we
door weoniasjeroe Feb 16, 2007 om 18:50
Geldzaken & recht

Aanmaning

Hoi allemaal,

Door de drukte van december zag jammergenoeg over het hoofd mijn nuon factuur te betalen.Toen de aanmaning daarop op de deurmat viel was ik er niet (vakantie). Toen ik terug kwam en dit in de gaten kreeg heb ik het geld per internetbankieren overgeboekt en nuon gebeld en een fax gestuurd. Een dag daarna kreeg ik een brief van intrum justitia met een bedrag van 68,--euro op het bedrag dat ik nuon schuldig was. ik heb gebeld en uitgelegd dat de betaling al is geschied en desondanks eist intrum justitia dat ik toch moet betalen, want anders gaat nuon mijn stroom afsluiten. Kan dit? Wat is in deze wijsheid?

783 5 Rapporteer

astoria
door astoria - Feb 16, 2007 om 18:57
362 Antwoorden / 55 Vragen

Dag , in uw geval overgaan op automatisch betalen via een machtiging .B

hw
door hw - Feb 16, 2007 om 20:48
2 Antwoorden / 5 Vragen

Als uw betaling voor de uiterste betaaldatum bij NUON is binnengekomen, lijkt het mij onterecht dat Interum  Justitia om de hoek komt kijken. Echter als uw betaling NA de uiterste betaaldatum heeft plaatsgevonden, heeft NUON het recht de incasso uit handen te geven. Dit vermelden ze ook in hun eerdere aanmaning(en). Als u aan kunt tonen dat u VOOR de uiterste betaaldatum heeft betaald, valt er misschien nog wat te regelen met Inrerum Justitia. Het is wel zo dat als een incassobureau eenmaal de vordering in handen heeft, zij waarschijnlijk wel de door hen gemaakte kosten op u willen verhalen. Ik hoop dat u wat met deze info kunt.

diertjes
door diertjes - Feb 18, 2007 om 00:15
299 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens vaste jurisprudentie is bij girale betaling een schuld voldaan op het moment dat het bedrag is bijgeschreven op de rekening van de schuldeiser. De betaalopdracht is, zo valt uit uw verhaal op te maken, gedaan op de dag voorafgaand aan de ontvangst van de brief van het incassobureau. Dus op dezelfde dag dat u de betaalopdracht gaf, deed het inassobureau de bewuste brief op de post. Uw stelling dat de betaling al was gedaan, zal geen stand kunnen houden. Het is immers algemeen bekend dat de verwerkingstijd bij  betalingsverkeer, zeker als het interbancair is, wel enkele dagen kan duren. Het risico van die vertraging is altijd voor rekening van degene die de betaing verricht.

NUON zal de vordering al enkele dagen eerder uit handen hebben gegeven en toen had u de betalingsopdracht nog niet eens verricht.

ricardow
door ricardow - Feb 18, 2007 om 14:35
202 Antwoorden / 7 Vragen

Weoniasjeroe,

Zoals mijn collega respondeten al zeiden, ben je waarschijnlijk net iets te laat geweest met het betalen van de rekening; De vordering was al uit handen gegeven voordat jij je betaling had verricht.

De vraag is dan ook of je onder de gemaakte incassokosten kan uitkomen. Ik denk het niet maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Doe dit dan wel bij NUON en niet bij het incassobureau. Zo'n incassobureau zit alleen maar achter 'zijn' geld aan en geeft nooit een millimeter mee in de wensen van de consument.

Concreet zou ik een brief schrijven aan de NUON, waarin u meldt dat u zonder er erg in gehad te hebben, een rekening onbetaald heeft gelaten. Schrijf deze brief op vriendelijke toon, leg uit dat u reeds de vordering hebt betaald en verzoek of er iets te doen is aan de extra incassokosten. Wellicht is NUON welwillend en zullen ze (een deel van) de extra kosten op zich nemen.

Zo uw verhaal lezende (en er vanuit gaande dat er in het directe verleden geen andere achterstanden bij NUON door u zijn ontstaan), hoeft u er m.i. niet bang voor te zijn dat de NUON u een dezer dagen zou afsluiten.

Groet Richard

me
door mercedes1 - Feb 21, 2007 om 22:16
9 Antwoorden / 2 Vragen

hallo,

Uit uw verhaal maak ik niet op dat toen u een brief van NUON heeft ontvangen, waarin zij de overdraf hebben aangekondigd dat als u het bedrag niet binnen een bepaalde tijd de vordering aan een incassobureau gingen overdragen. Daarnaast vraag ik mij af wat hierover in de algemen voorwaarden van NUON staat.

In de algemene voorwaarden moet de incassoprocedure beschreven staan en een vordering van 1 termijn overdragen aan een incassobureau komt mij wel heel erg raar over. Ik zou als ik u was deze er eens bij zoeken en lezen wat hierover geschreven staat.

Daarnaast heeft u contact met NUON gehad en hebben zij op geen enkel moment aangegeven dat de opdracht tot overdracht van de vordering aan Intrum Justitia al was gegeven. Op het moment dat de vordering is overgedragen en u heeft een betaling verricht moet NUON deze betaling doorgeven aan Intrum, zodat de vordering kan worden verlaagd. Intrum houd dan alleen het bedrag aan kosten over.

Daarnaast is de vraag waar het bedrag van € 68,00 op gebaseerd is.

Als ik u was zou ik het volgende doen:

- ga in de algemene voorwaarden na hoe het zit met de incassoprocedure en controleer of deze door NUON is nagekomen.
- schrijf een brief naar Intrum, waarin u aangeeft dat u welk bedrag u aan NUON heeft voldaan en vraag dat zij contact met NUON opnemen om deze betaling te bevestigen.
- vraag tevens een specificatie van hun kosten, omdat naar uw mening deze niet in verhouding staan tot het verschuldigde bedrag (mocht uit de algemene voorwaarden blijken dat de vordering niet terrecht is overgedragen dan hierna verwijzen).
- geef aan wanneer en met wie u contact bij NUON heeft gehad en dat zij u niet hebben medegedeeld dat de vordering was overgedragen.
- laat Intrum aan u het bewijs overleggen waaruit blijkt dat NUON cq Intrum het recht heeft om u op basis van alleen incassokosten af te mogen sluiten.
- geef aan dat naar uw mening deze vordering tenonrecht is overgedragen en dat u totdat dit geschil is opgelost/vragen naar behoren zijn beantwoord de vordering niet voldoet en dat de rente op deze vordering moet worden stopgezet.

U kunt altijd in een later stadium een schikkingsvoorstel doen als het om de kosten gaat, maar laat eerst NUON en Intrum deze vragen maar eens beantwoorden. Als u in het ergste geval toch moet betalen hebben ze in ieder geval voor moeten werken en weet u in de toekomst hoe de procedure in z'n werk gaat. Laat ons de uitkomst ook nog even weten