willem1983
door willem1983 Dec 21, 2010 om 20:41
Geldzaken & recht

Aanvulling gemeente op inkomen

ik samen met mij partner eenn bijstand uitkering van de gemeente,en mijn vriendin gaat in begin volgend jaar weer naar school toe,
en de gemeente zegt dat ze dan geen aanvulling kan krijgen van gemeente als studie financieer krijgt,dat ze geen recht heeft op aanvulling.

maar ze hebben ons verteld dat sociaal mini inkomen van 2 personen die samen wonen 1240 euro is.

ik heb uit rekent en wij komen samen op inkomen van 1095.00.

dus in mij ogen klopt het dan,de gemeente zegt dat wij dan geen recht hebben op aanvulling tot 1240 euro.

weet iemand of de gemeente gelijkt heeft dat wij dan geen recht hebben op aanvulling of dat het misschien mis hebben?

groeten willem

3369 11 Rapporteer

getty
door getty - Dec 22, 2010 om 16:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

2 vragen :

- hoe oud zijn jullie?
- is het bedrag wat je noemt, inclusief lening, je zult namelijk maximaal moeten lenen om aan het minimuminkomen te kunnen komen. Als je nog niet maximaal heb geleend, raad ik aan om dit te doen.

VOor het recht op een bijstanduitkering moet je beschikbaar zijn voor werk en al het mogelijke doen om uit de uitkering te komen, doordat je vriendin gaat studeren, is ze niet meer beschikbaar en is er geen recht meer op de bijstand.
Als jij, als dit mogelijk is natuurlijk, bv een krantenwijk neemt, dan zit je wel boven het minimuminkomen.

lottesanne
door lottesanne - Dec 23, 2010 om 09:56
438 Antwoorden / 47 Vragen

Hou je wel rekening met het vakantiegeld? De berekening voor echtparen waarvan één studiefinanciering heeft is als volgt (ervan uitgaand dat er sprake is van kinderen en met voorbeeldbedragen):

Norm alleenstaande ouder inclusief vakantiegeld 1.116,00
Bedrag studiefinanciering + 260,00
--------------------------------------------------------------- ----------- +
Totaal inkomen cliënt en partner inclusief vakantiegeld 1.376,00
Norm echtpaar inclusief vakantiegeld - 1.240,00 -
----------------------------------------------------------------------- ------------
Bedrag te korten op bijstandsnorm 136,00

Je krijgt nu het volgende aan uitkering:
Norm alleenstaande ouder inclusief vakantiegeld 1.116,00
Af: te korten inkomsten i.v.m. studiefinanciering 136,00 -
Uitkering 980,00

Je uitkering is 980,00
De studiefinanciering is 260,00
Jullie inkomen is totaal 1.240,00, dus gelijk aan de echtparennorm

Maar omdat van de uitkering vakantiegeld wordt gereserveerd, bijv. 5%, ontvang je geen 980,00 uitkering, maar 931,00.

Uiteraard zijn dit fictieve bedragen. De hoogte van de uitkering hangt bijvoorbeeld af van je leeftijd, zijn er wel of geen kinderen, etc.

birdies
door birdies - Dec 23, 2010 om 10:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Je krijgt nu het volgende aan uitkering:
Norm alleenstaande ouder inclusief vakantiegeld 1.116,00.......

Waar lees jij 'alleenstaande ouder'?

lottesanne
door lottesanne - Dec 24, 2010 om 10:42
438 Antwoorden / 47 Vragen

@birdies,
het was ook alleen maar als voorbeeld genoemd. Dit gaf ik ook duidelijk aan. Als er geen kinderen in het spel zijn, dan moet je de alleenstaande ouder lezen als een alleenstaande. Ok, ik heb de fout gemaakt de alleenstaande oudernorm inclusief toeslag te nemen. Dit is natuurlijk niet juist. De toeslag moet je altijd apart benoemen. Het is ook nog mogelijk dat er sprake is van een kostganger o.i.d.. Dan zal de toeslag natuurlijk lager worden. Ik ken de situatie van ts niet en het ging mij er om dat hij zelf ongeveer kan uitrekenen hoe de sociale dienst met de studiefinanciering omgaat.

willem1983
door willem1983 - Dec 24, 2010 om 12:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

reactie aan getty,

ik ben 27 jr en mijn vriendin is 21,

klopt dat wel dat moet lenen om aan sociaal mini inkomen te komen.
dat kan ik me niet voor stellen?
dan komt het er op neer dat schulden moet maken om rond te kunnen komen,
weet u dat zeker dat zeer onwaarschijnlijk dat moet lenen om aan sociaal mini inkomen te komen?

mijn vriendin gaat 3 dagen per week naar school,dus dan beschikbaar voor werk.

want ze werk nu voor haar uitkering bij kinderdag verblijf.

ro
door ron530 - Dec 24, 2010 om 12:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vermoed dat jullie niet als gehuwd worden beschouwd maar een gemeenschappelijke huishouding voeren (voordeur delers) . De vriendin is 21 jaar oud en krijgt niet het zelfde bedrag als u. Komt er dus op neer dat gemeente de berekening juist heeft gedaan.

willem1983
door willem1983 - Dec 24, 2010 om 13:00
4 Antwoorden / 2 Vragen

reactie aan lottesanne:

ik heb inderdaad rekening mee gehouden met vakantie geld,
inclusief vakantie geld komt op 1320 euro als ik me niet vergis.

wij hebben geen kinderen,als de uitkering van vriendin wordt ik getrokken hebben we een inkomen van 912 euro,260 studie financieer en 652 uitkering.

of wat nog andere mogelijkheid is,dat ik 850 euro aan uitkering krijg,sociaal minikomen van alleenstaande plus de studie financieer van mijn vriendin 260
kom ik op totaal inkomen per maand van 1110 euro per maand.

dus dan komen we nog 130 euro te kort ex vakantie geld.

inclusief vakantie komen we 210 euro te kort per maand.

als ik ons huur en zorg toeslag er weer bij op tel kom ik op te kort van 110 inclusief vakantie geld.

ex vakantie geld kom ik dan op te kort van 20 euro per maand dus dat is te ook wel weer te verwaarlozen

dus ik dat weiging zin heeft om dan een uitkering aan te vragen?

groeten

willem1983
door willem1983 - Dec 24, 2010 om 13:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

ik neem dat de bereking ook wel klopt,
ik alles uit gerekent als ik de uitkering krijg voor alleenstaande van 850 euro dan komen 20 euro per maand te kort.

dus daar ga ik geen extra uitkering voor aanvragen dat wel ex vakantie,
inclusief huur,zorg toeslag en studie financieer van mij vriendin
totaal inkomen bedraagt 1220 euro.

dus niet echt de moeite waard om voor de 20 euro een uitkering aan te vragen.

groeten

lottesanne
door lottesanne - Dec 27, 2010 om 11:49
438 Antwoorden / 47 Vragen

Sorry voor de late reactie. De norm voor een alleenstaande is € 913,06 inclusief vakantiegeld en inclusief 20% toeslag. Je vriendin heeft € 260,00 studiefinanciering. Samen hebben jullie € 1.173,06 inclusief vakantiegeld en €1.114,35 exclusief vakantiegeld. Jouw vriendin wordt door de gemeente beschouwd als een niet rechthebbende partner omdat zij studeert. En zo zie je dus maar weer hoe je wordt genaaid wanneer je probeert je te verbeteren om uitkeringsonafhankelijk te worden. Je vriendin is weliswaar beschikbaar voor de arbeidsmarkt, maar omdat zij studiefinanciering ontvangt is zij niet uitkeringsgerechtigd. De berekening klopt dus.Tot zover duidelijk.
Maar....., als jouw vriendin werkt bij een kinderdagverblijf voor de gemeente, en is hier iets niet goed gegaan. Wanneer geen studiefinanciering zou krijgen, zou zij in aanmerking zijn gekomen voor de WIJ. De Wij stelt dat de gemeente moet zorgen voor een werk-/leeraanbod. Dit doen zij door haar bij een kinderdagverblijf te laten werken. Verdient zij hier niet genoeg uit, kan zij een aanvulling krijgen via de WIJ. Dan heeft zij in principe recht op € 652,19 inclusief vakantiegeld en € 619,58 exclusief vakantiegeld (bij de meeste gemeenten geldt dat 21-jarigen geen recht hebben op toeslag). Uiteraard zonder rekening te houden met inkomsten uit studiefinanciering.
En hier gaat dus iets helemaal fout. Of zij vraagt een WIJ-uitkering aan en mag een opleiding volgen, of zij krijgt studiefinanciering. Zij krijgt geen uitkering als zij studiefinanciering heeft. Komen jullie tekort, moeten jullie bijlenen via DUO. Wat ik dan echter niet begrijp dat zij via de gemeente bij het kinderdagverblijf is neergezet. Dit kan alleen in het kader van de WIJ. Heeft zij WIJ, kan zij met de gemeente afspraken maken over het volgen van een opleiding, welke weer wordt betaald uit de reïntegratiegelden. Ik zou je dus aanraden om eens met de gemeente te praten hoe dit nu allemaal zit en of zij niet via de WIJ een opleiding mag volgen. Zij moet niet direct met de opleiding stoppen en dus de studiefinanciering laten stoppen voordat jullie met de gemeente hebben gepraat. Anders wordt dit een gevalletje eigen schuld dikke bult en hebben jullie alleen nog maar jouw alleenstaanden uitkering en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Dus eerst overleggen en dan pas een beslissing nemen. Een beetje gemeente zal jullie hierover goed kunnen voorlichten.
Ik hoop dat het e.e.a. een beetje duidelijker is geworden. Overigens, huur- en zorgtoeslag staat buiten de uitkering. Deze bedragen moet je niet meenemen in jouw berekening, omdat alleenstaanden en gezinnen met een minimum inkomen hier ook recht op hebben.

willem1983
door willem1983 - Dec 29, 2010 om 21:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

aan lotte sanne,

beter laat dan nooit toch!!en er zijn ergere dingen.

mijn vriendin heeft wel een wij,dat ben ik schijnbaar vergeten te zeggen.

maar als goed gaat straks 3 dagen per week naar school,dus is beschikbaar voor werk.
ze werkt nu ook twee dagen per week,dus dan zou je toch zeggen dat ze nog recht heeft op aanvulling tot 1240 euro per maand.
dat klinkt wel logisch dat je huur/zorg toeslag niet mee hoeft te berekenen.

we hebben op dit moment allebei ene uitkering van de gemeente,
ik een wwb en mijn vriendin een wij.

dus op dit moment komen we niet kort gelukkig.

als goed is kan ik een opleiding volgen via de gemeente vanaf janauri,
heb ik dan recht op een uitkering?

zou ik dan het bedrag ontvangen voor alleenstaande van 850 euro of zal lager zijn omdat ik samen woon met vriendin?

tot zo ver bedankt voor antwoorden,iemand tenminste duidelijke en begrijpelijk taal spreekt.

daar kunnen bij de gemeente nog wat van leren.

prettige jaar wisseling!!!

groeten willem

lottesanne
door lottesanne - Dec 30, 2010 om 18:31
438 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Willem,
als jij een opleiding gaat volgen via de gemeente, betekent dit dat je gewoon je uitkering krijgt. De gemeente betaalt jouw opleiding uit het reïntegratiebudget. Ook eventuele reiskosten kun je vergoed krijgen wanneer je daarvoor onvermijdbare kosten moet maken (bijv. omdat je met het openbaar vervoer naar een ander plaats moet). Autokosten worden in principe niet vergoed. Voor zover ik kan nagaan heb je een uitkering naar de norm voor een alleenstaande met een toeslag van 20%, dus inderdaar ongeveer € 867,00, die blijf je gewoon houden. Wanneer je een stagevergoeding ontvangt, wordt onder bepaalde voorwaarden een klein bedrag vrijgelaten. Jouw vriendin heeft alleen de norm-uitkering voor een alleenstaande tot aan het maximum bedrag van een echtpaar voor jullie allebei, dit hangt er echter wel van af hoe de gemeente hiermee omgaat.
Succes en prettige jaarwisseling.