ge
door geesje50 Jun 9, 2013 om 21:14
Geldzaken & recht

Acceptgiro

Van Essent kreeg ik een brief dat in de loop van de tijd de acceptgiro helemaal verdwijnt in Nederland en we dus verplicht zijn om via automatische incasso te betalen.Mag dit zo maar? Je hebt dan helemaal niets meer te zeggen overwanneer je zelf je rekening wilt betalen!
Want als je (bijvoorbeeld) hoge verkeers boete krijgt word dat dan ook via automatische incasso gedaan

1809 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2013 om 21:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=geesje50 schreef op zondag 9 jun 2013, 21:14]Van Essent kreeg ik een brief dat in de loop van de tijd de acceptgiro helemaal verdwijnt in Nederland en we dus verplicht zijn om via automatische incasso te betalen.Mag dit zo maar? Je hebt dan helemaal niets meer te zeggen overwanneer je zelf je rekening wilt betalen!

Behalve aut. incasso kun je bij Essent op meerdere manieren je factuur betalen:

Uw betaalwijze kiezen

Er zijn verschillende manieren om uw rekening te betalen, namelijk:
-Automatische incasso
-FiNBOX
-AcceptEmail (handmatige betaling via een digitale acceptgiro)
-Papieren factuur (handmatige betaling via internetbankieren of overschrijvingskaart)

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2013 om 21:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens duurt het nog tot 2019 voordat de acceptgiro verdwijnt:

Van euro-acceptgiro naar IBAN-acceptgiro
De acceptgiro is een bekend betaalmiddel met gebruiksgemak voor de betaler en gestandaardiseerde betalingsinformatie voor de ontvangende partij. De huidige euro-acceptgiro voldoet echter niet aan de SEPA-eisen.

Daarom wordt op 1 juli 2013 de IBAN-acceptgiro geïntroduceerd. Deze oplossing is tijdelijk, omdat vanaf 2019 de acceptgiro volledig uit het betaalproces verdwijnt. Het gebruik ervan daalt en veel bedrijven stappen daarom nu al over op alternatieven.

Bron: Rabobank.nl

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2013 om 00:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor er is nog de mogelijkheid om een betaling te oen via een post agentschap, maar die kosten zijn wel hoog.

chris74
door chris74 - Jun 10, 2013 om 13:53
564 Antwoorden / 44 Vragen

Ja wij hebben ook die brief gekregen volkomen belachelijk, ik wil zelf bepalen wanneer ik mijn rekeningen betaal. Ze geven inderdaad wel meerdere mogelijkheden aan maar geven niet aan hoe via de acceptmail kan aanmelden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen.

Cookies
door Cookies - Jun 10, 2013 om 13:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=chris74 schreef op maandag 10 jun 2013, 13:53]Ja wij hebben ook die brief gekregen volkomen belachelijk, ik wil zelf bepalen wanneer ik mijn rekeningen betaal. Ze geven inderdaad wel meerdere mogelijkheden aan maar geven niet aan hoe via de acceptmail kan aanmelden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen.

Door in te loggen op 'mijn essent' kun je de betaalwijze wijzigen.

me
door mein33 - Jun 10, 2013 om 14:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Essent is wel heel voorbarig met hun aankondiging, 2019 is nog ver weg.
Zij willen natuurlijk zelf van het sturen van rekeningen met acceptgiro af vanwege de kosten.
Maar zolang de acceptgiro in deze vorm zal bestaan kut u er gebruik van blijven maken, mits Essent een wijziging aanbrengt in de algemene voorwaarden en deze betaalvorm uitsluit.
U kunt dan altijd nog kiezen uit de verschillende manieren die er zijn om een betaling te doen.
Voorbeelden hiervan zijn reeds genoemd.
Mocht u het er helemaal niet mee ens zijn bestaat er ook nog de mogelijkheid om te wisselen van energieleverancier, maar ook die zullen wijzigingen doorvoeren.
Zelf betaal ik al vele jaren via een automatische incasso en wordt het voorschot bedrag altijd op dezelfde datum uitgevoerd en er is nog nooit een probleem geweest.

dearagain
door dearagain - Jun 10, 2013 om 14:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik ben dan wel benieuwd hoe de belastingdienst dit gaat regelen

chris74
door chris74 - Jun 11, 2013 om 16:13
564 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 10 jun 2013, 13:58][quote=chris74 schreef op maandag 10 jun 2013, 13:53]Ja wij hebben ook die brief gekregen volkomen belachelijk, ik wil zelf bepalen wanneer ik mijn rekeningen betaal. Ze geven inderdaad wel meerdere mogelijkheden aan maar geven niet aan hoe via de acceptmail kan aanmelden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen.

Door in te loggen op 'mijn essent' kun je de betaalwijze wijzigen.

Heb gisteren gekeken op mijn essent, daar kon ik de betalingswijze wel veranderen in Finbox of auto incasso, maar geen acceptmail. Heb de vraag gesteld bij essent tot op heden nog geen antwoord gekregen.

Cookies
door Cookies - Jun 11, 2013 om 16:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=chris74 schreef op dinsdag 11 jun 2013, 16:13]
Heb gisteren gekeken op mijn essent, daar kon ik de betalingswijze wel veranderen in Finbox of auto incasso, maar geen acceptmail. Heb de vraag gesteld bij essent tot op heden nog geen antwoord gekregen.

Met Finbox kun je ook zelf de betalingsdatum bepalen. Wel binnen de uiterlijke termijn natuurlijk. Hoe werkt Finbox KLIK

Cookies
door Cookies - Jun 11, 2013 om 16:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 10 jun 2013, 14:31]*ik ben dan wel benieuwd hoe de belastingdienst dit gaat regelen

Finbox.

me
door mein33 - Jun 11, 2013 om 17:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vraag mij af hoe dit moet / gaat met mensen die niet aan Internet-bankieren doen.

zoekster
door zoekster - Jun 11, 2013 om 17:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 11 jun 2013, 17:20]Ik vraag mij af hoe dit moet / gaat met mensen die niet aan Internet-bankieren doen.
Die worden ertoe gedwongen.

Terwijl er nog genoeg mensen zijn die zelfs geen internet hebben. Moeten zeker ook weer de buren voor ze doen.

fo
door forumessent - Jun 12, 2013 om 13:18
117 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen Essent zijn er een aantal betaalwijzes mogelijk:
1. Automatische Incasso
2. FinBox (= Digitaal Betalen)
3. Accept Email
4. Handmatige betaling (zelf overschrijven)

In de Mijn Essent omgeving kan je kiezen voor optie 1, 2 en 4.

Via de klantenservice kan je kiezen voor optie 3. Hiervoor dien je dan wel een e-mailadres door te geven en het correspondentiekanaal om te laten zetten naar E-mail. De betaalwijze staat dan geregistreerd als handmatige betaling (zie je ook in de Mijn Essent omgeving), maar vanwege het e-mailadres krijg je dan een Accept Email in plaats van een Papieren Factuur (voor degene zonder internet).

Richard
Essent Klantenservice
Webcare