si
door simonenwilly Nov 27, 2008 om 15:26
Geldzaken & recht

Aftrek belasting brillen

hallo hebben jullie een berekening van de brillen aftrek bij de belasting,die ik kan down loaden.

bijvoorbaat dank  groetjes willy nederpelt

1184 5 Rapporteer

birdies
door birdies - Nov 27, 2008 om 16:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hier vind je uitgebreide info over allerlei belastingzaken, w.o. aftrek bril.

http://www.belastingaangifteprikbord.yourbb.nl/viewforum.php?f=11&sid=70b868b5ca746f50eb49f8588fc17a4a

er
door errac31 - Nov 28, 2008 om 14:24
1 Antwoorden / 0 Vragen
mabureau
door mabureau - Nov 28, 2008 om 14:28
102 Antwoorden / 12 Vragen

Vraag lijkt simpel, maar dit is niet in een eenvoudige berekening vast te leggen.

Aftrek van brillen valt onder de bijzondere uitgaven en het aftrekbare deel van deze uitgaven is afhanklijk van het inkomen en de hieraangekoppelde niet aftrekbare drempel. Het bedrag boven deze drempel is aftrekbaar.

Door een kronkel, die per 1 januari 2009 wordt gecorrigeerd, tellen de kosten voor een bril mee bij de kosten voor chronisch zieken, waardoor een extra vastbedrag meegeteld mag worden.

Gevolg hiervan is dat je een hoger bedrag mag opvoeren als de werkelijk gemaakte kosten, waardoor je eerder over de drempel komt cq waardoor het aftrekbare bedrag boven de drempel hoger wordt.

Dit bedrag mag je dan in bepaalde gevallen weer verhogen met een vast percenage en de uitkomst hiervan, daarover hoef je dan geen belasting te betalen.

Om nu te weten wat dan je exacte voordeel is, moet je weer weten welk percentage belasting en premie je betaalt over de top van je inkomen als je de kosten niet zou aftrekken (als indicatie kan je dit percentage vinden achterop de aanslag van vorig jaar) en dan weet je hoeveel de belasting "bijdraagt" aan de kosten van je bril.

Als voorbeeld (exacte bedragen heb ik niet bij de hand) had ik vorig jaar een client die net niet aan de drempel kwam, dus niets kon aftrekken. Door de kosten van de bril van € 300 en de bijtelling voor chronisch zieken en de vermigvuldigings factor, kon een bedrag van € 1500 worden afgetrokken, zodat over dit bedrag geen belasting betaald hoefde te worden. Een besparing van ca 42% over € 1.500 dus ruim € 600.

Hiermee was dus de volledige bril betaald en hield client nog € 300 over.

Kort samengevat is de belastingbesparing dus afhankelijk van te veel variabele factoren om dit in een formule te verwerken.

Tip: pak het belastingprogramma van vorig jaar er even bij en vul dit in met de gegevens van dit jaar met en zonder bril, dan heb je een indicatie.

gerard1944
door gerard1944 - Nov 28, 2008 om 15:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Wil TS weten wat aftrekbaar is of wat het in het handje oplevert?
Voor de aangifte 2008 is e.e.a. verandert. Zo is weliswaar de drempel verlaagt van 11.5% naar 1.65%, maar is o.a. de nominale premie (vorig jaar 1059 p/p), en de premie ZVW niet meer aftrekbaar. Nu terug naar de bril. Om voor de aftrek wegens chronische ziekte in aanmerking te komen moet de post 'specifieke uitgaven hoger zijn dan € 325. Dit is incl. de € 23 voor de huisapotheek. Dit houdt dus in dat de bril -na aftrek van het vergoede deel door de zorgverzekeraar- minimaal € 303 moet bedragen om voor de extra aftrek van € 821 wegens chronisch ziek. Om vervolgens ook nog voor de verhogingsfactor van 113% in aanmerking te komen mag het inkomen niet hoger zijn dan € 31.589.
Ter verduidelijking een sommetje. Een bril kost € 425 waarvan € 100 door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Het inkomen is € 31.000.
Bril dus 325+23=348+113%=741.24. Tel hierbij de aftrek wegens chronisch ziek dan komen we op een aftrekpost van 741+821=€ 1652. De top van genoemd inkomen valt in de tweede schijf 41.85% dit zou dus zou dus betekenen dat de bril een 'winst' oplevert van 691-325=€ 366. Let op: dit voorbeeld geldt uitsluitend voor iemand met genoemd -of lager- inkomen en de persoon moet jonger dan 65 jaar zijn. Voor personen boven de 65 gelden andere belastingtarieven en zij komen ook niet meer in aanmerking voor de aftrek van € 821 omdat zij die reeds krijgen vanwege de leeftijd. Dit bedrag is slechts 1 keer aan de orde te weten: 65 jaar en ouder, meer dan 55% arbeidsongeschikt of bovengenoemd voorbeeld.  Ik hoop dat e.e.a. zo voor iedereen begrijpelijk is uitgelegd.

ni
door niekanny - Nov 28, 2008 om 16:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op een van deze sites:

http://www.nuvo.nl/index.cfm/3,1081,4,html

http://www.varilux.nl/index.html?page=155&lang=nl

http://www.hoya-brilvoordeel.nl/

http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2604362/Bril_met_geld_toe_hoe_werkt_dat.html