ev
door evenaar Mar 26, 2016 om 23:51
Geldzaken & recht

Aftrekbare reiskosten

Vanavond werd door de fiscalist verteld dat reiskosten voor bv bezoek aan een ziekenhuis of arts volledig aftrekbaar zijn. Dus de werkelijk gemaakte kosten en ook de parkeerkosten. Dit verbaasde me heel erg, want in 2015 is mij nog door de belastingdienst verteld dat parkeerkosten niet aftrekbaar zijn en reiskosten ook niet de werkelijk gemaakte kosten maar alleen tegen een vergoeding van maximaal € 0,39 per km. Ik had dit berekend voor mijn auto op ruim € 0,75 maar heb dit naar beneden afgerond tot € 0,75. Dus deze man vertelde ook dat dit alleen aftrekbaar is als je al je kosten bijhoudt, dus alle benzinebonnetjes, de rekeningen voor onderhoudskosten, verzekering etc. plus de kilometerstanden dus elke keer als je ergens heen gaat, de begin- en eindstand. Daar is natuurlijk geen beginnen aan. Naar mijn mening is dit dus een verkeerde voorlichting. Ook werd gemeld dat het niet uitmaakt hoever je van een arts of ziekenhuis oid afwoont. Mij heeft de belasting duidelijk verteld dat de enkele reis minimaal 10 km moet zijn. Dus dit vind ik toch een vreemd verhaal.

1296 4 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2016 om 00:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die 10 km zal voor ziekenbezoek zijn, maar de werkelijke kosten zijn voor als u zelf naar een specialist, huisarts, etc. moet, en dat moet u kunnen aantonen.
Kijk anders ook eens op de website meerkosten.nl: http://www.meerkosten.nl/belastingvoordeel/aftrek-sz
Bedoelt u dit (zie ook in de kantlijn links): http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/vervoer

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 27, 2016 om 00:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit begrijp ik niet. De autokosten van €0,39 per km zijnvoor uw auto, €0,75 per km en dat rond u naar beneden af op 0,75 per km? Dat is een best verschil 0,36 cent extra per km.
Diewilik

Tijger2
door Tijger2 - Mar 27, 2016 om 10:24
302 Antwoorden / 1 Vragen

Ti
DOOR TIJGER2 - 27 MAR 2016 OM 00:15
248 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

U bent door de belastingdienst verkeerd voorgelicht. Maar persoonlijk vind ik € 0,75 per km voor een auto ook wel super veel. € 0,35 tot € 0,45 wordt zonder vragen geaccepteerd.

U hoeft natuurlijk helemaal de kilometerstanden niet te noteren, want u hebt uw afsprakenkaart. Stel u woont in A op de B straat en u moet naar het ziekenhuis in C op de D straat. Dan is simpel na te gaan hoeveel kilometer dat is.

Dat verhaal over die minimale afstand is volkomen onjuist.

Dat is van toepassing bij bezoek, met nog veel meer voorwaarden.

Dit was mijn antwoord bij de dubbelpost"

ev
door evenaar - Mar 30, 2016 om 17:17
20 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor de reacties. Het is mij echt zo verteld, dus minimaal 10 km voor bezoek aan artsen. Dit was aantoonbaar door rekeningen van ziekenhuis en zorgverzekeraar. Een afsprakenkaart is hier niet. Voor elke afspraak krijg je een brief.
Wat betreft de kosten van de auto, deze kosten zijn berekend volgens de ANWB en deze kwam uit op € 0,79 per km. Wat ik dus had afgerond op € 0,75. Maar ik mocht maar € 0,39 aftrekken. Ik had alle berekeningen bij de aangifte gedaan, ook die van de ANWB.
Door deze correcties moest ik over 2012 en 2013 een aardig bedrag terugbetalen.
Ook over 2014 heb ik dit zo moeten doen, maar als ik het goed begrijp heb ik dan veel te weinig gedeclareerd. Ik zal er in elk geval met de aangifte over 2015 rekening mee houden.