m.
door m.rowena Sep 9, 2010 om 08:12
Geldzaken & recht

Alimentatie

Mijn partner heeft een zoon van 4 jaar die hij bij de geboorte erkend heeft. Nou hebben ze geen wettelijke overeenkomst qua omgangsregeling en krijgt zijn zoon niet te zien ook heeft hij geen voogdij over zijn kind.
maar moet wel €302,- euro in de maand betalen. terwijl hun koopwoning die te koop staat op beide namen staan en zij niks mee betaald.

Is het nou werkelijk zo, dat een vrouw in die positie alles mag, en de man overal voor op kan draaien zoals de allimentatie betalen terwijl hij zijn zoon niet eens ziet?.

Wat zou je hier aan kunnen doen?

1026 17 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 08:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dat verhaal dat zielige mannen overal voor opdraaien hebben we al vaker gehad, kind kost geld of je het nu ziet of niet...............maar dan moet je niet zeuren maar een advocaat nemen en de bezoekregeling waar je recht op hebt afdwingen, daar heb je nu al 4 jaar de tijd voor gehad................

En de regeling werkt andersom voor mannen ook zo, het is alleen vaak de vrouw die alles opgaf voor man en kind ipv andersom, dus niets oneerlijks aan.

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je partner heeft dus wel bij de gemeente het kind erkent, maar nooit via de rechtbank het gezag geregeld? Dat komt meer voor, maar is niet echt slim. Even voor de goede orde: voogdij kan hij ook niet hebben aangezien zijn ex nog leeft. Voogdij speelt alleen als een kind geen ouder(s) meer heeft.

Ook is het niet slim dat ze geen ouderschapsplan hebben opgesteld als ze na 1 maart 2009 uit elkaar zijn gegaan. De straf op het niet opstellen van een ouderschapsplan is vrij hard. Als de andere oudere dan namelijk via de rechter een omgangsregeling wil afdwingen, zal hij niet ontvankelijk worden verklaart. Oftewel: de rechter zal geen uitspraak doen.

De kinderalimentatie zal op de een of andere zijn vastgesteld. Die zal je partner ook gewoon moeten betalen. Ongeacht of hij zijn kind ziet of niet.

Voor wat betreft de kosten van de woning: je partner kan, bijvoorbeeld bij de verkoop van de woning, het door hem te veel betaalde verhalen op zijn ex. Maar dan moet hij wel aantonen hoeveel ieder moest betalen. En dat is niet altijd ieder de helft. Gebruikelijker is in dit soort situaties om de inkomens te vergelijken en in die verhouding te verrekenen (naar evenredigheid van inkomen dus). Als hij dit gelijk met de overdracht geregeld wil hebben, zal hij bijvoorbeeld beslag kunnen laten leggen op haar aandeel in de woning. Hiervoor moet hij dan wel kosten maken en zijn ex moeten manen om wel mee te betalen.

Overigens zijn het niet alleen vrouwen die zo handelen. Ook mannen kunnen er wat van. Dit heeft niet dus zo zeer met geslacht te maken, maar met wetgeving in het algemeen en in dit geval blijkbaar ook door het zelf niet goed regelen (geen gezamenlijk gezag geregeld, geen ouderschapsplan).

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 09:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oh ja, beetje off-topic maar wel handig om te weten: als je partner in het verleden testamenten had gemaakt, is het raadzaam om naar die testamenten te laten kijken. Op die manier kun je partner er achter komen of zijn ex niet nog van hem erft als hij is overleden. Mocht dat wel het geval zijn, dan kun hij zijn testament herroepen. Hiervoor moet hij wel naar de notaris.

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 09:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Stacey,
Omgangsregeling afdwingen is dus niet meer altijd mogelijk. HEb je zelf geen ouderschapsplan opgesteld na 1 maart 2009, dan sta je meteen met lege handen.

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 09:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 9 sep 2010, 09:04]Stacey,
Omgangsregeling afdwingen is dus niet meer altijd mogelijk. HEb je zelf geen ouderschapsplan opgesteld na 1 maart 2009, dan sta je meteen met lege handen.

Rechten van het kind wat betreft omgang met de ouders is wettelijk vastgelegd, door een foutje/niet aanwezig ouderschapsplan zal dat niet veranderen, bovendien is het Niet afdwingbaar/geen sancties als ouders het echt niet lukt ouderschapsplan op te stellen/uit te voeren, en scheiden zonder kan dus wel, dan hakt rechter de knoop door............

--Het ouderschapsplan is niet meer dan een poging om de positie van kinderen bespreekbaar te maken--Artikel

--Conclusie
In de praktijk verandert er dus niet zo heel veel. Als voorheen partijen het niet eens konden worden, dan hakte de rechter ook de knoop door. De verwachting was dat met het verplicht stellen van het ouderschapsplan partijen gedwongen werden beter te communiceren en overleg te plegen, allemaal in het belang van het kind. Zonder ouderschapsplan zou het zelfs niet mogelijk te zijn om te scheiden. In de praktijk blijkt die vlieger dus niet op te gaan-- Jurofoon

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 09:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Stacey,
Je verhaal klopt op zich inderdaad. Zou de wet blind worden toegepast dan zou je niet kunnen scheiden zonder ouderschapsplan. Rechters zijn daar echter wel flexibel in. Maar omdat TS zelf aangeeft dat de ex het kind erkent heeft, ga ik er van uit dat er geen sprake is geweest van een huwelijk, maar van een samenwoonrelatie.

Dan moet je ook als de relatie eindigt een ouderschapsplan opstellen. De meesten doet dit niet, met als gevolg dat als je die later wilt afdwingen, de rechter zich niet ontvankelijk verklaart. "Regel het zelf eerst maar" is dan het devies.

zie bijvoorbeeld hier

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 10:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 9 sep 2010, 09:54]. De meesten doet dit niet, met als gevolg dat als je die later wilt afdwingen, de rechter zich niet ontvankelijk verklaart. "Regel het zelf eerst maar" is dan het devies.

zie bijvoorbeeld hier

Blijkbaar lukt dit zelf regelen niet, want erkenner mag het kind niet zien, dus moet je naar de rechter om dit (alsnog) af te dwingen.

Ouderschapsplan was feitelijk bedoeld zaken goed te regelen voor de kinderen, getrouwd of samenwonend maakt niet uit, zou doel beetje missen indien er iets fout gaat en er geen ouderschapsplan is en erkenner/ouder, of beter gezegd kind daardoor rechten op omgang zou `verspelen`.

Dus omgangsregeling (alsnog) afdwingen/tot stand brengen is zeker wel mogelijk.
- Het kind heeft het recht om bij de ouders te leven en op omgang met beide ouders -- rechten van het kind.

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 10:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, Stacey. Ik denk toch dat we in deze impasse zullen blijven. Als ik kijk naar de handleiding voor kantonrechters dan kom ik toch echt tot de conclusie dat de rechter eerst zal zeggen: regel het lekker zelf (niet ontvankelijke verklaren dus). Het kind heeft inderdaad recht op omgang. Maar in dat geval gaat het initiatief uit van het kind! VAnaf 12 jaar is dat te regelen.

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 11:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 9 sep 2010, 10:56]Tja, Stacey. Ik denk toch dat we in deze impasse zullen blijven. .

Denk ik niet, wat je zei:
--Omgangsregeling afdwingen is dus niet meer altijd mogelijk. HEb je zelf geen ouderschapsplan opgesteld na 1 maart 2009, dan sta je meteen met lege handen.-- is simpelweg niet correct.
Recht bestaat, blijft bestaan en is af te dwingen, kan best zijn dat je het in eerste instantie zelf moet zien te regelen of via mediation of iets, maar lukt dat echt niet dan zal je toch uiteindelijk bij rechtbank uitkomen en zal de rechter toch uiteindelijk de knoop (moeten) doorhakken en een omgangsregeling vaststellen. Of de uitvoering dan goed gaat is weer een ander verhaal............

Maar enkel roepen, ik moet betalen en mag niets............
je zult er wel zelf wat voor/aan moeten doen dan.

Groetjes,

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 11:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Stacey,
Het is ons toch weer gelukt! Ik schud je de hand! Ben het met je laatste opmerking roerend eens!

m.
door m.rowena - Sep 9, 2010 om 15:18
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reacties,

Al vind ik sommige erg snel getrokken, mijn partner is toendertijd bezig geweest met de voogdij papieren. Helaas door een fout moest dit overnieuw, en zijn de kosten zo hoog gestegen dat deze niet betaald konden worden. en dus afgeblazen is. kun je zeggen had je het beter moeten regelen, klopt maar het moet ook kunnen
dat geld net zo goed om het aan te vechten. Wij krijgen geen advocaat van onvermorgen ( heet nu volgens mij anders), maar door onze dubbele kosten ( huur, hypotheek, 2e hypotheek, alimentatie enz) kunnen wij het niet opbrengen om het aan te vechten. Al weet ik dat mijn partner het recht heeft om zijn kind te zien, en het dan voor mij ook echt logisch is om er voor te betalen.

En vind dit ook geen zeuren, stel gewoon een vraag.

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 15:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rowena,
De kosten voor het aanvragen van het gezamenlijk gezag waren zo hoog? Dat kun je zelf regelen door een formulier te downloaden of aan te vragen bij de Rechtbank. Die formulieren vul je in en stuur je samen met uittreksel van het bevolkingsregister terug. Behalve de kosten voor de uittreksel, heb je dan verder geen kosten. Dat stukje snap ik dus niet helemaal.

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 16:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=m.rowena schreef op donderdag 9 sep 2010, 15:18]
En vind dit ook geen zeuren, stel gewoon een vraag.

--Is het nou werkelijk zo, dat een vrouw in die positie alles mag, en de man overal voor op kan draaien --

Dit vind ik zeuren en Geen vraag..........tevens is het simpelweg niet waar, kan voor hetzelfde geld andersom zijn.......

m.
door m.rowena - Sep 9, 2010 om 16:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel,

Ja klopt heb het er een beetje raar ingezet, Zijn ex heeft toen dwars gelegen, niet alleen de kosten daarvan maar ook van de DNA test kwamen voor mijn partners kosten, hij heeft het op dat moment niet kunnen betalen, waardoor het niet is doorgegaan vlak erna is zijn koopwoning te koop gezet, en zag hij zijn kind ook niet meer.

Ik zeg het ook allemaal niet uitgebreid, want het is een ontzettend lang verhaal, en heeft verder ook geen betrekking op mijn vraag. alleen vond conclusies van stacey wel erg snel getrokken vandaar mijn antwoord.

m.
door m.rowena - Sep 9, 2010 om 16:10
3 Antwoorden / 2 Vragen

natuurlijk kan dat andersom zijn, maar vertel het van uit onze positie. en dat is nu niet eenmaal andersom.

Natuurlijk geven moeders vaak meer op, maar vind niet dat iemand ( VADERS enof MOEDERS) ooit het recht hebben om hun kind bij de ouder weg ta halen/laten.
Vandaar die zin stacey,
en daarbij dat het huis ook nog betaald moet worden waar ze haar verantwoordelijkheid niet voorneemt. maar zoals gezegd, zeg ik het vanuit onze positie!

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2010 om 16:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rowena,
Waarom nog een DNA test? Hij had het kind al erkent. Juridisch was hij dus al vader.

Of is hij voordat het gezamenlijk gezag was geregeld gaan twijfelen aan zijn vaderschap en wilde hij van de erkenning af proberen te komen? Alleen dan kan ik het snappen. En als uit de DNA test zou blijken dat hij de vader niet is, hoeft hij ook geen kinderalimentatie te betalen.

En nogmaals: aanvragen van het gezamenlijk gezag is kostenloos! Dat kunnen de kosten dus niet geweest zijn. En voor het aanvragen van het gezamenlijk gezag heb je geen DNA test nodig.

stacey
door stacey - Sep 9, 2010 om 16:32
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=m.rowena schreef op donderdag 9 sep 2010, 16:10] maar zoals gezegd, zeg ik het vanuit onze positie!

Iedereen bekijkt het vanuit zijn positie,
Jullie zitten met dubbel inkomen gezellig samen in een huis en ex zit met onzekerheden, zonder inkomen en straks zonder woning en alleen met een kind wellicht........?
Mensen in het nauw maken rare sprongen......
maar eerst je zaken op orde brengen en dingen voor je kind regelen alvorens door te starten met een ander was misschien beter geweest.......maar feit blijft, waar 2 klappen hebben 2 schuld.

Maar ik vind het eigenlijk nooit aan de nieuwe vriend/vriendin om dit soort zaken aan te kaarten, maar dat is dan weer mijn mening ;-)
Door bemoeienissen van nieuwe partners heb ik hoop problemen zien ontstaan die anders wellicht niet aan de orde waren geweest helaas.

Informeer je in elk geval naar de mogelijkheden en misschien is er toch best iets overeen te komen met de ex als het allemaal wat bekoeld is, dat zou het beste zijn voor alle partijen, maar dat moet je partner dan zelf doen want dat zal als nieuwe partner zich ermee bemoeit niet zo goed vallen weet ik uit ervaring.