de
door dewaal Dec 21, 2022 om 11:38
Geldzaken & recht

AOW 10 % omhoog?

Er wordt gezegd dat de AOW met ca 10 % wordt verhoogd per 1 januari 2023. Er wordt helaas niet bij vermeld dat de AOW inkomensondersteuning wordt verlaagd. Per saldo blijft er een verhoging van ca 5 % over. Een sigaar uit eigen doos dus. Veel beloven en weinig doen. Waarom worden beloftes (weer) niet waargemaakt door Rutte en Co?

1663 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 21, 2022 om 12:26
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte DeWaal,

Ik geef u 100 % gelijk.

Een mooi spreekwoord is : "Oude wijn in nieuwe zakken".

Toch bizar ,dat dit kabinet uit dezelfde partijen bestaat als het vorige gevallen kabinet?

Dus gewoon niet meer stemmen op deze partijen.

de
door dejeeper - Dec 21, 2022 om 12:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

U bedoelt dat de ondersteuning 21 euro in de maand verlaagd? Van 26 naar 5 euro.

gr
door gravin2 - Dec 21, 2022 om 13:00
24 Antwoorden / Vragen

Als iets 5% verhoogd wordt ipv de "beloofde" 10%, zou ik het nog geen sigaar uit eigen doos noemen.

Me
door Meindo - Dec 21, 2022 om 13:08
65 Antwoorden / Vragen

AOW omhoog, o wat zijn we blij. Rutte en Co. geeft wat met de ene hand en pakt het met de andere hand weer terug. Zo ook met de energie. Dat gaat per 1 januari ook weer + 21% BTW. Het prijsplafond voor de energie zitten ze ook weer aardig onduidelijk te maken. En als ooit de prijzen wat zullen dalen dan heeft Timmermans in Brussel nog wat voor ons bedacht.  En de rest zoals gemeentelijke belastingen enz. gaat weer omhoog. Kortom,  men doet het voorkomen of we er allemaal op vooruit gaan maar we gaan er met zijn allen gewoon weer op achteruit.

gerbera
door gerbera - Dec 21, 2022 om 13:52
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Nou doet Rutte een keer wat er gezegd is lopen we allemaal te klagen. AOW gaat 10 % omhoog Klopt, is door Rutte gemeld, ondersteuning wordt verlaagd Klopt is door Rutte gemeld, BTW energie wordt 21%, Klopt heeft Rutte gemeld, dus hij houdt zich nu wel aan zijn woord. Ja dat het een verslechtering is heeft die wijzelijk zijn mond over gehouden, was die vergeten dat het hem verteld was. Maar wat doen we er aan, massaal de straat op gaan schieten we ook niets mee op dus helaas berust er maar in en ga vast nadenken over de komende verkiezing en tot die tijd, verbaas u niet verwonder u slechts☺☺

ju
door juliomariner - Dec 21, 2022 om 14:50
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Ik sluit me helemaal bij Gerbera aan en wil nog wel toevoegen, bedenkt dat het in de meeste landen op de wereld veel slechter geregeld is als hier. Ik ben op verschillende plaatsen op de wereld geweest en heb bemerkt dat het nergens beter is dan in West Europa.

Ja
door JannyBoe - Dec 21, 2022 om 14:58
531 Antwoorden / Vragen

Graag zie ik links naar informatie waar de lezer dit kan vinden en berekeningen uiteraard.

Dit is wat de overheid er over zegt: 'De IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) is bedoeld voor oudere langdurig werklozen, die geboren zijn vóór 1 januari 1965 en die 50 jaar of ouder waren, en nog niet de AOW-leeftijd hadden bereikt, toen zij
werkloos werden. De IOAW is onder bepaalde voorwaarden ook bedoeld voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen.'

Deze regeling wordt over een aantal jaren uitgespreid afgeschaft omdat deze niet meer nodig vanwege de algemene AOW verhoging met 10,15% per 2023 zegt de overheid.
Oudere werklozen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten krijgen er mee te maken. Erg jammer want die groepen hebben het al zo moeilijk.

Maar wat heeft dat van doen met de algemene AOW verhoging met 10,15% voor mensen die een 'normale' AOW uitkering krijgen?
Alle info, links, voorbeelden naar de feiten zijn welkom.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2022 om 15:50
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn vraag aan u, waarom stelt u deze vraag aan ons? Wij zijn vrijwillige vraagbeantwoorders en ik neem aan dat wij ook onze stem hebben uitgebracht vooir de vorige 2e kamer verkiezingen en is dit overgheidsbesluit dus helaas echt iets dat wij met zijn allen als kiezer hebben bepaald. Daarbij zal het absoluut zo zijn dat wij het niet allemaal eens zijn met ook diverse maatregelen die nu worden/zijn genomen. De politiek bepaalt, de poliiek is door ons zelf samengesteld en ik heyt zoal hiervoor ook al gezegd een kwestie ook van u als stemgerechtigde. Helaas, ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe een volgende 2e kamer en niet te vergeten, de 1e kamer er qua samenstelling uit zal zieen  De uitslag van de  in 2023 te houden proviciale staten verkiezingen hzijn bepalend voor de samenstelling van dse eerste kamer.

rj
door rjw - Dec 21, 2022 om 16:43
3294 Antwoorden / 5 Vragen

5% is nog altijd meer dan wat de meeste werkenden er bij krijgen. Gemiddelde CAO stijging is naar ik meen iets van 3,5%.

Ja
door JannyBoe - Dec 21, 2022 om 17:42
531 Antwoorden / Vragen

Wat er in de vraag wordt beweerd klopt gewoonweg niet.

'De inkomensondersteuning AOW wordt vanaf januari 2023 verlaagd van 26,38 naar 5 euro' kunt u bij de SVB lezen.
En die 'inkomensondersteuning AOW is een extra bedrag boven op de AOW.

Zo zit het.

ro
door ronny530 - Dec 21, 2022 om 17:46
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Mark Rutte heeft die wet niet gemaakt maar is door de gekozen regeringspartijen en kamerleden in het kabinet gemaakt dat wordt maar al te vaak vergeten. De regeringspartijen waren tegen de koppeling van de AOW en de bijstand aan het wettelijk minimumloon want dat zou te duur zijn mede dankzij de oppositiepartijen is die koppeling er toch gekomen maar er is wel besloten om de inkomensondersteuning te verlagen voor de WAO érs die geen pensioen hebben opgebouwd. U kunt nu wel stellen dat het kabinet met opperhoofd Mark Rutte veel beloofd maar geen beloftes waarmaakt maar u weet nog niet eens hoe uw inkomen er in 2023 uit gaat zien dat weet u pas zodra u in januari uw uitkeringsspecificatie ontvangt. Daarbij is Mark Rutte het opperhoofd die de getroffen koopkracht reparaties bekend maakt in opdracht van het kabinet en is dus slechts een boodschapper van slecht of goed nieuws. In de oudheid werd de boodschapper bij het brengen van slecht nieuws in mootjes gehakt en bij goed nieuws als een held aan de tafel van de heerser gevraagd maar kon van de spanning geen hap door de keel krijgen want hij was zijn leven niet zeker omdat de volgende keer de boodschapper wel eens slecht nieuws zou kunnen brengen. Als ik heel breed ga kijken naar wat het door het kabinet aan de huidige crisis wordt gedaan en dat in een zeer korte tijd zie ik toch meer besluitvaardigheid dan in vorige kabinetten maar ja het iedereen naar de zin maken kan gewoonweg niet.