jo
door joylin11 Mar 11, 2013 om 09:38
Geldzaken & recht

Automatisch incasso

Ik heb het probleem dat de afschrijving van de afvalstoffenheffing de 20e van de maand plaatsvindt,daar mijn salaris 4 dagen later gestort wordt.
Het de BSR in het rivierengebied.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?,volgens de telfeoniste is dit wel het geval,maar BSR kan er niets aan doen.
Hopelijk krijg ik hier veel reacties op zodat we BSR dit kunnen laten weten.

4637 27 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 11, 2013 om 09:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het maandelijks wordt afgeschreven zou het toch geen probleem moeten zijn? Welke datum je ook kiest er zullen altijd mensen zijn voor wie het net niet uikomt op die dag. De enige oplossing is je uitgaven zodanig te plannen dat het geld op de 20e op je rekening staat.

jo
door joylin11 - Mar 11, 2013 om 10:29
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo jorisw,volgens mij krijgen de meeste mensen hun geld a/h eind v/d maand gestort.
Probleem is dat in deze tijd geld overhouden moeilijk is.
De telefoniste gaf ook aan dat ze regelmatig dit verzoek kreeg.
Ik probeer met deze vraag of er meerdere mensen zijn die dit als een probleem ervaren.

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2013 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=joylin11 schreef op maandag 11 mrt 2013, 10:29]Hallo jorisw,volgens mij krijgen de meeste mensen hun geld a/h eind v/d maand gestort.
Probleem is dat in deze tijd geld overhouden moeilijk is.
De telefoniste gaf ook aan dat ze regelmatig dit verzoek kreeg.
Ik probeer met deze vraag of er meerdere mensen zijn die dit als een probleem ervaren.

Je weet dat die afschrijving komt. Daar kun je dan toch rekening mee houden? Of het nou de 20e of de 25e afgeschreven wordt, betalen moet je toch.

mebo
door mebo - Mar 11, 2013 om 10:58
153 Antwoorden / 40 Vragen

Ik denk dat een ieder dit verschijnsel wel kent. Alle afschrijvingen worden op verschillende data uitgevoerd.
Als oplossing voor dit probleem maak ik op de dag dat mijn salaris binnenkomt een reservering voor alle vaste uitgaven in de komende maand. Ik heb hiervoor een aparte rekening geopend zonder betaalpas.
De benodigde bedragen zijn dan altijd beschikbaar en ontstaat er nooit een betalingsprobleem.
U moet natuurlijk wel de discipline hebben om van het gereserveerde bedrag af te blijven.
.

gompy2
door gompy2 - Mar 11, 2013 om 11:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@joylin11,
En alle anderen die soms problemen hebben met hun maandelijkse betalingen.

Veel mensen zo als jij moeten soms schipperen met hun maandelijkse inkomen/uitgaven en bij een simpele tegenslag kan die balans soms verstoord raken.

Ik weet niet via welke bank je je geldzaken doet, maar bij bijv de ING heb je de mogelijkheid om een "kwartaal-limiet" aan te gaan.
Het is een soort extra limiet die je kunt aangaan en waarbij je als het ware "door de vloer" kan gaan van je maandelijkse betalingen.
Uitleg:
Stel je maandelijks inkomen is 1000 euro.
Je uitgaven zijn 990 euro, dus je zou in de plus blijven. Plotseling heb je tegenslag en is je 1000 euro even niet meer toereikend om die 990 euro uitgaven te dekken.
Op dat moment worden de (automatische) incasso's niet meer afgehandeld door je bank, je hebt geen liquide middelen meer.

Met die kwartaal-limiet kun je even door die vloer van 1000 euro zakken zodat toch je verplichtingen betaald worden en je geen problemen krijgt met incasso's.
Het kost je even bij het rood staan een klein beetje rente, maar bij de volgende uitbetaling van je loon, uitkering, of ander inkomen sta je weer in de plus.
Het is dus even een tijdelijke buffer. De limiet is echter wel aan een bepaald maximum verbonden, afhankelijk van je inkomen, en er moet aan bepaalde criteria worden voldaan.
Ik heb het nu over de ING, maar wellicht dat andere banken dat ook hebben, ik heb me daar niet zo in verdiept.
Interesse?

Lees hier -> Kwartaallimiet

Uiteraard heb ik geen connecties met de ING, doe alleen mijn bankzaken met deze club.

tonjakassa
door tonjakassa - Mar 11, 2013 om 11:16
165 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij redelijk eenvoudig op te lossen...probeer de datum aan te passen of...stop de automatische incasso en ga handmatig overboeken op een datum nadat uw salaris bijgeschreven is.

U zou zelf automatische betalingen "aan" kunnen maken, z.g. repeterende betalingen, een optie die de ING heeft

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2013 om 11:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tonjakassa schreef op maandag 11 mrt 2013, 11:16]stop de automatische incasso en ga handmatig overboeken op een datum nadat uw salaris bijgeschreven is.

Zeer waarschijnlijk is automatische incasso verplicht als je maandelijks betaald. Tenslotte hoor je deze factuur eigenlijk in 1x te betalen, dus nu in feite een soort afbetalingsregeling.

gompy2
door gompy2 - Mar 11, 2013 om 11:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tonjakassa schreef op maandag 11 mrt 2013, 11:16]Lijkt mij redelijk eenvoudig op te lossen...probeer de datum aan te passen of...stop de automatische incasso en ga handmatig overboeken op een datum nadat uw salaris bijgeschreven is.
U zou zelf automatische betalingen "aan" kunnen maken, z.g. repeterende betalingen, een optie die de ING heeft
Probleem veranderd er totaal niet mee.
Bij automatische of handmatige betaling blijft het probleem nog steeds:
20e wordt de betaling vereist, vraagstelster ontvangt pas op de 28e haar salaris, staat in de omschrijving die joylin11 gaf.

Van de site van BSR, Waterschap Rivierenland:

Wanneer int BSR de bedragen voor automatische incasso?

BSR int de termijnbedragen rond de 20e van de maand. Een andere datum is niet mogelijk.

we
door wevedeha - Mar 11, 2013 om 12:55
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weiger uit principe iedereen met zijn handen in mijn portemonnee te grabbelen en maak zelf automatische betaling aan bij mijn bank. Er is een uitsp-raak van de rechter dat deze betaalwijze geen verhoging van de rekening toestaat.

Uitspraak.
LJN BJ4855, Rechtbank Haarlem, zaak/rolnr.:415843 / CV EXPL 09-1336
Datum uitspraak: 23-07—2009
Datum publicatie 10-08-2009
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Eerste aanleg – enkelvoudig.
Zaaknummers: Zaak/rolnr,: 415843 / CV EXPL 09-1336
Sector toon: Sector kanton
Inhoudsindicatie:
Consumentenrecht. Extrakosten voor klant, die internet betaalt in plaats via een machtiging tot automatische afschrijving. KKtr: voor deze kostenopslag is geen basis te vinden in de algemene voorwaarden. Bovendien zou een dergelijk beding in die voorwaarden onredelijk bezwarend zijn

we
door wevedeha - Mar 11, 2013 om 12:56
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=joylin11 schreef op maandag 11 mrt 2013, 09:38]Ik heb het probleem dat de afschrijving van de afvalstoffenheffing de 20e van de maand plaatsvindt,daar mijn salaris 4 dagen later gestort wordt.
Het de BSR in het rivierengebied.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?,volgens de telfeoniste is dit wel het geval,maar BSR kan er niets aan doen.
Hopelijk krijg ik hier veel reacties op zodat we BSR dit kunnen laten weten.

ma
door mario47 - Mar 11, 2013 om 13:16
56 Antwoorden / 2 Vragen

Dat probleem hebben wij niet.Gewoon je vaste maandlasten optellen en je weet wat je mag consumeren

inekel1953
door inekel1953 - Mar 11, 2013 om 14:12
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Joylin,

BSR gaat de voorwaarden niet voor u aanpassen en terecht, hoe vervelend dat ook voor u is, toch kan ik mij voorstellen dat u dan naar een oplossing zoekt, mogelijk heeft u (nog) niet aan mijn onderstaand advies gedacht.

Bovenstaande reactie's zijn juist beantwoord, toch kan het zijn dat dát voor u niet de beste oplossing is omdat u mogelijk geen resevere kan opbouwen wegens te weinig inkomen.

De meeste mensen vangen in de maand mei en enkelen in de maand Juni vakantiegeld, u dus ook.
Zodra u dat geld vangt en er ruim bedrag reserveert en op uw rekening laat staan, kunt u voortaan afvalstoffenheffing iedere 20e v.d.mnd. betalen zonder in het rood te komen staan. Zoals u weet is met uw saldo in het ROOD staan bij de bank,erg duur... dus zonde geld.

Hopend kunt u wat met alle adviezen,

M.vr.gr.,
Ineke L.

hi
door hipppo - Mar 11, 2013 om 15:23
303 Antwoorden / 2 Vragen

Sinds wanneer moet de afvalstoffenheffing per maand betaald worden? Ik betaal twee keer per jaar de helft.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 11, 2013 om 16:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 11 mrt 2013, 10:34][quote=joylin11 schreef op maandag 11 mrt 2013, 10:29]Hallo jorisw,volgens mij krijgen de meeste mensen hun geld a/h eind v/d maand gestort.
Probleem is dat in deze tijd geld overhouden moeilijk is.
De telefoniste gaf ook aan dat ze regelmatig dit verzoek kreeg.
Ik probeer met deze vraag of er meerdere mensen zijn die dit als een probleem ervaren.

Je weet dat die afschrijving komt. Daar kun je dan toch rekening mee houden? Of het nou de 20e of de 25e afgeschreven wordt, betalen moet je toch.

Er zijn nu eenmaal mensen die leven dag voor dag en daar een wijziging inbrengen schijnt financiele moeilijkheden te veroorzaken.

jo
door joylin11 - Mar 11, 2013 om 21:03
5 Antwoorden / 3 Vragen

8 x vindt er een autmatische incasso plaats.
Toen ik vroeg of ik ook 8x een acceptgirobetaling kon doen,kreeg ik te horen dat het dan in 2 keer betaald moest worden.
Het liefst zou ik 8 x via de acceptgiro betalen,maar dit is niet mogelijk.

anduril
door anduril - Mar 13, 2013 om 11:09
167 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, het is slecht kersen eten met ambtenaren. Hoewel de ambtenaren er voor de burger zouden moeten zijn laat de praktijk helaas het tegenovergestelde zien.
Wat zou het die tent van de afvalstoffenheffing nu uitmaken op welke dag zij die centen ontvangen?! Arrogantie van monopolisten dus.

jo
door joylin11 - Mar 13, 2013 om 21:46
5 Antwoorden / 3 Vragen

Toch vind ik het raar dat het innen van de afvalstoffen niet a/h eind v/d maand plaats kan vinden.
Wanneer ik de automatische incasso stop kan ik alleen via 2 acceptgirokaarten het totale bedrag betalen.
In 8 keer via acceptgiro is niet mogelijk.(waarom niet) niemand weet dit.

anduril
door anduril - Mar 13, 2013 om 22:52
167 Antwoorden / 1 Vragen

En als je nu elke incasso storneert en zelf netjes elke maand aan het einde van de maand dat bedrag overmaakt, zouden de bureaucraten daar dan ophef over maken?

gompy2
door gompy2 - Mar 14, 2013 om 17:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anduril schreef op woensdag 13 mrt 2013, 22:52]En als je nu elke incasso storneert en zelf netjes elke maand aan het einde van de maand dat bedrag overmaakt, zouden de bureaucraten daar dan ophef over maken?
Enig besef wat er gaat gebeuren als die joylin11 inderdaad zou gaan storneren?
Dit is toch een advies van drie keer niks, waar lijkt dit toch op?

Hij/Zij heeft gewoon te dealen met de regels van dat waterschap v.w.b. de betalingen, en anders moet zij/hij zorgen dat er een financieel buffer komt.
Dat er meer dan in 2 keer gespreid betaald mag worden is al een tegemoetkoming, maar waterschappen, gemeenten en meerdere instantie's eisen daar in dat er automatische incasso plaats vind, punt.
Alle maren en liever dit of liever dat gaat gewoon niet op, en zo is de realiteit.

jo
door joylin11 - Mar 14, 2013 om 23:31
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb aangegeven dat ik wilde storneren,maar dat werd me afgeraden omdat ik dan als wanbetaler aangemerkt zou worden.
De telefoniste zei ook dat zij het recht hadden om af te schrijven wanneer ze wilden,omdat er toch geen concurrentie was.
Bij energiemaatschappijen en zorgverzekeraars kon je vanwege concurrentie zelf wel de afschrijvingsdatum bepalen.
Ik zou graag willen weten of andere mensen zich herkennen in dit probleem ?

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2013 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat die telefoniste dat gezegd heeft.

En u hoeft niet automatisch te laten incasseren. U kunt ook gewoon in twee keer per acceptgirokaart betalen. Aan het einde van een maand.

En nee, ik herken mij niet in dit probleem. U zou er verstandig aan doen in de loop van het jaar een buffertje op te bouwen, zodat u volgend jaar kunt laten incasseren.

En bij de zorgverzekeraar kunt u ook niet kiezen wanneer er geïncasseerd wordt. En bij de energiemaatschappij maar heel beperkt.

Afgezien daarvan, betaald moet er worden.

anduril
door anduril - Mar 15, 2013 om 00:49
167 Antwoorden / 1 Vragen

Als je betaalt ben je geen wanbetaler. Typisch bangmakerij van die tent. Iedereen heeft gelijk dat je zult moeten betalen, maar de houding van die tent is beneden alle peil. Bijna alle andere incasseerders doen dit aan het begin of aan het eind van de maand. Waarom deze tent dat niet wil is weer een blijk van de arrogante monopolist.
Zelf heb ik dit probleem niet, want mijn tent doet het wel netjes.

fe
door festinger - Mar 15, 2013 om 03:16
410 Antwoorden / 18 Vragen

Je strijdt tegen een monopolist. Daar gelden belastingprotocollen en verplicht reageren op klachten.
Allemaal bedoeld de burger te betrekken. Maar koud gezegd we horen en lezen u maar kunnen niets en willen niets. We kunnen geen 100 ombudsmannen financieren.

jo
door joylin11 - Mar 16, 2013 om 01:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

De telefoniste vertelde mij letterlijk wat ik geschreven heb.
Dit is mede de reden waarom ik probeer uit te vinden of er meer mensen zijn die zich hierin herkennen.

sh
door shine - Mar 16, 2013 om 08:56
107 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk moet u het in termijnen betalen van deze gemeentelijke belastingaanslag zien als een betalingsregeling. En inderdaad klopt het dat wanneer er ergens een betalingsregeling aangegaan wordt, de verplichting is dit middels automatische incasso plaatsvindt.
Wat betreft de datum. Bij de een zal de datum prima zijn, voor een ander weer minder. Ik vermoed en vrees dat de adminstratieve rompslomp enorm zal zijn als de burger zelf de datum van afschrijving mag gaan aangeven.
Het storneren van de automatische incasso is niet verstandig. Want dan inderdaad word je aangemerkt als wanbetaler en ben je verder van huis. Er zit niets anders op dan er rekening mee te houden en er voorte zorgen dat u dan voldoende geld op uw rekening hebt staan voor deze gemeentelijke incasso.

Waar ik en anderen zich over verbazen is dat als je het bedrag in 1x betaald, er niet een % tuele korting plaatsvindt zoals bij de belastingdienst bij de vooraanslag het geval is. En bij de ziektekostenpremie bij veel zorgverzekeraars.
Aangezien dat niet het geval is laat ik het ook maar maandelijks incasseren in plaats van in 1x betalen.
Het niet instellen van een korting bij in 1x betalen vind ik dom van de gemeente, want hiermee lopen zij rente mis.

Kortom, het mes kent twee kanten.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2013 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shine

De korting voor vooraf in een keer betalen bij bijvoorbeeld de motorrijtuigen belasting is afgeschaft.

Ik ken alleen nog een korting bij het vooraf in een keer betalen van de premie voor de zorgverzekeringswet. Op andere belastingen en zo bestaan volgens mij geen kortingen.

ge
door gerboe - Mar 16, 2013 om 11:05
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo joylin11, probeer je niet zo druk te maken over zo'n kleinigheid. Dat je een rekening gespreid mag betalen is toch prima geregeld? Je kunt je energie beter gebruiken voor positievere zaken. En inderdaad, een buffertje opbouwen is toch niet zo ingewikkeld? Dat zou toch minimaal in mei moeten lukken als je weer vakantiegeld krijgt?