br
door bregje85 Aug 12, 2014 om 13:54
Geldzaken & recht

Automatische incasso onterecht

Ik heb in het verleden een automatische incasso afgegeven aan bedrijf X. Nu begint bedrijf Y zomaar geld van mijn rekening te incasseren, nu ik navraag heb gedaan, zegt bedrijf Y; 'wij hebben klanten overgenomen.' Terwijl ik allang geen klant meer was bij bedrijf X. Er zijn nooit diensten verleent door bedrijf Y. Mag bedrijf Y dit zomaar doen?

851 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Nee, dat mag dat bedrijf zeker niet zomaar doen. Laat het bedrag storneren en laat uw bank een blokkade op dat nummer zetten. U kunt ook een klacht indienen.

Welk bedrijf is dat?

Juist met het nieuwe IBAN zijn de regels voor een incassomachtiging veel strenger geworden.

edrick3
door edrick3 - Aug 12, 2014 om 14:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo bregje85,

.....Mag bedrijf Y dit zomaar doen?.....
Uiteraard niet. Zeker niet als er geen 'diensten' zijn verleend.
Dus .... machtiging tot automatische incasso intrekken en bedrag(en) onterechte incasso laten storneren.
Bv. bij ING:

Terugboeken of blokkeren in Mijn ING

Log in op Mijn ING via de knop ‘Naar Mijn ING’ (u komt dan -na inloggen- automatisch op de juiste pagina).
U kunt op het scherm ‘Incasso’s’ een incasso weigeren of terugboeken.
U krijgt de melding dat de opdracht is ontvangen en dat deze binnen enkele dagen wordt verwerkt.
Bij ‘Terugboekstatus’ ziet u of de terugboeking is goedgekeurd, in behandeling of is teruggeboekt.
Wilt u een incassant blokkeren? Klik dan onder het tabblad ‘Bedrijven’ op ‘Bekijk incasso’s’ en dan op ‘Rekening blokkeren’. Uw geblokkeerde incasso is direct zichtbaar.

Met vr.gr.

br
door bregje85 - Aug 12, 2014 om 14:22
2 Antwoorden / 2 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 12 aug 2014, 14:08]Nee, dat mag dat bedrijf zeker niet zomaar doen. Laat het bedrag storneren en laat uw bank een blokkade op dat nummer zetten. U kunt ook een klacht indienen.

Welk bedrijf is dat?

Juist met het nieuwe IBAN zijn de regels voor een incassomachtiging veel strenger geworden.

Ja het geld heb ik gelukkig al terug, maar ik vind het zo vreemd dat ze zeggen dat ze een automatische incasso hebben. Terwijl ik die nooit heb afgegeven.
Later kwamen ze met het verhaal dat ik de automatische incasso aan een ander bedrijf heb afgegeven, en dat zij die klanten hebben overgenomen.
Het gaat om CCN een of ander containerreinigsbedrijf. Nog nooit van gehoord.
Als je het googled heb ik wel meer verhalen gevonden dat ze automatische incasso's misbruikt hebben.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Die containerreinigingsbedrijfse zijn toch altijd min of meer louche.

Vergeet niet het rekeningnummer te laten blokkeren.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer