henkieharing
door henkieharing Apr 2, 2008 om 18:27
Geldzaken & recht

Belastingaangifte

ik heb op 2 april mijn aangifte gedaan, Moest VOOR 1 april.

Zou dat een probleem wezen???

499 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2008 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag henkieharing,

Nee hoor, helemaal niet. De staatsecretaris heeft afgelopen maandag gezegd dat 2 dagen te laat geen enkel probleem gaat geven.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

En een maand te laat ook niet. Er volgt altijd eerst een aanmaning (in de herfst) en dan heb je nog 10 werkdagen.

Groet

Joost

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte_doen_hoe_werkt_dit/aangifte_doen_hoe_werkt_dit-09.html

Als je het 1 keer laat aankomen op een aanmaning, en je bent opvolgende jaar weer (iets) te laat dan kun je een boete krijgen.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2008 om 03:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Max

je geeft zelf het antwoord al. Als je het 1 keer laat aankomen op een aanmaning....

Dat is hier nog niet aan de orde. Dus geen probleem!

Groet

Joost

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een boete ben je pas verschuldigd nadat je de termijn die in de aanmaning staat, hebt overschreden. Dat  wordt “verzuim” genoemd. De hoogte van die boete wordt mede bepaald door het aantal verzuimen in de vijf voorafgaande jaren. Die regel is –mede door de staatssecretaris- zo ingesteld.

Wat de staatssecretaris hierover roept is, anders dan wordt gesuggereerd, niet zozeer van belang. Als hij dat inderdaad –in functie- al heeft gezegd, dan is hij naar mijn mening zelfs buiten zijn boekje gegaan. De regeling wordt immers toegepast door de inspecteur en die bepaalt wanneer hij de aanmaning verstuurt. Ik moet zelf mijn aangifte nog indienen, heb nog geen aanmaning gehad en ben dus,  ondanks wat de staatssecretaris daarover roeptoetert, nog altijd niet in verzuim.

Groet, Priewjet2

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 01:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heffingsrente wordt tot 1 april jl. berekend bij teruggave, d.w.z. rente die u krijgt over het terug te ontvangen bedrag.

Indien u wel moet betalen wordt de heffingsrente alleen maar meer, ook na 1 april 2008!

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 02:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@meesterbever

Hoe kom je aan de wijsheid dat de fiscus stopt met het vergoeden van rente na 1 april?! Klopt helemaal niets van!

De rentevergoeding loopt door tot de dagtekening van de teruggave!

Groet

Joost

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag collega priewjet,

Je schrijft:

Wat de staatssecretaris hierover roept is, anders dan wordt gesuggereerd, niet zozeer van belang. Als hij dat inderdaad –in functie- al heeft gezegd, dan is hij naar mijn mening zelfs buiten zijn boekje gegaan. De regeling wordt immers toegepast door de inspecteur en die bepaalt wanneer hij de aanmaning verstuurt. Ik moet zelf mijn aangifte nog indienen, heb nog geen aanmaning gehad en ben dus,  ondanks wat de staatssecretaris daarover roeptoetert, nog altijd niet in verzuim.

Alweer zo'n opmerking dat anderen iets suggereren wat niet van belang is. Bovendien trek je in twijfel of de staatssecretaris dit wel, al of niet in funktie, gezegd zou hebben. Zijn informatie was op die bewuste dag glashelder en dat jij die gemist hebt, laat onverlet dat jouw  suggestie, dat hij dit wel eens niet gezegd zou kunnen hebben en dat andere respondenten hier dus blijkbaar misleidende informatie geven, weer perfekt laat zien met welke opvattingen jij op deze site aanwezig bent.

Vanaf "De regeling wordt immers...." kan ik het wel met je eens zijn.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2008 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Het is maar net hoe U de informatie wenst te interpreteren. Immers: zoals de waard is…….Dat wij jegens elkander geen warme gevoelens koesteren, is al langere tijd duidelijk. Ik heb aanvankelijk dan ook geaarzeld met mijn reactie, omdat die gegarandeerd bij U in verkeerde aarde zou vallen.

In het verleden heeft U ook al gemeend andere respondenten vermanend toe te moeten spreken. Kennelijk ontleent U ergens een zekere autoriteit aan om dat te kunnen doen. Nu denkt U zich ook nog eens te kunnen permitteren de oprechtheid van mijn bijdragen aan dit forum in twijfel te trekken.

Het twijfelen aan mijn integriteit is voor mij de druppel: ik stop met de bijdragen aan dit forum.

Alle andere –gewaardeerde- respondenten: het ga u goed.

Priewjet2

ve
door verwijderd - Apr 7, 2008 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het verleden heeft U ook al gemeend andere respondenten vermanend toe te moeten spreken. Kennelijk ontleent U ergens een zekere autoriteit aan om dat te kunnen doen. Nu denkt U zich ook nog eens te kunnen permitteren de oprechtheid van mijn bijdragen aan dit forum in twijfel te trekken.

--------------------------------------------------------------

Jammer read dat je iemand er af jaagt. Waarom doe je dat ?

Het valt mij wel vaker op dat als iemand een vraag stelt de beantwoorders elkaar "in de haren vliegen". Wat het nut hiervan is ontgaat mij volledig en de vraag rechtvaardigt dit gedrag niet.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read

Je gaat idd je boekje te buiten. Wat Priewjet schrijft is namelijk feitelijk correct! Jouw interpretatie van zijn antwoord is irrelevant!

Dat had je zelf ook na kunnen gaan door het te vragen aan mensen die hier dagelijks mee te maken hebben (mijn vorige antwoord staat er niet voor niets) of zelf te lezen op internet.

Ik volg zijn voorbeeld. Ik ken hem inmiddels persoonlijk en weet dat hij gedoceerd reageert en zich beperkt tot zijn vakgebied (wat hier al een kunst op zich lijkt te zijn, niet aan jouw adres overigens).

Salut en succes met de rubriek. Ik sluit een terugkeer niet uit, maar ik neem voorlopig de rust die ik broodnodig heb gezien werk en privé.

groet

Joost

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

"@meesterbever

Hoe kom je aan de wijsheid dat de fiscus stopt met het vergoeden van rente na 1 april?! Klopt helemaal niets van!

De rentevergoeding loopt door tot de dagtekening van de teruggave!

Groet

Joost"

Beste Joost,

Ik doelde daarme te uiten dat inzendingen van aangiftes na 1 april 2008 niet voor heffingsrente in aanmerking komen, als dan de aangifte werd beschouwd zijnde vóór 1 april 2008 te zijn ingekomen, al het om teruggave van de belastinggeld gaat aan belastingplichtige.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

neemt niet weg dat de heffingsrente doorloopt tot de datum teruggave of aanslag.

Groet

Joost

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@canna,

Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je een belastingconsulent bent. Misschien begrijp je daarom ook dat het niet verstandig is om op internet te zeggen dat je rustig tot de aanmaning kunt afwachten. Mensen die er namelijk helemaal geen verstand van hebben lezen zo'n advies, terwijl ze dat advies i.v.m. hun eigen historie dat absoluut niet kunnen nemen. En geloof mij, de meeste mensen weten echt nu al niet meer dat ze over 2004/2005 een keer een aanmaning hebt gehad en die telt wel mee.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

max,

zie mijn 2e antwoord in deze reeks.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen reacties van Max en Read: tegenvaller.

Salut allemaal. Ik houd mijn login aan om te bezien wat voor onzin BRM uitkraamt maar qua advies is het einde verhaal.

Ik hoop dat deze rubriek eindelijk(!!!) een moderator krijgt. Iets wat ik in de late weekend uren al deed via mails naar de redactie. Het mocht niet baten.... :-(

salut

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hee Joost,

Wat maak je me nou! Hebben we een goede adviseur en dan zeg je salut? Blijf niet te lang weg.
Niet iedereen weet je op een andere manier te vinden....

Hardware ERror MAN.