iu
door iuno Apr 18, 2008 om 11:59
Geldzaken & recht

Berekening IBG rechtvaardig?

September 2005 liep mijn recht op studiefinanciëring af, waardoor ik 1 jan. 2008 moest beginnen met de terugbating van mijn studentenlening. Begin 2007 heb ik bericht gekregen over het vastgestelde basisbedrag.

Aangezien ik dit bedrag te hoog vond, heb ik half september 2007 een verzoek tot draagkrachtmeting aangevraagd, waarbij ik het inkomen van mijn man heb laten meerekenen. Bij alle aanvragen die vòòr 1 oktober 2007 binnen zouden zijn, zou de draagkrachtmeting per 1 jan. ingaan, bij later ingestuurde aanvragen, zou de nieuw berekende termijn evt. pas later ingaan, zodra de aanvraag afgehandeld is.

In de vaste overtuiging dat het maandbedrag dat volgens ons uit de draagkrachtmeting zou moeten komen er ook daadwerkelijk uit zou komen, hebben wij de berekening van de IBG vol goede moet afgewacht. Toen in november 2007 nog steeds geen antwoord van de IBG gekomen was, ben ik begonnen telefonisch en electronisch contact te zoeken met de IBG. In november werd mij telefonisch gemeld dat er onverwacht veel meer draagkrachtmetingaanvragen binnen waren gekomen dan verwacht en dat de IBG daardoor een achterstand had opgelopen met de verwerking van de aanvragen. In december 2007 bleek dat mijn aanvraag ook nog eens op een ander bureau terecht te zijn gekomen, omdat mijn man en ik in 2006 een buitenlands loon hadden en ook in het desbetreffende land belastingaangifte hadden gedaan. Op mijn vraag of ik dan tòch alvast het basisbedrag zou moeten overmaken vanaf 1 januari 2008, was het advies de draagkrachtmeting af te wachten. Na in januari en februari 2008 herhaaldelijk bij de IBG nagevraagd te hebben hoe de stand van zaken ondertussen was en hoe het nu met de afbetaling moest, bleef het antwoord dat de aanvraag nog in behandeling was en het advies te wachten met betalen totdat de zaak was afgehandeld.

Uiteindelijk kon de IBG mij eind maart - 6 maanden na het binnenkomen van mijn aanvraag! - telefonisch vertellen dat het bedrag dat uit de draagkrachtmeting kwam veel hòger lag dan het door ons zelf berekende maandbedrag en zèlfs een stuk hoger dan het vastgestelde basis maandbedrag...

Bij navraag hoe het kon dat er zo'n groot verschil zat tussen wat wijzelf berekend hadden (a.d.h.v. de informatie die de IBG op internet heeft staan en de berekeningstabellen waar de IBG ook zelf gebruik van maakt) en waar de IBG op uitkwam (zeker 3x zoveel!), bleek dat wij het maandbedrag niet zelf konden berekenen met de informatie die de IBG openbaar heeft gemaakt, omdat wij in 2006 dus een buitenlands inkomen hadden en daar heel andere berekeningen voor gelden dan voor een nederlands inkomen.

Volgens de IBG is het nederlands belastbaar inkomen namelijk te vergelijken met een willekeurig buitenlands bruto inkomen, minus 12% (maar met een maximum van ca 1.600 euro). Waar bij mij de vraag op komt of het verschil tussen een nederlands bruto inkomen en een nederlands belastbaar inkomen dan ook 12% is, met een maximum van a 1.600 euro? Dit kan ik mij moeilijk voorstellen, maar heb nooit belastingaangifte gedaan in Nederland, dus weet ik niet zeker of dit klopt of niet.

Daarom zou ik willen vragen of hier mensen zijn die kunnen bevestigen of juist verleggen dat het nederlands belastbaar inkomen daadwerkelijk òòk berekend wordt door 12% (maximaal echter 1.600 euro nog wat) van het bruto inkomen af te trekken, zodat ik weet of ik inderdaad met dit punt van 'ongelijke behandeling' kan aankomen bij de IBG...

Alvast bedankt voor antwoorden!

Groet, Iuno

749 7 Rapporteer

ha
door haflinger - Apr 22, 2008 om 11:37
42 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan op jouw heel specifieke vraag geen antwoord geven, maar weet wel waar je dat wellicht wel kunt krijgen. Bel of neem contact op met een accountantkantoor dat aan de grens zit, daar zullen ze vaak genoeg inkomens berekenen die niet nederlands zijn.
Tip 1:Heb je in andere jaren wel een nederlands inkomen (dus geen verrekening?) Dan kan je evt. een jaarverlegging aanvragen. Je draagkracht wordt over een ander jaar berekend.
Tip 2: waarom moet allebei jullie inkomens opgegeven worden; het is toch alleen jouw studieschuld? Ik dacht dat alleen het inkomen van de student nodig was voor het berekenen van de draagkracht. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Tip 3: vraag de gespecificeerde berekening op! Misschien word je er wijzer uit.
Tip4: Het was toch een telefonische mededeling? Die hebben nul en gener waarde; wacht de officiële papieren af= beslissing/ besluit. Pas dan kan je bezwaar. Het IBG valt onder de Alg.Wet Bestuursrecht. Je kunt dus in bezwaar wanneer je het met de beslissing (de draagkracht berekening) niet eens bent.Vergeet niet de termijn waar binnen dat kan. Soms is dat maar 10 dagen! Stuur desnoods eerst een voorlopig bezwaar en vul later aan met gronden waar mee je je bezwaar onderbouwt.
Tip 5: veel sterkte

iu
door iuno - Apr 22, 2008 om 13:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reactie!

Heb net toch maar eens de belastingsdienst gebeld. Geen goedkoop telefoontje, aangezien ik in het buitenland woon, maar heeft iig wèl verduidelijking gebracht.

Helaas niet veel positiefs voor mij: de IBG blijkt wèl juist gerekend te hebben. In principe staat in Nederland je verzamelinkomen gelijk aan je bruto inkomen, tenzij je aftrekposten hebt, zoals een hypotheek en/of recht op bepaalde heffingskortingen waarmee al rekening wordt gehouden vòòr het berekenen van de verschuldigde belasting, zoals b.v. (aanvullende) combinatiekorting.

In 2006 zou ons bruto inkomen dus ook in Nederland gelijk hebben gelegen aan ons verzamelinkomen (zijn hier dat jaar ook nèt buiten de boot gevallen wat betreft soortgelijke heffingskortingen).

Enige mogelijkheid is verder dus een aanvraag verlegging peiljaar, met terugwerkende kracht, waarbij ik het er op gooi dat als de IBG de aanvraag draagkrachtmeting gewoon binnen de normale termijn van uiterlijk 3 maanden had behandeld, ik de aanvraag verlegging peiljaar ook al vòòr 1 jan. in had gedient.

Weet alleen niet of ze bij verlegging van het peiljaar dan òòk maar max. 1.605 euro van mijn man's bruto loon (ik heb sinds begin 2006 geen baan meer) wegrekenen, of dat er dan wel gewoon volledig rekening wordt gehouden met hypotheekrente aftrek, recht op (aanvullende) combinatiekorting...

Wat betreft jouw vragen: Ik ben met een buitenlander getrouwd en woon al sinds 2005 in het buitenland. Vandaar dat bij ons zowieso van een buitenlands inkomen moet worden uitgegaan. Verder gaat de IBG bij draagkrachtmeting standaard uit van zowel jouw eigen loon, als dat van je partner, alleen als je dit nìet wilt, kun je dit aangeven. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de IBG de afbetalingsperiode van 15 jaar verlengd met de periode dat je je partners inkomen nìet mee hebt laten tellen. Bovendien kom je in dit geval alleen op een maandbedrag van nul of een paar euro uit, als je eigen inkomen extreem laag of nul is. Verdien je zelf redelijk, haalt de IBG je partner er tòch bij door ervan uit te gaan dat je nog een inkomen hebt om van te leven, waardoor je automatisch op een hoger maandbedrag uitkomt, dan als je daadwerklijk alleen zou zijn geweest. Je partner mag dus in principe altijd ook - direct of indirect - meebetalen aan jouw studieschuld...

ha
door haflinger - Apr 22, 2008 om 13:29
42 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer voor je dat het klopt! Toch nog proberen verlegging van jaar opvragen?

iu
door iuno - Apr 22, 2008 om 18:51
3 Antwoorden / 2 Vragen

Morgen gaat de aanvraag 'verlegging peiljaar' op de bus. Zodat, als er geen terugwerkende kracht wordt gehonoreerd, we in ieder geval vanaf 1 mei dan een nieuw maandbedrag hebben (op de site van de IBG staat dat bij latere aanvragen, het bedrag ingaat op de 1e van de volgende maand nadat de aanvraag binnen is gekomen, dus als ze hem nog vóór 1 mei hebben)...

ha
door haflinger - Apr 23, 2008 om 10:03
42 Antwoorden / 6 Vragen
ha
door haflinger - Apr 23, 2008 om 10:05
42 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kon eerder geen berichtje zetten.
Nu maar duimen dat de post snel is! Kan je dat formulier niet downloaden?

iu
door iuno - Apr 23, 2008 om 12:59
3 Antwoorden / 2 Vragen

De formulieren voor aanvraag draagkrachtmeting en buitenlands inkomen heb ik van internet gedownload, ingevuld en vandaag op de bus gedaan (aangetekend). Die zouden dus nog vòòr 1 mei bij de IBG binnen moeten zijn...

Ga dus geen bezwaar indienen (heb je 6 weken de tijd voor, maar heeft in dit geval dus geen zin), maar wel een klacht, dat ik nu door de uiterst trage verwerking èn (telefonisch) foutief advies financieel in de knoop kom.

Heb wel weinig hoop dat mijn klacht serieus wordt genomen (voor het 1e bezwaar vindt de IBG vast wel een uitrede en het 2e is natuurlijke moeilijk hard te maken, omdat het niet op papier staat), maar niet geschoten is altìjd mis...

Hoop alleen dat de nieuwe aanvraag draagkrachtmeting met verlegging van het peiljaar snel behandeld èn gehonoreerd wordt (laatste is dus nog maar de vraag, met dat gekke gereken van de IBG), zodat de schade het rest van het jaar (en de komende jaren) iig zoveel mogelijk beperkt blijft.