ok
door okkiepowerrr Mar 25, 2013 om 17:57
Geldzaken & recht

Beslag uitkering

hallo. mijn vraag is : ik heb al heel lang mijn ziekenfonds niet kunnen betalen en nu ben ik dus een wan betaler. ik heb een uitkering en daar is al beslag opgelegd. ik ontvan 573 euro per maand en daar is de huur dan al van betaald . van dit bedrag moet ik dus gas en licht, water, telefoon, schulden betalen. nu heeft het ziekenfonds nog meer beslag gelegd op mijn uitkering en dat is 160 euro plus dat mijn zorgtoeslag ook ingepikt word en mijn vakantoie geld. ik hou nu nog geen 100 euro over per maand. mijn vraag is dus . ze mogen toch niet zoveel geld inpikken. ik moet toch ook nog leven. en zo kom ik toch verder in de schuld als ik andere rekeningen niet meer kan betalen van die 100 euro. heb al jaren geen kleding meer kunnen kopen en loop met de gaten in mijn shirts.heb kontakt met z eopgenomen maar zeggen dast het wettelijk mag maar mag je wettelijk dan een mens laten kreperen.
verdrietige groetjes joanne esselink

3768 16 Rapporteer

ro
door ron530 - Mar 25, 2013 om 18:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er mag een beslag worden gelegd tot 90% bijstandsniveau. Helaas werken deurwaarders te vaak langs elkaar heen en wordt er dubbel beslag gelegd. Gezien uw huidige situatie moet u toch hulp gaan zoeken want alleen komt u er niet uit.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2013 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door wie is er dan op een deel van uw uitkering beslag gelegd.?

Dat uw zorgtoeslag wordt ingehouden is volkomen terecht, dat is ook een bijdrage om de zorgpremie te kunnen betalen.

U moet altijd een vrij te laten bedrag over houden om van te leven. De hoogte hangt af van uw omstandigheden.

U kunt zich het beste wenden tot het maatschappelijk werk in uw gemeente. Maak een afspraak en neem uw papieren mee. Zij kunnen u verder helpen met uw problemen.

zoekster
door zoekster - Mar 25, 2013 om 18:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat je zorgtoeslag en vakantiegeld wordt gebruikt voor het afbetalen van je schulden is logisch.

Het is wel zo dat er niet teveel beslag mag worden gelegd. Daar gaat het nog wel eens mis. Het beste is om met alle papieren over de betalingsregelingen en de beslaglegging, uitkeringsspecificaties, gegevens van je vaste maandlasten, zoals huur en zorgverzekering en toeslagen bij het juridisch loket langs te gaan.
KLIK voor de adressen.
Daar kunnen ze onderzoeken hoe redelijk de beslaglegging is en wat je kunt doen om er eventueel bezwaar tegen te maken. Zij kunnen ook helpen met het schrijven van een brief, mocht dat nodig zijn.

Verder kun je hier KLIK nog wat verder lezen over loonbeslag.

zoekster
door zoekster - Mar 25, 2013 om 18:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Adressen juridisch loket nog een keer KLIK

ro
door ron530 - Mar 25, 2013 om 18:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het juridisch loket kan wel iets doen maar een structurele oplossing gaat hem niet worden. Vraagsteller heeft meerdere schulden die nu in het gedrang komen. De financiële situatie is best hopeloos te noemen. Mijn advies is dus ook zoek hulp bij uw gemeente die hebben vaak een loket voor mensen die in de financiële problemen zijn geraakt en kunnen veel voor u betekenen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 25, 2013 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat komt op een moment als door wat voor een omstandigheden ook,uitgeeft dan wat er binnen komt.U zal dan echt hier voor moeten betalen maar wel op een manier zodat u wel u dagelijks kosten voor levens onderhoud kan betalen. En daar wordt heel slecht de hand aan gejouden.

ok
door okkiepowerrr - Mar 25, 2013 om 19:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de antwoorden. er is van het cvz beslag gelegd en idd is wel eerlijk dat er betaald moet worden dat snapo ik ook maar alsje het niet hebt dan gaat het moeilijk. heb maanden krom moet liggen om mijn schulden te betalen en had er nog maar twee over maar nu da tik zo gekort word weer kom ik weer in de schuldenen zo draai je maar in een kring rond en kom ik er nooit uit. ik ga zeker naar een rechts winkel of juridisch advies vragen want zo wil ik nie tmeer leven heb ook nog een vogel waar ik voor moet zorgen en die eten nodig hebt . en nee die doe ik nooit weg dan liever zelf geen eten .

ltmvz
door ltmvz - Mar 25, 2013 om 21:31
949 Antwoorden / 18 Vragen

Gewoon naar het Maatschappelijk Werk in uw gemeente.

Dat is echt het verstandigste en het eenvoudigste.

zoekster
door zoekster - Mar 25, 2013 om 21:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Prima die gemeentelijke instanties, maar er zijn vaak wachtlijsten. Soms meer dan 6 weken en ondertussen gebeurt er niets. En als dit een puur juridische kwestie is, met andere woorden, als het beslag te hoog is, dan moet er snel worden gehandeld en dan is het juridisch loket veel beter.
Doe anders beiden, naar het juridsich loket of rechtshulp voor het directe probleem en tevens bij de gemeentelijke schuldhulp aankloppen als u er met een correcte beslaglegging evengoed niet uitkomt.

lottesanne
door lottesanne - Mar 26, 2013 om 12:12
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het CVZ legt geen beslag. Wanneer iemand zijn zorgverzekering niet betaald, wordt na 6 maanden de inning van de zorgverzekering overgedragen aan het CVZ (de bestuursrechtelijke premie). Je betaald hiervoor een aanzienlijk hogere premie, nl. €160,12 (tot 2013 was dit € ca. 103,00 en kwam er nog een boete van het CJIB er over heen).
Wat je aan het CVZ betaald is dus geen beslag op de uitkering, maar gewoon de bestuursrechtelijke premie. Je betaald ook geen premie aan het ziekenfonds. Dit staat dus helemaal los van het beslag dat het ziekenfonds op jouw uitkering heeft gelegd. De zorgtoeslag en het vakantiegeld vallen onder het beslag.
De inning door het CVZ gaat net zo lang door totdat jij de achterstand bij het ziekenfonds hebt afgelost. Op dit moment krijgt het CVZ een seintje dat zij de inning kunnen stoppen en dat het ziekenfonds de inning van de premie weer overneemt.

Dus, het ziekenfonds mag beslag leggen op jouw uitkering, vakantiegeld en zorgtoeslag en andere inkomsten, wat is toegestaan zolang jij maar 90% overhoudt van de voor jouw geldende bijstandsnorm. Wordt er meer beslag gelegd, moet je contact opnemen met jouw uitkeringsinstantie. Zij dienen dan het beslag te verlagen. Zijn er meerdere beslagleggers, moeten zij zich melden bij de eerste beslaglegger voor verrekening.

re
door revengeyo - Apr 29, 2013 om 15:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja belachelijk, ik heb ook een beslag van 160 euro op mijn uitkering.
Ik ontvang nu 700 euro (na aftrek 160 euro) om alles van te betalen.
Ik heb gewoon niet genoeg om mijn rekeningen te betalen / eten te kopen, en laat staan mijn schuld af te lossen bij de zorgverzekeraar.
Nu moet ik voor het eerst mijn Essent rekening laten liggen van 125 euro, want ik moet toch eten?

Ik ben keihard opzoek naar werk, laatst nog afgewezen op functie treinschoonmaak.. snap er niks van. Woon op de hoek van dat station.
Wordt overal op afgewezen ben 31 jaar ben topfit, en heb HBO niveau.
Misschien ben ik al te oud en zal ik toch crimineel moeten worden.
Het is puur overleven! Lang leve de koning!!
De W van Willem!!

ro
door ron530 - Apr 29, 2013 om 15:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er beslag wordt gelegd bent u toch nalatig in het betalen geweest. Om daar nu de aanstaande koning de schuld van te geven lijkt me ongepast en niet ter zake doende.

re
door revengeyo - Apr 29, 2013 om 16:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

1. De overheid wil dat u zo snel mogelijk uw schulden aflost en weer zelf uw zorgpremie gaat betalen.

2. Daarom betaalt u in de wanbetalersregeling de bestuursrechtelijke premie die 30% hoger is dan de gemiddelde zorgpremie.

3. deze hogere premie u stimuleren om uw schuld af te lossen bij uw zorgverzekeraar.

Oh, dus ik word gestimuleerd om een overval oid te plegen om zo aan geld te komen?

ro
door ron530 - Apr 29, 2013 om 16:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat dan weer niet, gestimuleerd om uw zaakjes op orde te brengen dat dan weer wel.

re
door revengeyo - Apr 29, 2013 om 17:01
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 29 apr 2013, 16:50]Dat dan weer niet, gestimuleerd om uw zaakjes op orde te brengen dat dan weer wel.

mensen die de premie niet kunnen betalen, kunnen dus wel een premie van 130% betalen, waarbij al beslag is gelegd op de zorgtoeslag, en moet men hierdoor gestimuleerd worden om de schuld af te lossenbij de zorgverzekeraar.
En dit alles van een inkomen op bijstandsniveau.

Het wordt me langzaam duidelijk

ro
door ron530 - Apr 29, 2013 om 17:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Klinkt raar maar zelfs van een bijstand uitkering is de premie op te brengen. Met een goed uitgavepatroon kun je nog sparen ook. Het niet kunnen betalen van de zorgpremie moet wel andere oorzaken hebben en daar houdt de zogverzekeringswet geen rekening mee.