ik
door ikke2506 Mar 20, 2016 om 17:20
Geldzaken & recht

Binnen hoeveel tijd moet de verhuurder achterstallig onderhoud oplossen!

Ik ben 1 Februari verhuist naar een particuliere huur woning alles is geregeld via een verhuurmakelaar ook een rapport opgesteld van de gebreken en achterstallig onderhoud zijn nu 7 weken verder en nog heeft hij niks gedaan de keuken was ontzettend vies en vet en de inbouw apparatuur was allemaal kapot toen een nieuwe aangevraagd maar daar had hij geen geld voor maar je kan niet zonder keuken dus wel de vrije hand hierin gekregen maar het heeft mij nu 2500 euro gekost en hij weigert te betalen heeft 250 euro overgemaakt heb hiervoor de huurcommissie ingeschakeld ook de huur is veel te hoog hij intimideert me nu met van alles en nog wat heb alles in de mail gelukkig nu heeft hij ook de verhuurmakelaar bedankt vond het te duur en gaat hij per 1 mei 2016 alles zelf beheren maar 7 weken en dan nog niks gedaan weet iemand hoelang de verhuurder tijd heeft om dit op te lossen??

7048 7 Rapporteer

Tijger2
door Tijger2 - Mar 20, 2016 om 18:00
302 Antwoorden / 1 Vragen

Maar u hebt de zaak al aangekaart bij de huurcommissie. Waarom daar niet even op gewacht?

ik
door ikke2506 - Mar 20, 2016 om 18:18
11 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat de huurcommissie niet voor het andere achterstallig onderhoud is ingeschakeld

Tijger2
door Tijger2 - Mar 20, 2016 om 19:25
302 Antwoorden / 1 Vragen

Dan schakelt u toch die commissie in voor al uw problemen.

uwjurist
door uwjurist - Mar 21, 2016 om 09:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

U kunt een zogenaamde gebrekenbrief (laten) sturen, het beste per aangetekende brief, met sommatie om de gebreken alsnog binnen 30 dagen volledig te verhelpen. U kunt daarbij tevens aankondigen anders zelf een en ander te (laten) herstellen en de kosten daarvan aan verhuurder in rekening te brengen (en zo nodig te verrekenen met de huur), en/of dat u anders een bepaald percentage van de huur zult inhouden (opschorting) tot het moment dat het alsnog deugdelijk is hersteld. Wat een redelijk percentage is in dit geval, hangt af van de ernst van de situatie.

Ook kunt u naar de huurcommissie als sprake is van een sociale huurwoning. Voor een te hoge huur kan dat ook.

Voor de al gemaakte kosten waarover is afgesproken dat deze vergoed worden geeft u in dezelfde brief nog een termijn van 8 dagen om te betalen, met aankondiging dat u anders gaat verrekenen. Doet verhuurder dat niet, dan verrekent u dat met de huur van de komende maanden.

Er bestaat ook recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ik
door ikke2506 Mar 21, 2016 om 15:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte MR Monique Doomernik

Het is allemaal erg ingewikkeld ik ben zelf erg ziek ik heb alles al geprobeerd via de mail maar ik wacht nu al 7 weken hij zegt dat hij een afspraak wil maken om te kijken naar de punten van achterstallig onderhoud en hij mailt dat hij me uitdrukkelijk verzoekt dat ik zelf niets mag ondernemen dan had hij het zelf moeten doen hij heeft 7 weken de tijd gehad er komt morgen een ander bedrijf kijken en ik heb in de mail duidelijk gezet dat alle kosten die worden gemaakt dat hij ze moet betalen maar dat moet ie komen en niet 7 weken later pas is het redelijk dat ik een ander bedrijf heb gevraagd te komen kijken en alles op te lossen zie hieronder mailcontact tussen mij en verhuurder ik hoop dat u mij misschien wat duidelijkheid kan geven hierin

Goedemorgen

Ik heb de verhuurmakelaar gemaild en bij verschillende instanties navraag gedaan en gebeld en gemaild en u kunt/gaat zich niet aan de afspraken houden voor het achterstallig onderhoud.
Ik schakel nu een bedrijf in die gaat kijken naar al het achterstallig onderhoud en die zullen dit ook aanpakken of anders de bedrijven die hier voor nodig inschakelen en dan zullen zij alles hier in orde maken.

De huurcommissie procedure gaat gewoon door.

Alle achterstallig onderhoud was al voor ik hier woonde

Ik mag hopen dat u nu goed beseft wat u allemaal aanricht en mij ook op een intimiderende manier benaderd.

En dat het duidelijk is dat alle kosten die nu gemaakt worden en al gemaakt zijn ( dus ook de keuken ) netjes door u betaald gaan worden.
En de te lijden schade en geleden schade ook door u betaald worden !

Dit was een reactie van de verhuurder

Ik begrijp uw reactie niet. We zouden toch een afspraak maken voor inspectie van de genoemde punten?

Ik ben agenda's aan het samenvoegen zodat we kunnen komen kijken.Uw wisselende reacties baren me zorgen, zo wordt tot een oplossing komen erg lastig.

Dit een reactie van mij

Dan had u eerder actie moeten ondernemen en niet nu pas 7 weken later en u hoeft zich geen zorgen te maken want alles is samen met de ondersteuning gedaan en er is een bedrijf ingeschakeld want op u kan ik niet vertrouwen jammer genoeg !

dit een reactie van verhuurder

Bij deze geef ik je uitdrukkelijk te kennen dat je niet zelf dingen kan gaan regelen. We zouden een datum prikken om langs te komen. Jij zou aangeven wanneer je weer uit het ziekenhuis kwam. Dat is dus niet gewoon een paar data doormailen!

uwjurist
door uwjurist Mar 23, 2016 om 10:01
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet juridische hulp zoeken, niet verder zelf aanmodderen. Schakel een huurrechtjurist in.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ko
door korenbloem2000 - Mar 21, 2016 om 16:44
33 Antwoorden / Vragen

De huur te hoog? Dat had u moeten aangeven, voordat u het huurcontract tekende...

ik
door ikke2506 Mar 21, 2016 om 16:55
11 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor dat is niet waar je kan de huurcommissie pas inschakelen als je er woont en de huur te hoog is

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 23, 2016 om 13:32
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vies en vet, dat mag, maar stuk moet hersteld en daarvoor moet hij een keuken bestellen en monteur regelen dus mag je tijdelijk in deze puinzooi zitten.

Je accepteerde de woning dus met klachten en als  hij geen termijn noemde word dat moeilijk.
Wel kun je wegens achterstallig onderhoud huurverlaging vragen tot het hersteld is en dat helpt meer omdat
hij dan geld mis loopt.