vd
door vdploegkollum Jul 8, 2014 om 13:36
Geldzaken & recht

Boete niet verzekerde bromfiets

Hallo,

Toen ik nog een jongen van 16 jaar oud was heb ik mijn eerste brommertje gekocht. Nadat deze steeds minder werkte heb ik een scooter aangeschaft. Zowel de bromfiets als de scooter zaten in de verzekering. Omdat het zonde is om een bromfiets die niet meer rijdt te verzekeren heb ik eerste de bromfiets geschorst en daarna de verzekering opgezegt.
De bromfiets is inmiddels niet meer dan een hoopje ellende. Het motorblokje zit vast, de wielen zijn lek, de tank zit vol roest en de remmen en verlichting doen het ook niet meer. Omdat ik lid ben van een oldtimer bromfietsclub en nog een andere bromfiets heb, was het de bedoeling om de bromfiets in deze winterperiode op te knappen zodat hij weer kon rijden.

Op een zeker moment kreeg ik een bericht van het CBR, mijn bromfiets was niet meer verzekerd en daarvoor zou ik zwaar boeten. Ik kreeg namelijk een beschikking van 337 euro.
Omdat ik wist dat mijn bromfiets geschorst was geloofde ik dit aanvankelijk niet. Nu bleek achteraf dat een schorsing maar een jaar geldig was. Een vriend van mij heeft van het RDW een brief gekregen waar in hij werd geattendeerd op het aflopen van de schorsing en deze moest verlengen. Dit heb ik niet gekregen. Ook heeft het postkantoor mij niet verteld dat de schorsing maar een jaar geldig was.
Ik besloot om mijn bromfiets gelijk weer te schorsen en in beroep te gaan bij het OM zoals vermeld staat achterop de brief van het CJIB.
Na meer dan 16 weken, 4 maanden dus, kreeg ik bericht van de officier van Justitie.
"De officier van Justitie overweegt dat u als kentekenhouder op de hoogte dient te zijn van de wettelijke bepalingen betreffende de verzekerings- of schorsingsplicht. Hieruit volgt dat u zélf moet zorgen voor een geldige verzekering of tijdige schorsing. U kunt zich niet beroepen op het feit dat u niet op de hoogte was van de wettelijke bepalingen".

Ik kan nu enkel nog in beroep gaan bij de kantonrechter en ben ook van plan dit te doen omdat ik deze boete heb gekregen doordat ik niet goed geïnformeerd ben door het postkantoor. Het is toch verplicht dat het postkantoor verteld dat de schorsing maar een bepaalde tijdsduur heeft? En waarom heeft het RDW mij geen brief geschreven, maar een vriend van mij wel? Dit roept bij mij een gevoel van machteloosheid op. Het voelt alsof het totaal niet zinvol is om in beslissing te gaan tegen een boete als deze.

Zijn er mensen die tips en/of advies voor mij hebben, of hier ervaring mee hebben? Is het het proberen waard of is deze kwestie in feite al een gesloten boek?

Groeten, van der Ploeg, Kollum.

3943 20 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 8, 2014 om 13:39
937 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het is UW verplichting om dit te controleren, die herinnering is slechts een service. U dient zelf op de hoogte te zijn van de wet, zoals aangegeven door het CJIB. Daarbij ontvangt u een bewijs van schorsing, hier staat volgens mij de eind datum op vermeld.

Ik geef u geen kans, snel betalen die beschikking.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 8, 2014 om 13:45
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Verwacht wordt dat de burger zich op de hoogte stelt van het recht waarmee hij te maken heeft. En wanneer een burger te maken heeft met het recht maar deze niet kent, dan heeft hij altijd de mogelijkheid om een advocaat in te schakelen voor bijstand, al dan niet pro deo. Ik geef u echter weinig kans. Hoe wou u bewijzen dat men u op het postkantoor onvoldoende heeft ingelicht. Bovendien ligt het niet op hun weg om u te waarschuwen of voor te lichten, dat had u zelf meten doen. Ook ik zou zeggen: gauw betalen voordat de kosten voor u nog hoger worden.

door 14peter - Jul 8, 2014 om 13:45
567 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt wat Kaasbroodje zegt; Op dat bonnetje staat een einddatum van de schorsing.

door 14peter - Jul 8, 2014 om 13:50
567 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een voorbeeld van zo'n bonnetje, met onder de tweede dikke streep de einddatum

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lid van een brommerclub en dan niet weten dat een schorsing maar voor één jaar geldig is?

U kunt zich aanmelden op Mijnoverheid dan krijgt u tijdig waarschuwingen op velerlei gebied.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2014 om 14:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vdploegkollum,

..... doordat ik niet goed geïnformeerd ben door het postkantoor. Het is toch verplicht dat het postkantoor verteld dat de schorsing maar een bepaalde tijdsduur heeft? ......
Je hoort jezelf goed te informeren. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Het postkantoor heeft geen taak in deze.
Zonde geld!
.....Het voelt alsof het totaal niet zinvol is om in beslissing te gaan tegen een boete als deze......
Inderdaad, inn beroep gaan heeft m.i. dan ook geen enkele zin.

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2014 om 14:22
11587 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe wil de vraagsteller juridisch waterdicht willen bewijzen dat hij geen informatie heeft gekregen van het postkantoor?

Maar zoals eerder door anderen geantwoord is: geen kans en betalen.

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 15:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=14peter schreef op dinsdag 8 jul 2014, 13:50]Hier een voorbeeld van zo'n bonnetje, met onder de tweede dikke streep de einddatum

Je hoeft dus geeneens de wet te kennen zoals hierboven wordt gezegd.

sw
door swat1500 - Jul 8, 2014 om 22:32
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u aanvoert is reeds zonder succes al door anderen aangevoerd in soortgelijke zaken. De verplichting om zich op de hoogte te stellen van de van toepassing zijnde regels ligt bij u.
Uitsluitend als de overheid u aantoonbaar onjuist zou hebben geïnformeerd zou u wellicht een punt hebben.

kr
door kreeftje - Jul 12, 2014 om 14:21
86 Antwoorden / 36 Vragen

N.a.v. bovenstaand probleem is mijn vraag: geldt dit ook voor een scootmobiel?
Omdat ik er maar sporadisch gebruik van maak wilde ik de verzekering niet continueren maar pas in laten gaan als ik de scoot weer wil gaan gebruiken, misschien zelfs wel helemaal niet gebruiken.
Loop ik nu risico op een bekeuring? Hij staat in de garage maar momenteel dus niet verzekerd en ook niet geschorst.
Ben benieuwd!

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2014 om 14:27
11587 Antwoorden / 51 Vragen

@kreeftje,

Op je scootmobiel zit waarschijnlijk een plaatje met een jaartal van geldigheid er op. Als je dus in 2014 met een 2013 plaatje gaat rijden, ben je dus NIET verzekerd. Dit zijn kalenderjaarverzekeringen. Bij verzekeringen, die op elk willekeurig moment ingaan betaal je wel een maand/kwartaal/jaar premie en die zijn ook geadministreerd bij de RDW. Betaal je niet krijg je dus een automatische boete. Voor zover ik weet staan scootmobielen met een éénjaarsverzekering niet geadministreerd. U zult ook geen kentekenbewijs op naam hebben. Dat hebben brommers, scooters enz. weer wel.

kr
door kreeftje - Jul 12, 2014 om 15:03
86 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 12 jul 2014, 14:27]@kreeftje,

Op je scootmobiel zit waarschijnlijk een plaatje met een jaartal van geldigheid er op. Als je dus in 2014 met een 2013 plaatje gaat rijden, ben je dus NIET verzekerd. Dit zijn kalenderjaarverzekeringen. Bij verzekeringen, die op elk willekeurig moment ingaan betaal je wel een maand/kwartaal/jaar premie en die zijn ook geadministreerd bij de RDW. Betaal je niet krijg je dus een automatische boete. Voor zover ik weet staan scootmobielen met een éénjaarsverzekering niet geadministreerd. U zult ook geen kentekenbewijs op naam hebben. Dat hebben brommers, scooters enz. weer wel.

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2014 om 15:08
11587 Antwoorden / 51 Vragen

@kreeftje,

je hoeft niet altijd te quoten, gewoon in het vak Reageren linksboven je tekst zetten en versturen met rechts onderaan Reageer klikken.

kr
door kreeftje - Jul 12, 2014 om 15:23
86 Antwoorden / 36 Vragen

Dag Mahadma,
Op mijn scootmobiel zit inderdaad een plaatje met jaartal. In maart/april krijg ik altijd een rekening om mijn verzekering voor het nieuwe jaar te voldoen en zodra ik dat heb betaald krijg ik het plaatje met het verzekeringsbewijs toegestuurd.
De verzekering loopt standaard van 1 mei t/ m 30 april.
Als ik het bedrag niet zou overmaken kwam de verzekering te vervallen.
Mijn bezwaar was echter dat er - bij verlenging dus - wederom poliskosten werden berekend terwijl ik dus in mijn ogen de eerste keer de poliskosten al had betaald. Ik kreeg immers niet weer een nieuwe polis maar de verzekering werd gewoon voortgezet.
Ik belde met de ANWB ( daar heb ik hem verzekerd) maar men vertelde mij dat dit bij scootmobielen gebruikelijk is.
Ik gebruik hem niet of nauwelijks ( heb hem overigens zelf aangeschaft via MP, dus niet door de WMO betaald) en dacht: stel dat ik hem over een half jaar alsnog ga verzekeren, dan scheelt me dat wel 6 maanden premie want de premie wordt naar rato berekend. Overigens heb ik dan natuurlijk weer met poliskosten te maken maar nogmaals: 6 maanden premie " verdiend".

Maar mijn vraag was dus eigenlijk: kan ik ook een bekeuring verwachten net als TS?
Anders bel ik wel naar de ANWB want daar heb ik nooit aan gedacht, totdat ik het bijgaande probleem las.
Mooi week-end gewenst allemaal!

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2014 om 15:37
11587 Antwoorden / 51 Vragen

kan ik ook een bekeuring verwachten net als TS?

Nee, je scootmobiel staat niet geregistreerd bij de RDW, ergo kan je ook geen boete krijgen bij niet verzekeren.

kr
door kreeftje - Jul 12, 2014 om 18:04
86 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig maar , het is me volkomen duidelijk.
Dank Mahadma.

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 18:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 12 jul 2014, 15:37] kan ik ook een bekeuring verwachten net als TS?

Nee, je scootmobiel staat niet geregistreerd bij de RDW, ergo kan je ook geen boete krijgen bij niet verzekeren.
Quote Rijksoverheid:

Bijzondere voertuigen.

Wat zijn de verkeersregels voor een gehandicaptenvoertuig met een motor?

Voor een gehandicaptenvoertuig met een motor gelden regels voor onder andere de maximumsnelheid, minimumleeftijd en verzekeringsplicht.
Soorten gehandicaptenvoertuigen met motor

Voorbeelden van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen zijn:

elektrische rolstoelen;
scootmobielen;
gesloten gehandicaptenvoertuigen zoals de Canta, Amica, Arola en Mini Cruiser City.

Deze gehandicaptenvoertuigen mogen niet breder zijn dan 1,10 meter, niet langer dan 3,50 meter en niet hoger dan 2,00 meter.
***knip***

Verzekering gehandicaptenvoertuig met motor

Op een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig is geen kenteken nodig. Wel is een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid verplicht. Een verzekerd voertuig heeft een verzekeringsplaatje aan de achterzijde.
Bron, klik-> Rijksoverheid

Quote:
WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
WA is de basis van de scootmobielverzekering, die wettelijk verplicht wordt door de overheid. De schade, die u met uw scootmobiel of invalidenvoertuig aan anderen veroorzaakt en waarvoor u wettelijk aansprakelijk bent, wordt vergoed. Dit geldt niet voor de schade, die door uw schuld aan uw scootmobiel is veroorzaakt.

Bron, klik-> Hier

Allemaal gevonden op Google, iedereen kan dit vinden, even inkloppen, en je geeft de juiste informatie door aan een vraagstelster als je het niet zeker weet.
Eigen bedenksels kan tot grote problemen leiden als vraagstelster zich aan jouw advies zou houden.

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2014 om 18:59
11587 Antwoorden / 51 Vragen

@Gompy, ik zal mij antwoord verduidelijken.

Nee, je scootmobiel staat niet geregistreerd bij de RDW, ergo kan je ook geen boete krijgen bij niet verzekeren, zolang je het ding niet gebruikt op de openbare weg. Als het ding geruime tijd stilstaat in de kelder o.i.d. en je bent op dat moment niet verzekerd, krijg je van de RDW geen boete.

Ga je niet verzekerd op de weg, dan kan je bekeurd worden.

T.a.v. Gompy: de vraag van deze ts was of zij in het geval van topicstarter 1 die een niet verzekerde/geschorste brommer had en een bekeuring kreeg van de RDW of zij die ook kon krijgen. Eigen bedenksels kan tot grote problemen leiden als vraagstelster zich aan jouw advies zou houden. Goed lezen zou je een heleboel kunnen schelen .........

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 19:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet je dat duidelijk omschrijven Mahadma.
Mijn reactie is gegeven op jouw mededeling men geen boete krijgt als men een scootmobiel niet verzekerd heeft.
En in die context is het een gevaarlijk advies aan iemand.
Men kan daar uit concluderen dat die verzekering überhaupt niet verplicht is.

Nee, je scootmobiel staat niet geregistreerd bij de RDW, ergo kan je ook geen boete krijgen bij niet verzekeren.

Een dergelijk topic is al eerder aan de orde geweest en daar was je zelf de vraagsteller.
Klik-> Verzekering sootmobiel

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2014 om 19:23
11587 Antwoorden / 51 Vragen

zucht