li
door lisabas1997 Feb 21, 2016 om 16:32
Geldzaken & recht

Btw door klant terug gevorderd verplicht

een klant heeft kleding gekocht eind 2015 en vraagt nu 2 maanden later btw terug, ben je verplicht dit btw bedrag terug te betalen?

aangezien je hiervoor toch een aantal handelingen zult moeten verrichten met de belastingdienst, klant heeft dit in de uitverkoop met 50% korting gekocht totaal bedrag net onder de 100 euro

3082 5 Rapporteer

ri
door rilinden - Feb 21, 2016 om 16:55
13 Antwoorden / 15 Vragen

Geachte m,

Je hoeft alleen maar een factuur te maken met de btw.
Volgens mij is dat het enige.

Groet,

rilinden

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2016 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoewel dit een consumentenforum is toch maar even een antwoord. Klinkklare onzin, de klant kan helemaal geen BTW terugvragen.

hutch
door hutch - Feb 21, 2016 om 17:43
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Uw klant kan wel degelijk BTW terug vragen, met de nadruk op 'vragen'. Een bedrijf is niet verplicht hieraan mee te werken.

Een voorbeeld wanneer een klant de BTW kan terug vragen, is als die klant het gekochte artikel meeneemt naar zijn woonplaats in het buitenland.
M.a.w. hij/zij zal wel in het buitenland moeten wonen.

U, als bedrijf, zou in uw geval bijv. een kleine vergoeding kunnen vragen. Op Schiphol zijn gespecialiseerde bedrijven dit dit dagelijks doen.
Daar kan iemand terecht die tegen betaling (een bepaald percentage van de BTW met een bepaald minimum) de BTW terug krijgt.

Dus niet verplicht, het blijft het 'probleem' van de klant hoe hij de BTW terug kan krijgen.
Die BTW zal in dit geval zo tussen de 17 en de 18 euro zijn, gerekend over de door u genoemde, ongeveer, € 100,--.

Ook zal die klant moeten aantonen dat hij/zij die kleding daadwerkelijk uitgevoerd heeft, middels een stempel van de Douane op (bijv.) Schiphol.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2016 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan had die klant dat bij aankoop moeten aangeven lijkt mij. Maar inderdaad als de klant buiten de EU woont en de goederen aantoonbaar naar het buitenland heeft meegenomen, dan kan de BTW teruggevraagd worden. Het lijkt mij dat de winkelier daar inderdaad een bijdrage voor mag rekenen i.v.m. de adminstratieve lasten.

Dit op Fok gevonden: "Je moet op de aankoop bon je naam, paspoort nummer, BTW bedrag en woon adres laten vermelden. Bij het verlaten van het land controleerd de douane of je goederen daadwerkelijk meeneemt en stempelt de bon af. Die bon moet vervolgens naar de winkel gestuurd worden (voor hun administratie) en zij kunnen dan de BTW storten op jou rekening."

hutch
door hutch Feb 21, 2016 om 18:09
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Het beste is natuurlijk om dit van tevoren met de verkoper te overleggen, maar dit is niet verplicht. Men is alleen altijd afhankelijk van de verkopende partij of deze daar enige moeite voor wil doen...... dus van tevoren een afspraak maken. Op (bijv.) Schiphol gaat men naar een bepaalde Douane-loket, toont het artikel en de aankoopbon met daarop de BTW. Ook het vliegticket moet meestal getoond worden. Twijfelt men of de verkopende partij mee wil werken, ga dan naar zo'n gespecialiseerd bedrijf. Kost wat, maar beter iets dan......

diumenge
door diumenge Feb 21, 2016 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Afijn, we weten niet eens of het wel een buiten de EU wonende klant betreft. Ik kan mij geen andere situaties bedenken waarbij een particulier BTW kan terugvragen.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2016 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wil de klant in plaats van een kassabonnetje wel een factuur met daarop de btw vermeld voor zijn boekhouding hier. En dan kan hij de btw verrekenen met zijn eigen btw aangifte.