ch
door chris0575 Jun 25, 2013 om 16:44
Geldzaken & recht

Chippas leeghalen

Ik heb onlangs een Chippas (ABNAMRO) van mijn overleden moeder gevonden.
Die bleek bij controle in een automaat nog gevuld met een geldbedrag. Bij gebruik wordt door een automaat gemeld : verlopen pas.
Beide kloppen : Er staat geld op en de BETAALKAART is verlopen.
Hoe kan ik het geld, wat orgineel uit een EN/OF rekening kwam, van de Chippas afhalen ?

8974 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 25, 2013 om 16:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Loop eens een filiaal van de ABN/AMRO binnen.

door 14peter - Jun 25, 2013 om 17:04
567 Antwoorden / 2 Vragen

De chipknip kunt u leegmaken bij het oplaadpunt; als ik me goed herinner moet u dan op het vraagteken drukken. Dan wordt het geld weer op de rekening gestort.

door 14peter - Jun 25, 2013 om 17:06
567 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry correctie;

Ja. Bij ieder oplaadpunt kunt u het saldo van uw Chipknip terugstorten op uw rekening.
Steek uw pas in het oplaadpunt, wacht even, en kies optie 1 “terugstorten”. Het saldo op uw Chipknip wordt automatisch overgeboekt van uw Chipknip naar uw bankrekening.

Afhankelijk van de bank zal uw geld maximaal 2 werkdagen later op uw rekening staan.

staat op www.chipknip.nl onder veel gestelde vragen.

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2013 om 17:27
16860 Antwoorden / 108 Vragen

14peter, zie nergens bij veelgestelde vragen over een verlopen betaalkaart.

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2013 om 17:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag chris0575

Kijk even hier(klik) onderste vraag. Als het in een apparaat niet (meer) werkt wegens te lang vervallen dan zou ik het bij een filiaal proberen. Als de en/of rekening opgeheven is dan zou ik direct naar de Amro gaan. Ik zou dan ook de gegevens van overlijden en/of de verklaring van Erfrecht meenemen.

vr.gr.

door 14peter - Jun 25, 2013 om 17:50
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 25 jun 2013, 17:27]14peter, zie nergens bij veelgestelde vragen over een verlopen betaalkaart.

Gelukkig maar, dat daar dan geen onderscheidt in wordt gemaakt ;)

ch
door chris0575 - Jun 25, 2013 om 17:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben inmiddels langs geweest bij een filiaal.
Reactie : geen mogelijkheid om medewerking te krijgen: Leeg halen komt niet vaak voor !
Rekening is inmiddels opgeheven, zoals vermeld is m'n moeder overleden.
Maar ja een chipppas is , wordt iedere keer uitgelegd, als een portemonaie !
Alleen lijkt nu de eigenaar de bank en geld is van mij!

zoekster
door zoekster - Jun 25, 2013 om 18:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Anders dient u een klacht/vraag in via een klachtenformulier.
klik HIER

Misschien bereikt u op die manier nog wat.

ch
door chris0575 - Jun 25, 2013 om 18:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels, voordat ik hier de vraag plaatste, dat formulier ingevuld.
Nu wachten tot er gereageerd gaat worden.

Alle die suggesties hebben gedaan hebben ook in de door mij gevolgde reacties gedacht.
Hartelijk dank hiervoor.

Ik wacht de klachten-email even af.

ronbear
door ronbear - Jun 26, 2013 om 10:51
22 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan als de rekening is opgeheven gewoon betalingen doen met de chipknip tot dat deze leeg is
Het geld is nml al betaald dus je kan gewon opgebruiken.
heb zoiets zelf ook aan de hand gehad vandaar.
Dus gewoon wat kopen in winkel en chippen.

groetjes ron

diumenge
door diumenge - Jun 26, 2013 om 10:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lezen ronbear, kennelijk werkt het betalen met de chipknip niet meer omdat de pas is verlopen.

=chris0575 schreef op dinsdag 25 jun 2013, 16:44: ...
Bij gebruik wordt door een automaat gemeld : verlopen pas.
Beide kloppen : Er staat geld op en de BETAALKAART is verlopen.
...

ma
door mahabo - Jun 26, 2013 om 11:02
8 Antwoorden / 7 Vragen

Is niet echt ingewikkeld; aankopen met chippas doen bij een winkel die geld teruggeeft, vervolgens artikel terug brengen ( bv Hema) en je krijgt het aankoopbedrag cash terug.

wz
door wzwarts - Jun 26, 2013 om 11:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

ABN-AMRO is niet klantvriendelijk bezig geweest,maar dat is bekend.
Ga met die chippas naar de bank waar de rekening van Uw moeder stond ingeschreven.
U moet wel een acte van overlijden kunnen overleggen dat zij is overleden dat moeten de banken
nml vragen. Als U erfgename bent zullen zij U kunnen helpen en anders ermee betalen.Terug storten is niet mogelijk want de rekening is opgeheven zoals U schreef via een chiplader.

ka
door kaakje - Jun 26, 2013 om 11:52
109 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat betreft het opheffen van bankgerelateerde zaken van overledene zoals rekening. overboeken saldi, etc. Vragen de meeste banken een verklaring van erfrecht en niet de akte van overlijden. Een verklaring van erfrecht wordt door een notaris opgesteld na een aantal onderzoeken mbt eventuele overige erfgenamen. De verklaring van erfrecht is bepaald niet kosteloos. Prijzen variëren van €250,00 tot €400,00. Ik heb zelf zoiets aan de hand gehad na het overlijden van mijn moeder.

diumenge
door diumenge - Jun 26, 2013 om 12:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht kunt u de vraag voorleggen.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 26, 2013 om 15:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller Chris,
volgens mij is het antwoord zeer simpel:
Ik neem aan dat u bij een betaalautomaat bent geweest die is ingericht voor de bankpas en de chipknip.
Bij zo'n automaat werkt de chipknip niet meer sinds april 2013, deze automaat accepteert uitsluitend nog de bankpas.
U krijgt dan de melding : kaart ongeldig.
Gaat u naar een automaat die uitsluitend geschikt is voor de knip dan kunt u de kaart wel leeghalen.
Of gewoon betalen ermee in een winkel.
In 2015 wordt de knip volledig opgeheven.
Bron : Wimmipedia.

ch
door chris0575 - Jun 27, 2013 om 20:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

De kaart is verlopen.
De kaart kan ik in een ABNAMRO automaat op inhoud controleren ( met ? )
De kaart geeft een verlopen melding op ALLE betaalautomaten bij betaling.
De kaart weet zelf dat hij is verlopen, staat op de kaart en IN de chip.
De kaart kan niet worden gebruikt voor terugstorten ( rekening is inmiddels opgeheven ).
De kaart is voor ABNAMRO niet interessant. (Eigenaresse was een gepens. medewerker)
DE bank is met publiek geld overeind gehouden.
DE bank vind het jammer maar het gaat echt niet. (het geld eraf halen).

Gegevens zijn ontleend aan de Halopedia (Let op: Met 1 L)

mamamama
door mamamama - Jun 29, 2013 om 01:37
67 Antwoorden / 7 Vragen

Beste chris,
Probeer jouw situatie eens te vertellen via mail, aan Tros-Radar.
Als de door jou aangekaarte situatiel meer voorkomt zullen zij er uitgebreid aandacht aan besteden. Zo niet krijg je advies terug per mail.
Heel veel succes.

fe
door festinger - Jun 29, 2013 om 02:36
410 Antwoorden / 18 Vragen

Tja de chipknip. 1 totale en kostbare mislukking. Geloof de vraag hier niet. .Je vindt een pas met vermeend chipkniptegoed. terwijl niemand en nergens dit kan checken opdat de apparaten allang niet meer bestaan. Vind het schaamteloos, want zeker geen enkele moeder betaalde met dit systeem.

Mocht het toch allemaal waar zijn en echt gebeurt excuses. Ga dan met de pas naar lokale bank. Staat er geld op gaat dat naar de rekening.

me
door mein33 - Jun 29, 2013 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=festinger schreef op zaterdag 29 jun 2013, 02:36]Tja de chipknip. 1 totale en kostbare mislukking. Geloof de vraag hier niet. .Je vindt een pas met vermeend chipkniptegoed. terwijl niemand en nergens dit kan checken opdat de apparaten allang niet meer bestaan. Vind het schaamteloos, want zeker geen enkele moeder betaalde met dit systeem.

Mocht het toch allemaal waar zijn en echt gebeurt excuses. Ga dan met de pas naar lokale bank. Staat er geld op gaat dat naar de rekening.

Eerst zeggen dat je de vraagstelster niet geloofd, de vraag vervolgens schaamteloos noemen om daarna alvast excuses aan te bieden voor het geval u er naast zit.
Dat is pas "schaamteloos"

En de chipknipvoorzieningen bestaan nog steeds.

ch
door chris0575 - Jun 29, 2013 om 20:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor alle zinnige opmerkingen. Alle ON laten we maar buiten beschouwing.
Het is mij duidelijk dat er weinig ( nieuwe ) dingen meer zijn aan te voeren.
Ik weet inmiddels genoeg om iets te gaan proberen.
Dat komt in een eventueel later bericht wel te berde.
Probleem is voor mij gesloten.
Als er iemand is die zijn vermoedens wilt botvieren : bij deze kunt u het podium op !

wimmi20
door wimmi20 - Jul 1, 2013 om 17:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kom toch nog even terug op het onderwerp.
Vandaag sprak ik iemand van de klantenservice van ABNAmro.
Zij verklaarde dat een chippas nooit ongeldig wordt (totdat deze totaal wordt opgeheven)
Volgens haar moet het een beschadigde chip zijn.
En zou de klantenservice dit kunnen oplossen.

abnamro
door abnamro - Jul 2, 2013 om 14:40
142 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, mevrouw,

Gezien de situatie wil ik telefonisch contact met u opnemen.

Ik ontvang graag het telefoonnummer en tijdstip waarop wij u kunnen bellen. U kunt dit sturen naar:
webcare@nl.abnamro.com

Met vriendelijke groet
ABN AMRO Webcare
Mw. D. Piquet