le
door lenn-nl Jan 28, 2014 om 08:01
Geldzaken & recht

Cruciaal afwijkend product geleverd door fitnessdigital.nl.. Wat zijn mijn rechten 3 weken later?

LS,
De situatie is als volgt, ik heb een hometrainer besteld die volgens de webpagina 16 elektronische weerstandniveau's zou hebben. In de praktijk bleken dit er 8 te zijn. Hier ben ik door omstandigheden 3 weken later achter gekomen.

De stellingname van fitnessdigital.nl is dat ik 7 dagen had om dit te erkennen en te melden om aanspraak te maken op een reclamatie.

Mijn stelling is dat ik op het moment van de aankoop niet anders kon weten dan dat deze hometrainer 16 weerstanden heeft. Dit ook heb meegewogen in mijn besluit voor dit product. En dat ik na het betalen, sluiten van de overeenkomst, recht had op een product met de eigenschappen die werden geadverteerd. Oftewel ik had recht op een hometrainer met 16 weerstanden. Daar had ik de eerste 7 dagen recht op, daar heb ik nu nog recht op en daar heb ik over een aantal weken ook nog steeds recht op.. lijkt mij. Mijn product voldoet simpelweg niet aan de overeenkomst.

De overigens wel vriendelijke medewerker van de klantenservice bleef me echter wijzen op de 7 dagen retourrecht. Staat ook iets over op hun site. Ik ben aan het twijfelen gebracht.. Maar ik heb meer de indruk dat die 7 dagen gelden voor mensen die zich bedenken en een product nog in originele verpakking willen ruilen.
Dit is niet op mij van toepassing, er is een probleem wat niet geconstateerd kan worden als het product in de verpakking blijft zitten. Verder gaat het ook nog eens om elektronische weerstanden, die op een display in een menu worden geselecteerd, er zit dus geen draaiknop op oid waar standen op staan aangegeven.
Er zijn verscheidene scenario's denkbaar waarin je een dergelijk probleem wellicht niet redelijkerwijs binnen 7 dagen opmerkt. En ik hou het er op dat een dergelijk scenario op mij van toepassing is.

Enfin, kan iemand met ervaring mij zeggen wie hier in zijn recht staat? Bij voorbaat dank!

4910 9 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 28, 2014 om 08:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Kunt u de 2 verschillende type nummers even weergeven, vergemakkelijkt om een goed antwoord te geven. Mogelijk ziet u een instelling over het hoofd.

le
door lenn-nl - Jan 28, 2014 om 08:28
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt van je reactie Jan. Er zijn geen verschillende type nummers. De betreffende hometrainer heeft slechts 8 weerstanden, op hun webpagina stond ten onrechte aangegeven dat hij er 16 zou hebben. Dit is ook door de medewerker van de klantenservice erkend en inmiddels gecorrigeerd. Maar ik heb screenshots en dergelijke die het nog kunnen aantonen.

zoekster
door zoekster - Jan 28, 2014 om 10:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er zit een grote fout in hun algemene voorwaarden. Er staat 7 dagen retourrecht, maar wettelijk is de termijn 7 werkdagen. Omdat ze dat niet correct hebben gecommuniceerd (en dat is verplicht!) wordt de retourtermijn automatisch 3 maanden. Ook dat is zo wettelijk geregeld. Dus je kunt het nog gewoon terugsturen.

Verder voldoet het product inderdaad niet aan de overeenkomst en hadden ze je sowiesoe of hetzelfde apparaat met 18 niveaus moeten leveren of anders geld terug.

Maar zoals al eerder gezegd, nu de informatieplicht over de 7 werkdagen is geschonden, gaat de bedenktijd over in 3 maanden.

le
door lenn-nl - Jan 28, 2014 om 10:23
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt zoekster! Ik zal uiterlijk morgen voor 15:00 weer contact opnemen met deze winkel, dit maal ook met een referentie aan deze correspondentie. Als er in de tussentijd nog meer nuttige reacties worden geplaatst is dat altijd welkom. Ik zal hier vervolgens ook laten weten hoe het word afgewikkeld.
Groeten, Lenn

le
door lenn-nl - Jan 31, 2014 om 20:17
6 Antwoorden / 2 Vragen

Even een update: Ik heb gelijk gekregen en we zijn bezig met een mooie oplossing, ik word goed geholpen maar ik heb het best druk dus ik heb niet veel contact kunnen hebben. Maandag weer verder dus.. maar de ervaring is tot zover wel positief. Ik zal tzt de uitkomt nog met jullie delen!

zoekster
door zoekster - Jan 31, 2014 om 20:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt erop dat het allemaal goed zal komen.
Succes!

le
door lenn-nl - Feb 1, 2014 om 13:14
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je uitgebreide reactie Alfatrion! Dat retentierecht was ik me nog niet van bewust, de winkel had in eerste instantie ook een idee voor de afwikkeling die daar aan voorbij gaat. Dus wellicht heb ik nog iets aan deze kennis. Ze zijn echter wel behulpzaam dus ik verwacht geen grote problemen meer, maar altijd beter om goed beslagen ten ijs te komen.
Maandag hopelijk weer een update!

alfatrion
door alfatrion - Feb 1, 2014 om 13:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het herroepingsrecht zit iets ander in elkaar dan Zoekster hier schrijft.

De bedenktermijn bestaat uit drie maanden, zolang de verkoper niet heeft voldaan aan alle wettelijke voorwaarden. Een van deze voorwaarden is de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk gewezen moet worden op de bedenktermijn van drie maanden. De algemene voorwaarden op de site voldoen hier niet aan omdat deze vluchtig is. Het maakt dus niet uit of daar zeven dagen of zeven werkdagen staat.

De bedenktermijn van zeven werkdagen gaat in op het moment waarop de verkoper aan deze voorwaarden heeft voldaan.

=art. 7:23 lid 1 derde volzin BW: Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

Dit wetsartikel heeft dwingende werking. Dat wil zeggen dat hiervan niet mag worden afgeweken in het nadeel van de consumentkoper. De informatie die u heeft gekregen is in strijd met dit wetsartikel.

Een consument heeft geen onderzoeksplicht na de koop. Wel heeft hij een klachtenplicht. De termijn gaat pas lopen na de werkelijke ontdekking. Overigens draagt de verkoper de bewijslast omdat hij zal moeten stellen dat de koper het gebrek op een bepaald moment heeft ontdekt.

U heeft het gebrek binnen twee maanden na de koop gemeld, dus er is echt geen enkele ruimte voor een discussie.

U heeft recht op aflevering van het bestelde product. En u heeft een retentierecht om het non-conforme goed. Hierdoor mag u dit onder u houden tot het moment waarop de verkoper aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

le
door lenn-nl - Feb 5, 2014 om 19:36
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan melden dat alles naar tevredenheid is opgelost en afgerond. Het heeft even geduurd maar dat ligt niet aan de service, ik heb het zelf gewoon erg druk gehad. De service is van begin af aan vriendelijk en behulpzaam geweest. Dit was een incidentje, goed opgelost. Ik zal hier met vertrouwen opnieuw kopen.
Bedankt voor jullie hulp en/of aandacht!