a.
door a.bos May 26, 2010 om 18:20
Geldzaken & recht

Cvketel met productiefout

in oktober 2009 hb ik mijn huis gekocht via een woningbouwvereniging. op de dag van oplevering,deed de cv het niet en moest deze gereset worden. de makelaar van de woningbouwvereniging was hierbij aanwezig. ik dacht toen dat dit een eenmalig kwaaltje was, aangezien het huis al een aardig tijdje leeg stond. echter in een half jaar tijd heb ik veel ellende gehad en zijn er verschillende onderdelen vervangen. pas na een half jaar zei een monteur dat er een productiefout in de ketel zit, waardoor je aan het vervangen en repareren bleef. op dat moment was de warmtewisselaar stuk, wat een kostenplatje van zo'n 500 euro met zich mee zou brengen. op dat moment ben ik naar de woningbouwvereniging gestapt met dit hele verhaal. hun zijn nu met een tegemoetkoming van 475 euro voor een nieuwe warmtewisselaar gekomen. ik heb het zover gekregen dat ik dit geld in een nieuwe ketel mocht investeren, aangezien het anders water naar de zee brengen is. nu is mijn vraag of ik er niet meer dan die 475 euro uit kan halen, aangezien het niet de warmtewisselaar was die het maakte dat de ketel stuk was (wel op dat moment), maar een productiefout wat naar mijn idee valt onder een verborgen gebrek.

650 4 Rapporteer

bosbess
door bosbess - May 26, 2010 om 19:55
354 Antwoorden / 40 Vragen

De produktiefout in de ketel is (als de monteur tenminste gelijk heeft) een verborgen gebrek. Je hebt dit direkt na ontdekking aan de verkoper gemeld. De verkoper heeft je in plaats van een andere ketel een bedrag van 475 euro aangeboden voor een nieuwe warmtewisselaar. Dat lijkt me niet voldoende. Een produktiefout maakt de hele ketel zelf ongeschikt voor het doel waar hij voor is bestemd. Hij moet dus worden vervangen door een andere. Als dat een nieuwe is, zal je zelf een deel van de kosten voor je rekening moeten nemen, omdat je de woning kocht met een gebruikte ketel.

Je schrijft dat je het (met pijn en moeite, begrijp ik) voor elkaar hebt gekregen dat je de 475 euro aan een nieuwe ketel mag besteden. Op zich is dat merkwaardig, want ze hebben zich er niet mee te bemoeien hoe je dat geld besteedt. Je hebt schade en die moet worden vergoed. Je mag er van de winter ook van naar de Canarische Eilanden. Wel heeft de verkoper hiermee al toegegeven dat de ketel zelf niet deugt. Dat is mooi meegenomen.

Maar ben je al akkoord gegaan met dit aanbod? Dan wordt het wel iets lastiger. Zo niet, dan eis je een forse bijdrage in de aanschaf van een andere ketel, ter waarde van het bedrag dat een goede ketel van die leeftijd nog waard zou zijn geweest op het moment van de verkoop. Daar komen dan nog bij de kosten van installatie plus de kosten die je vergeefs in al die reparaties hebt gestoken..

geenidee2
door geenidee2 - May 28, 2010 om 09:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste A. Bos,

Misschien is het verstandig om contact op te nemen met de fabrikant van de CV ketel.

Storing - dan wel - productiefout ketel, dient direct te worden gemeld bij de fabrikant. Indien de installateur lid is van Uneto-VNI, heeft u als particulier rechten, en uw installateur plichten.Ook wanneer het installatiebedrijf door de woningbouw is gecontracteerd.

Kijk eens op: http://www.uneto-vni.nl/index.asp?directory=50%20Consumenten

En probeer via internet rechtstreeks contact te krijgen met de CV-ketel fabrikant.

he
door hen.2 - May 29, 2010 om 01:16
66 Antwoorden / 1 Vragen

a.bos, U kunt de de verkoper altijd aanspreken op verborgen gebreken als is het een verkoop tussen huurder/verhuurder, of als U een huurwoning koopt van een van een verhuurder ,deze zal gebreken die bekent bij hun zijn bij U bekent moeten maken voor de verkoop aan U, als zij dit niet voor de verkoop kenbaar maken, kunt U altijd ansraak maken op dit recht,Succes

cvtechnieker
door cvtechnieker - May 29, 2010 om 14:05
80 Antwoorden / 15 Vragen

Zou ik mogen weten om wat voor een ketel het gaat ? (merk, type, bouwjaar)
Veelal zit er namelijk 10 jaar garantie op een wisselaar !!!