be
door beerflat Mar 3, 2012 om 22:09
Geldzaken & recht

Eindafrekening

Mijn vriend en ik zijn samen gaan wonen.Hij heeft zijn huurwoning opgezegd. Na het inleveren van de sleutel van de woning heeft hij een eindafrekening ontvangen. Inmiddels heeft hij ook een bedrag op zijn rekening gestort gekregen. Dat bedrag bestond uit te veel betaalde huur, de borg en rente. Nu krijgt hij (zoals in de brief staat) een gecorrigeerde eindafrekening omdat de verhuurder een fout gemaakt zou hebben. In de brief staat dat hij binnen 14 dagen het bedrag op hun rekening moet (terug)storten.

Mag een woningbouwvereniging terugkomen op een eerder verstuurde eindafrekening zelfs nadat ze al een retourbedrag hebben gestort op de rekening of is de eerste eindafrekening + betaling ook het definitieve einde van de juridische overeenkomst huurder-verhuurder?

5332 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2012 om 22:22
11595 Antwoorden / 51 Vragen

Een eenvoudige vraag, maar gaat het om een paar tientjes of om (veel) meer?
Formeel denk ik dat na de eindafrekening er geen verhaal meer mogelijk is. Maar dit is een vraag voor het juridisch loket.

abarth
door abarth - Mar 3, 2012 om 23:31
845 Antwoorden / 19 Vragen

Als er echt een fout is gemaakt en dit is aantoonbaar heeft de verhuurder natuurlijk wel recht op zijn geld terug.
Heeft u een gecorrigeerde afrekening gekregen en wat is er anders dan de 1e rekening?

jantje7
door jantje7 - Mar 4, 2012 om 08:19
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Even een vraagje tussendoor.
Wat zou u doen als bij het nakijken van de eindafrekening van de woningbouwvereniging een zelfde bedrag in uw nadeel was verrekend?
Dit in het achterhoofd houdend, is het antwoordt op uw vraag wel gegeven denk ik.

Jantje

be
door beerflat - Mar 4, 2012 om 08:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

@mahadma: De (eerste) afrekening betrof het terugstorten van te veel betaalde huur, de borg en rente. Nu worden kosten in rekening gebracht, o.a. hoge schoonmaakkosten. Deze stonden al op het rapport eindinspectie maar die heeft mijn vriend niet getekend omdat hij een aantal kosten niet terecht vond. Toen hij dus het bedrag gestort kreeg ging hij er van uit dat zijn bezwaar was geaccepteerd.

@abarth: zie hierboven. wij gingen er in ieder geval van uit dat men het bezwaar terecht vond.

@jantje7: zo zou je ook kunnen bedenken wat de verhuurder gedaan zou hebben als er wel bij de eerste afrekening kosten betaald zouden zijn die achteraf niet terecht bleken. Zou er dan ook een tweede afrekening verstuurd zijn?

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 10:19
11595 Antwoorden / 51 Vragen

Stilzwijgend aannemen dat een protest akkoord is kan je niet van uit gaan.

De kosten zijn kennelijk bij de eindinspectie genoemd en u was het er niet mee akkoord, o.a. schoonmaakkosten. Als dat zo is vrees ik dat u zult moeten betalen. Dit heeft niets uitstaande met de terug ontvangen gelden. Dat u het rapport met de bijbehorende kosten niet getekend heeft doet niet ter zake. De verhuurder heeft deze kosten kennelijk moeten maken om de woning weer normaal te kunnen verhuren.

U heeft bij de eerste inspectie vernomen wat er moest gebeuren, en had daar zelf alles aan kunnen doen. Bij de eindinspectie was het of niet of niet goed gedaan in de visie van de verhuurder/inspecteur. Nu heeft de verhuurder het gedaan op UW kosten, dus moet u betalen.

abarth
door abarth - Mar 4, 2012 om 11:13
845 Antwoorden / 19 Vragen

Door het feit dat je niet eens bent met de kosten en het daarna ontvangen van de eindafrekening geeft inderdaad het idee dat de woningbouw het bezwaar heeft geaccepteert en akkoord is gegaan met de eindafrekening.
Schrijf een aangetekende brief (of lever de brief in en laat een ontvangst bevestiging tekenen.

Geef aan in deze brief dat u protest heeft aangetekend tegen de absurd hoge schoonmaak kosten. U er van uit bent gegaan dat uw protest is beoordeeld en door het ontvangen van de eindafrekening u van mening bent dat er geen vordering meer openstaat.
Geef hierbij aan dat mocht u binnen 14 dagen geen reactie van hun ontvangen waaruit anders blijkt u de zaak als afgedaan beschouwd.

De woningbouw zal toch eea uit moeten gaan leggen, over de brug komen met zaken waarbij zij aan kunnen tonen dat de kosten wel terecht zijn en alsnog gevorderd mogen worden.

nb. lees de huurovereenkomst en algemene voorwaarden in ieder geval woord voor woord door.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 11:45
11595 Antwoorden / 51 Vragen

@abarth,

er is een duidelijke terugebetaling van de verhuurder naar de huurder geweest met omschrijving: te veel betaalde huur, de borg en rente.

Er is ook bij de eerste inspectie (zoals het hoort) een opgave gedaan door de inspecteur/trice van de verhuurder hoe de woning dient te worden achtergelaten. Bij de eindinspectie dient dat ook te zijn gebeurd en naar tevredenheid van de inspecteur/trice. Is dit niet het geval heeft TS (in dit geval, lees "teveel betaalde huur") nog tijd gehad om schoon te maken. Dit is niet gebeurd (om welke reden dan ook), dus wordt het op kosten van de huurder alsnog gedaan en daar wordt een factuur over verzonden. Dit heeft omdat dit twee trajecten zijn, naast elkaar gelopen.

Ik ben benieuwd wat de verhuurder opgeeft als extra kosten, maar wij weten ook hier allemaal dat de vragenstellers niet allemaal alle informatie om een antwoord te geven vermelden. Want ik vraag mij af, zonder TS in een discrediet te stellen, wat moest er volgens de eindinspectie extra worden gedaan?

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 11:52
11595 Antwoorden / 51 Vragen

Als je een eindafrekening krijgt waarin staat dat het gaat om te veel betaalde huur, de borg en rente, dan weet je dus dat het niet gaat om het protest van o.a. de schoonmaakkosten.

abarth
door abarth - Mar 4, 2012 om 13:22
845 Antwoorden / 19 Vragen

Mahadma

Daar wordt oa de borg voor aangesproken lijkt me.
Deze is teruggestort dus mocht TS ervanuit gaan dat er akkoord is gegaan met het protest.

En we weten ook allemaal dat woningbouw verenigingen kosten die gemaakt moeten worden door een woningobuw vereniging zelf verhaald worden op de huurder zonder dat daar een rechtsgrons voor is.

Ik adviseer TS zich dus niet al te makkelijk neer te leggen bij de nieuwe rekening.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 13:33
11595 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op de eindinspectie perikelen is het duidelijk dat dit niet verrekend is met de terugbetaling (met specificatie). Maar het had inderdaad handiger geweest voor de verhuurder om dit intern te verrekenen. Dit is door twee stromen bij de verhuurder niet "samen" gezien. Het is inderdaad verstandig om nog even aan de bel te trekken, maar ik vrees dat TS toch zal moeten betalen. De conclusie van de eindinspectie zal daarin duidelijkheid moeten geven. Misschien dat TS aan kan geven wat de eindinspectie aan commentaar heeft genoteerd? Dat zou licht geven in de situatie.

Het moge logisch zijn, dat de ene huurder het huurpand anders achterlaat en een andere norm heeft m.b.t. "bezemschoon" als de andere huurder, zonder aanziens des persoons.

be
door beerflat - Mar 4, 2012 om 14:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties. Fijn dat er zo snel wordt meegedacht. Wel jammer dat er toch ook gesuggereerd wordt dat niet de hele waarheid wordt gesproken en dat de huurder zich niet aan afspraken heeft gehouden.

Wat betreft de kosten die worden berekend het volgende. Het bezwaar gaat om de schoonmaakkosten van bijna 300 euro. Ik ben welliswaar niet bij de oplevering geweest, maar weet wel dat dit bedrag wel erg hoog is voor de 2 kamerflat waar het om gaat en zoals mahadma al aangeeft, wat is bezemschoon, verschillende mensen verschillende meningen.. Andere kosten die worden genoemd zijn te verwaarlozen, bijvoorbeeld een paar kroonsteentjes.

In ieder geval vind ik het niet netjes van de verhuurder dat deze niet op z´n minst een gesprek is aangegaan over het bezwaar en-of door middel van een factuur heeft aangetoond dat de schoonmaakkosten daadwerkelijk zo hoog waren als wordt beweerd.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 14:35
11595 Antwoorden / 51 Vragen

"In ieder geval vind ik het niet netjes van de verhuurder dat deze niet op z´n minst een gesprek is aangegaan over het bezwaar en-of door middel van een factuur heeft aangetoond dat de schoonmaakkosten daadwerkelijk zo hoog waren als wordt beweerd. "

Met betrekking op de schoonmaakkosten: omdat wij recentelijk 2 huurhuizen hebben opgeleverd, hebben wij van twee verschillende verhuurders ook bij het afgeven van de opzegbrief qua huren direct een prijslijst meegekregen m.b.t. de eindinspectie en wat de kosten zijn als de verhuurder professioneel laat doen wat wij eventueel niet zouden doen. Dit zijn vaste prijzen en in beide gevallen zeker fors te noemen. Kijk voor deze prijs bij je eigen verhuurder en vergelijk of dit klopt met je rekening.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 16:21
11595 Antwoorden / 51 Vragen

Na veel zoeken heb ik uiteindelijk een overzicht gevonden van "herstelwerkzaamheden" waarover TS een vraag stelt.
Klik hier voor de pdf file (3 pagina's).

Gelet op de post "schoonmaken" kan het inderdaad flink in de paieren lopen, maar de enige die kan bepalen wat er "hersteld/schoongemaakt" is, weet TS.

marjon1
door marjon1 - Mar 4, 2012 om 16:52
284 Antwoorden / 3 Vragen

Bezemschoon is echt niet supergrondig schoongemaakt maar wel kaal, dus normaal alle stoffering, vloerbedekking of laminaat met ondervloeren, zeil, gordijnen en gordijnrails eruit en terug in de staat zoals het was toen je het huurde. Muren niet vol gaten etc. Geen kapotte deuren, keukenkastjes sanitair.
Wijzigingen mogen alleen zo blijven als daar met de woningbouw afspraken over zijn gemaakt, niet omdat je het zelf een vooruitgang vind.
Vraag een specificatie van de kosten, het lijkt me dat je daar wel recht op hebt, en kijk eens op de lijst van mahadma, kosten lopen snel behoorlijk op.
Normaal houden ze dit soort kosten in op de te retourneren borg dus ik zou ook denken dat het accoord was als ik die terug had gekregen.
Maar zoals ze al zeggen, ze hebben een fout gemaakt. Dat kan natuurlijk en als deze kosten toch terecht blijken zou ik ze terugstorten.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 4, 2012 om 19:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij terug betaling borgsom mag je er vanuit gaan dat alles is verrekend.

Laat ze maar een rechtszaak beginnen want U mag er normaal van uitgaan dat alles betaald is en U het geld mag opmaken in de nieuwe woning.

Alleen een door U veroorzaakt verborgen gebrek is nog te claimen maar dat is hier niet genoemd.
Dus gewoon negeren en laat ze maar een rechtszaak starten.
Kans op wist erg groot.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2012 om 19:49
11595 Antwoorden / 51 Vragen

@tot15karakters,

gewoon negeren levert voor TS alleen maar (mogelijk) méér problemen op. Incassokosten zijn hoog. Het beste is dat TS een specificatie vraagt en dit naar alle eer en geweten bekijkt.