pe
door peterkok Aug 2, 2011 om 11:52
Geldzaken & recht

Executiebevel voor buurman op mijn huis geplakt

Beste mensen,
Mijn bovenbuurman heeft schulden (zit ook in de schuldsanering) en daardoor regelmatig deurwaarders en incassobureau's aan de deur.
Ook gisteren was het weer zo ver.
De deurwaarder heeft een executiebevel achtergelaten in zijn brievenbus (hij was klaarblijkelijk niet thuis), maar ook -en nu komt het- een executiebevel aan de muur van mijn huis geplakt naast de bloembak.
De buurman woont 1 hoog op 55-B. Daarvoor moet je een trap op.
Links van de trap is de muur waar mijn huis begint.
Voor een buitenstaander (die niet naar het adres kijkt wat in een 10p. letter op het bevel staat, is het of het mijn persoon (huis) betreft.
Ik woon op 55-C.

Mag een deurwaarder dit zomaar doen. Een executiebevel op de muur van het huis van een ander hangen om een executie van een andere bewoner openbaar te maken?
Ik heb de deurwaarder er al over geschreven en die zegt dat hij juridisch juist heeft gehandeld omdat hij de executie in de openbaarheid moet brengen.(Hij gaf ook nog aan dat ze het ook in de krant moeten publiceren. Mij is overigens niet duidelijk wat dat er mee te maken heeft).
Mag hij voor dat doel de muur van MIJN huis misbruiken. Ik zou er nooit toestemming voor geven.
Saillant detail. Het betreft een vordering van Eur. 23,00. Inmiddels is de executie ook opgeschort omdat er bij de deurwaarder een fout was gemaakt. Het bedrag was al betaald.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord,
P.J. Kok

7586 11 Rapporteer

bosbess
door bosbess - Aug 2, 2011 om 12:05
354 Antwoorden / 40 Vragen

Als ik jou was geweest had ik het er gewoon afgescheurd. Wie dat gedaan heeft? JIJ NIET! De dader ligt op 't kerkhof. Als het dan opnieuw wordt opgehangen, zeg je gewoon dat ze het maar op de deur van de betreffende persoon moeten hangen. Ben je toevallig weer niet thuis? Dan haal je het er weer af, enz. enz. Dan houden ze er vanzelf mee op.

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 12:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........De buurman woont 1 hoog op 55-B. Daarvoor moet je een trap op.........

Moet tie het lekker daar op hangen. Als dat bij mij zou gebeuren, zou ik het er hoogst persoonlijk afhalen en bij de buurman opplakken.

kriekra
door kriekra - Aug 2, 2011 om 12:48
204 Antwoorden / 64 Vragen

Wat raar dat ze zo'n bevel op uw muur plakken. Ik denk niet dat dit zomaar mag, dus gewoon weg halen als het nog een keer gebeurd. Mensen zouden anders van u een verkeerde indruk kunnen krijgen.

druifje01
door druifje01 - Aug 2, 2011 om 12:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Belachelijk, met het opplakken van het executiebevel op uw muur is een pijnijke fout gemaakt. Het getuigt niet van slimheid om het in de openbaarheid brengen van een executiebevel op deze manier en slordig uit te voeren.

tdehond
door tdehond - Aug 2, 2011 om 13:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Aankondiging

Als er tot verkoop wordt overgegaan, plakt de deurwaarder een biljet op het huis of bedrijf van de eigenaar. Hierop staat wat er wanneer en waar verkocht gaat worden. Ook staat er wanneer de spullen kunnen worden bezichtigd door geïnteresseerden.

Zo'n biljet wordt op meerdere plekken opgehangen

* aan het huis of bedrijf van de eigenaar
* in het kantoor van de Dienst Belastingen

Daarnaast kan de deurwaarder ook nog een advertentie plaatsen in een krant.

In dit geval is het aan uw huis bevestigd. M.i. had u dus alle recht dit biljet te verwijderen.

Ik denk overigens dat het middel niet in verhouding stond met de schuld.

jaapje_1
door jaapje_1 - Aug 2, 2011 om 14:16
315 Antwoorden / 0 Vragen

De deurwaarder heeft onrechtmatig gehandeld. Zoals eerder in het topic gemeld moet het bevel op de woning van de schuldenaar gehangen worden, overigens is het best heftige lijm die daarvoor gebruikt wordt.

Heeft u inmiddels zelf het bevel kunnen vewijderen en is dat zonder schade gelukt? Zo nee, de rekening naar de deurwaarder.
U kunt hier verder een klacht over indienen bij de kamer voor gerechtsdeurwaarders, voor meer informatie:

Rechtbank Amsterdam
Kamer voor Gerechtsdeurwaarders
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
Tel.: 020 – 541 28 25
Fax: 020 – 541 21 80

rj
door rjw - Aug 2, 2011 om 14:50
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem niet aan dat de deurwaarder dit bewust op uw huis heeft geplakt. Zonder de situatie ter plekke te kennen is het moeilijk voor mensen op dit forum om een mening te hebben. Voor de bewoners is het misschien heel logisch van wie welke gevel is, maar voor buitenstaanders is dat misschien niet zo duidelijk.

pe
door peterkok - Aug 2, 2011 om 15:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Uiteraard kon ik het gewoon weghalen. Dat had mijn bovenbuurman inmiddels zelf al gedaan.
Het is overigens allemaal triest genoeg voor hem. Het kan iedereen overkomen.

Het gaat er mij voornamelijk om dat incassobureau's en deurwaarders alles maar straffeloos kunnen doen.
Tuurlijk moet je je rekeningen betalen. Dat moet iedereen.
Maar je kent de achtergronden niet. Je kan ook buiten je schuld in problemen komen.
Ik ben in ieder geval dolblij dat ik niks met die bureau's te maken heb. En dat hoop ik zo te houden.
Deurwaarders maken van kleine achterstanden door er allerlei kosten boven op te leggen gigantische schulden.
80 Eur. wordt door bijkomende kosten zo 400 Eur.
Dat is toch allemaal buiten proportie.
Ieder ander bedrijf zou in zo'n geval van diefstal beschuldigd worden.

Het zou goed zijn als hier iets aan gedaan zou worden.

Jaapje. In het bijzonder bedankt voor het adres. Ik ga daar zeker een klacht indienen.

Voor RJW: De situatie is overduidelijk. Het was echt geen vergissing. Dat gaf de betreffende duerwaarden zelf in een mail ook toe. "Hij had het gedaan om het extra onder de aandacht te brengen zodat zoveel mogelijk mensen het zouden zien en de verkoop zoveel mensen zou trekken en zoveel mogelijk geld opbrengen".

Zouden die mannen 's-avonds thuiskomen met het gevoel:
Heerlijke dag gehad, productief ook. Weer 10 mensen dieper in de ellende gebracht.
God, als ik zo'n beroep had zou ik geen oog meer dichtdoen 's-nachts.

Peter Kok Rotterdam

ha
door halex - Aug 3, 2011 om 21:44
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Peter,

De deurwaarder hoort een executieverkoop openbaar bekend te maken. Dwz op een wijze waarop een zo groot mogelijk publiek bereikt wordt.

Stel dat het om de inboedel gaat van een flat op de 10e verdieping. Dan zal de deurwaarder de bekendmaking niet op de 10e galerij hangen, maar op of naast de voordeur van het flatcomplex. Dat is ook logisch, want anders wordt de bekendmaking niet openbaar. De bekendmaking moet vanaf de straat zicht- en leesbaar zijn.

Jij spreekt over 'bovenbuurman', is er sprake van een appartementencomplex of een portiekwoning? In dat geval is, juridisch gezien, de buitenmuur eigendom van iedereen die in het appartement of de portiek woont. Dus niet uitsluitend 'jouw muur'.

Hoe vervelend het voor jou ook overkomt, de deurwaarder heeft zijn werk gedaan. Hij heeft uitsluitend de bekendmaking zo openbaar mogelijk gedaan.
Hij was fout geweest als de bekendmaking op jouw voordeur of één van jouw ramen was bevestigd. Dan had hij de bekendmaking op het verkeerde object bevestigd.

marchina1983
door marchina1983 - Mar 12, 2014 om 22:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.
Ik vind het zo wie zo erg dat ze het op de deur plakken.
Ik heb het ook gehad van en ex van mij en zij plakken het gewoon op de deur zonder maar iets te zeggen ik vind dat schending van de prijfesie snap wel dat de gene geld willen maar om daar anderen voor op de schanpaal moeten zetten echt veel te ver gaan zij wilden mijn spullen verkopen terwel mijn ex en ik al uitelkaar waren sta ik er lekker gekleurd op dus nog mals bedankt GGN TIJHUIS & PARTNERS de mensen hebben het over mij en waar het over gaat (mijn ex) heeft nergens last van..
M.V.G.

emcede
door emcede - Mar 12, 2014 om 23:08
960 Antwoorden / 4 Vragen

'Prijfesie'?.......

Beste Marchina, je reageert op een onderwerp dat 3 jaar oud is. Ik mag hopen dat de vraag/het probleem van de vraagsteller inmiddels is opgelost.