po
door posthuma Jul 17, 2009 om 20:17
Geldzaken & recht

Extra belasting op beleggingswoekerpolis

Mijn vrouw en ik hebben ieder een beleggingswoekerpolis van Levon. Het bedrag wat erop staat is hoger dan de 4068 euro wat we eventueel zouden kunnen opnemen ( en dan er later gewoon inkomstenbelasting over betalen) De ingelegde bedragen zijn nooit afgetrokken van de binkomstenbelasting, en deze bedragen worden dus als ik het op zou nemen nog eens belast met 52% belasting en nog eens 20 % boeterente voor de belasting. Is dit niet een beetje vreemd? Ik kom dan denk ik uit op een belastingpercentage van 37% (inkomstenbelasting) plus 72 % extra inkomstenbelasting, totaal 109%

341 4 Rapporteer

kr
door krieties - Jul 18, 2009 om 12:32
442 Antwoorden / 0 Vragen

Die 109% klopt in ieder geval niet. Misschien wordt er wel 52% loonheffing ingehouden, maar bij een laag inkomen zal de ink.bel. uiteindelijk 33,6% bedragen in plaats van 52%.

33,6% + 20% revisierente is 40,32% in plaats van 109.

Maar.....vanaf het belastingjaar 1997 kun je nog de premies aftrekken (als er tenmiste niet voldoende pensioen is opgebouwd).. Je zult dan voor de jaren 2004 t/m 2008 alsnog aangifte  moeten doen. In de aangifte 2004 kun je dan via de reserveringsruimte de premies vanaf 1997 nog aftrekken.

Hier is dus een heleboel (ingewikkeld) werk te verrichten. In ieder geval moeten dus 5 aangiften worden ingevuld en die van 2004 is nogal veel werk. Ik wens je veel sterkte toe. Je zult wel een fiscalist nodig hebben.

po
door posthuma - Jul 18, 2009 om 14:34
15 Antwoorden / 9 Vragen

Allereerst bedankt voor uw reacte.Ik zal de situatie wat duidelijker maken. We zijn kleine zelfstandigen, en betalen geen loonbelasting, maar inkomstenbelasting. De achmea heeft van het ingelegde geld ongeveer 60 % belegd in een eigen beleggingsfondsvan Achmea (lecob). De overige 40 % is verdwenen in de zakken van de intermediair en Achmea. Ik moet omdat het bedrag wat nog belegd is hoger is dan 4068 euro belasting gaan betalen over 9100 euro per persoon (van september 2003 tot en met december 2008). Ik denk dat deze maatregel er expres is om de verzekeringsmaatschappijen te beschermen tegen de verzekeringsnemers, en ook de belastingdienst wil dus van 2 walletjes eten; als ik het gewoon opgespaard had in de oude sok zouden we nu nog steeds 9100 euro per persoon hebben, maar nu staan de bedragen op 5500 euro en moet de belastingdienst over het totaal ingelegde bedrag weer innen... Dit stinkt heel erg naar georganiseerde misdaad van het hoogste soort. En ik maar denken dat ik goed voor ons pensioen aan t zorgen was..MVG

kr
door krieties - Jul 18, 2009 om 19:12
442 Antwoorden / 0 Vragen

Alles overziende kom ik nu (bijna) tot het advies om de polissen toch maar niet af te kopen. De tijd is nu ook erg ongunstig. Als jullie de premies vanaf 2003 nog in mindering kunnen brengen a ongeveer 37% zou ik overwegen (met uw adviseur) om nu niet af te kopen. Of die 37% gehaald wordt hangt ook af van de inkomens van jullie (effect kan ook lager zijn). Vanaf deze kant kan ik dat niet beoordelen. Als ondernemer neem ik aan dat jullie een adviseur / boekhouder hebben. Bespreek het verder met hem.

Ik ben het met jullie eens dat alle maatschappijen die woekerpolissen hebben verkocht gewoon grote graaiers zijn, oftewel gewoon dieven. Als adviseur heb ik nog nooit iemand aangeraden om een lijfrente te kopen. Heeft wellicht alleen zin bij ondernemers met hoge inkomens en dan bij koopsompolissen. Al die polissen met lage bedragen leiden veelal tot grote teleurstellingen.

Al met al wens ik u verder succes.

po
door posthuma - Jul 19, 2009 om 09:59
15 Antwoorden / 9 Vragen

Hartelijk bedankt voor uw advies, we hebben inderdaad een boekhouder en zullen deze zaken aan hem overlaten. MVG