ju
door juba Nov 3, 2015 om 23:42
Geldzaken & recht

Extra financiële verplichting buiten contributie om

Mijn zoontje voetbalt bij een voetbalvereniging. Bij het aanmeldden heb ik een beknopte versie van de huisregels ontvangen. Deze zijn ook terug te vinden op de site van de vereniging.
Nu betalen we netjes contributie.
Echter heeft de vereniging afgelopen jaar besloten een grote investering te doen. Sponsorgeld en allerlei akties om geld in te zamelen waren niet genoeg.
Nu heeft de ALV besloten de leden een extra bedrag op te leggen. Buiten de contributie om.
Nu begreep ik dat als dit in de statuten wordt bekrachtigd zo'n besluit de leden dis idd moeten betalen.
Deze statuten heb ik opgevraagd (stonden niet op de site) en hierin staat (heel algemeen) dat leden om een extra verplichting kan worden gevraagd.
Maar moet ik nu dat extra bedrag betalen?

1215 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een leden vergadering dit besluit dan is volgens mij dit niet in de statuten te staan en ook niet in de huisregels want hebben er niets mee te maken daar gaat het alleen over andere zaken.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als een voetbalvereniging besluit een nieuw club gebouw neer te zetten en ieder lid moet 1000 euro extra betalen dan kan dat zomaar?
Heftig

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon het lidmaatschap opzeggen. Er zijn nog wel meer voetbalclubs?!

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een ver verleden wilde mijn sportclub een kunstgrasveld aanleggen en dat betekende ook een eenmalige contributieverhoging. Die hebben we zonder morren betaald.
Net zoals velen allerhande diensten en dienstjes voor de club verrichtten, die overnamen bij uitval en ziekte etc. zonder vergoeding en zonder morren.
Ook geldt natuurlijk dat je als lid van een vereniging zelf ook voordeel hebt van verbeteringen.
Het onderwerp zal destijds op de agenda hebben gestaan en de leden konden naar de betreffende vergadering toe gaan en hun eventuele bezwaren ertegen daar uiten.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

juba schreef op dinsdag 3 nov 2015, 23:50: Dus als een voetbalvereniging besluit een nieuw club gebouw neer te zetten en ieder lid moet 1000 euro extra betalen dan kan dat zomaar?
Heftig

De vereniging is een groep van leden waar je zelf ook deel van uit maakt. En die hebben met elkaar besloten dat iets moet gebeuren. Dat is het idee van een vereniging.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat in de wet 2:37 lid 3 BW

3. Een lid kan voorts zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend geworden of medegedeeld; het besluit is alsdan niet op hem van toepassing. Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.

Met andere woorden als het in de statuten staat, dan mag het. Dus u zult moeten betalen.

Wat betreft de 1000 euro, in alle gevallen moet worden gekeken naar de redelijkheid en billijkheid van wat er van u als lid gevraagd mag worden. Dus de extra kosten moeten wel in verhouding zijn. Als u iedere maand 20 euro betaalt, dan zou 1000 euro volstrekt onredelijk zijn. Maar daar zou ook geen meerderheid voor zijn te vinden op de ALV.

Overigens kunnen leden doorgaans aan het eind van het jaar hun lidmaatschap opzeggen. Meestal geldt een maand opzegtermijn, maar dat kan ook meer zijn. Dus mocht u niet langer lid willen blijven, dan nu maar snel informeren wanneer u kunt opzeggen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

juba schreef op dinsdag 3 nov 2015, 23:50: Dus als een voetbalvereniging besluit een nieuw club gebouw neer te zetten en ieder lid moet 1000 euro extra betalen dan kan dat zomaar?
Heftig

@Juba,

U maakt er willens en wetens een rommeltje van. U weet zeer wel dat geen enkele vereniging zomaar kan roepen "u moet € 1.000 betalen.

Ik vermoed dat het in dit geval gaat over een extra bijdrage van 1 of 2 tientjes.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu heeft de ALV besloten de leden een extra bedrag op te leggen.

Kennelijk was u daar niet bij, anders had u het geweten. Maar als dit om een paar tientjes gaat, en het plezier van uw kind in het geding staat, wat gaat dan voor, uw principe of het plezier van uw kind. Absurde bedragen zoals u noemt van 1000 euro is irrationeel. Misschien is dat welk mogelijk bij een dikke vette dure hocky, golf of paardenclub.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon?
Het gaat om wel meer dan een paar tientjes hoor. Waarom zo'n antwoord? Reageer dan niet.
Opzeggen kon ook niet meer. Het seizoen was al begonnen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Juba,
Pardon?
Het gaat om wel meer dan een paar tientjes hoor. Waarom zo'n antwoord? Reageer dan niet.
Opzeggen kon ook niet meer. Het seizoen was al begonnen.

Als het niet om een paar tientjes gaat, wilt u dan misschien vermelden om hoeveel het dan wel gaat voor onze beeldvorming? Kennelijk bent u niet op die betreffende vergadering geweest, dus klagen achteraf is dan ook wat minder terecht.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat maar.
Ik wilde deze vraag verwijderen maar dat gaat niet.
Ik wilde alleen weten of het juridische mag. En of het nu 20, 200 of 1000 euro is. Dat lijkt mij niet aan de orde.
Iedereen heeft direct een mening.. maar een goed antwoord blijkt moeilijk.

Ik close deze vraag voor mezelf

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar een goed antwoord blijkt moeilijk.

Het goede antwoord is door verschillende mensen gegeven, maar dat is niet wat wilt horen, daar kunnen wij niks aan doen.

Ik close deze vraag voor mezelf

Vergeet dan niet de notificaties uit te vinken en te verzenden.

Groetjes.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

juba schreef op woensdag 4 nov 2015, 10:45:
Opzeggen kon ook niet meer. Het seizoen was al begonnen.

Ik denk dat u toch nog wel leest, nieuwsgierigheid drijft de mens. Als het echt een probleem voor u is, omdat u het bijv. moeilijk kunt betalen, is het wellicht een idee om dit met het bestuur te bespreken. Zodat er een betalingsregeling wordt afgesproken, of dat u minder hoeft te betalen omdat u minder draagkrachtig bent. Veel verenigingen hebben regelingen voor de wat minderbedeelden onder het ledenbestand.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

juba schreef op woensdag 4 nov 2015, 11:16: Laat maar.
Ik wilde deze vraag verwijderen maar dat gaat niet.
Ik wilde alleen weten of het juridische mag. En of het nu 20, 200 of 1000 euro is. Dat lijkt mij niet aan de orde.
Iedereen heeft direct een mening.. maar een goed antwoord blijkt moeilijk.

Ik close deze vraag voor mezelf

Natuurlijk maakt het uit hoeveel extra betaald moet worden, of dat wel in verhouding is met je jaarlijkse contributie. Dat is zeer aan de orde.
Hoeveel is de contributie per jaar, en hoeveel extra moet deze keer betaald worden?
Het is natuurlijk niet aan u om te bepalen hoe wordt gereageerd, lees ook wat boven het grijze vak onderaan staat.
En lees ook de tip van @zoekster.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2015 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Statuten kunnen door de ALV worden aangepast echter elke wijziging zal door een Notaris moeten worden vastgelegd. De ALV kan besluiten dat leden eenmalig een extra bedrag aan de vereniging betalen echter betwijfel ik of een Notaris er mee instemt dat dit in de statuten wordt opgenomen. Indien het voor u bezwaarlijk is het bedrag op te brengen dient de vereniging u de mogelijkheid te bieden hiervoor een regeling te kunnen treffen.