jo
door joostplas Oct 10, 2011 om 19:36
Geldzaken & recht

Failliete Kampeertotaal.nl (wel betaald, geen tent)

Beste,

Vorig jaar november hebben wij bij Kampeertotaal.nl een tent gekocht en vooruitbetaald. Deze tent hebben wij echter nooit gekregen.
Later bleek dat de eigenaar van Kampeertotaal failliet is gegaan. Iemand anders heeft de bedrijfsnaam overgenomen en is nu verder gegaan. De nieuwe eigenaar zegt ons dan ook niet verder te kunnen helpen (alleen de naam is overgenomen en verder geen voorraad etc.).
Van de originele eigenaar hebben wij alleen een e-mailadres. In het begin antwoordde de eigenaar nog, waarin hij beloofde om terug te betalen. Nu horen wij al maanden niks meer.

Is er nog iets wat wij kunnen doen om onze 400 euro terug te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Joost

1131 7 Rapporteer

robtien
door robtien - Oct 10, 2011 om 19:46
269 Antwoorden / 10 Vragen

tegen een bedrijf die failliet is kun je zo weining.
ze zijn immers niet voor niets failliet verklaard.
mailen heeft u al gedaan en heeft u niet meer gegevens van ze?
misschien nog een aantal gegevens op te vragen bij de kamer en koophandel
zodat je een aangtekende brief ofzo kunt versturen.

abarth
door abarth - Oct 10, 2011 om 23:07
845 Antwoorden / 19 Vragen

U moet zich melden bij de curator als schuldeiser.
Dan heeft u kans dat u een (klein) deel terugkrijgt.
Maar meestal blijft er voor een particuliere schuldeiser niets meer over.

Via Google kreeg ik niet achterhaald wie de curator is.
Mischien via de nieuwe eigenaar van de naam. die zou ook uit de failliete boedel moeten zijn overgenomen.

jo
door joostplas - Oct 10, 2011 om 23:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook al geprobeerd om de curator te achterhalen. Maar dit is helaas niet bekend bij de nieuwe eigenaar. Van de oude eigenaar weet ik alleen dat hij is aangemeld bij de Kredietbank van Rotterdam (onderdeel van Sociale Zaken en Werkgelegenheid).
Die heb ik toen wel eens gebeld maar daar werd ik niet veel wijzer van. In principe bemiddelen zij niet met particulieren en hij wilde me verder ook geen (volgens hem) prive informatie verstrekken over de zaak.

ka
door kaatje31 - Oct 10, 2011 om 23:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een vreemde vraag, maar hoe weet je dat Kampeertotaal.nl failliet is gegaan? Ik kan alleen vinden dat dit bedrijf op 1 januari 2011 is uitgeschreven bij de kvk. Over een faillissement is echter niets te vinden. Kan het zijn dat de eigenaar met de zaak is gestopt of deze heeft verkocht aan een andere eigenaar?

Heb je anders nog het kvk-nummer van kampeertotaal.nl waar je zaken mee hebt gedaan?

jo
door joostplas - Oct 12, 2011 om 20:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker geen rare vraag. Ik weet ook niet of er sprake is van een officieel faillissement.
Dit is het kvk nummer: 24393235.

Volgens mij is er sprake van hoofdelijk aansprakelijkheid.
Zou ik dan een deurwaarder kunnen inschakelen als ik de gegevens van de eigenaar heb?

ka
door kaatje31 - Oct 13, 2011 om 20:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op dat kvk-nummer is inderdaad geen faillissement te vinden in het register. Er is dus geen curator waar je een vordering in kunt dienen. Volgens mij heb je nu inderdaad een vordering op de oud-eigenaar van kampeertotaal.nl. En dan kom ik op een gebied waar ik niet veel van weet.
Je zou een brief kunnen schrijven waarin je de oud-eigenaar in gebreke stelt en een redelijke termijn (2 weken) geeft om het geld terug te betalen.
Grote kans dat je daar geen reactie op krijgt, aangezien de oud-eigenaar ook op emails geen reactie meer geeft.
En wat dan de volgende stap is weet ik niet zo goed. Je zou contact op kunnen nemen met het juridisch loket voor advies. Of je kunt contact opnemen met een deurwaarderskantoor, in de buurt.Misschien kunnen die je verder helpen. Let er wel op dat het een deurwaarderskantoor is en geen incassobureau, want een incassobureau mag alleen maar brieven schrijven en mag verder geen stappen ondernemen.

jo
door joostplas - Oct 13, 2011 om 20:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vriendelijk bedankt voor uw adviezen!
Ik ga contact opnemen met een deurwaarder of een juridisch adviesbureau.