an
door antonetta_1 Jan 22, 2009 om 20:48
Geldzaken & recht

Fiets stuk

mij zoon heft en ongeluk gehad met de fiets hij kon niet meer uitwijken voor de andere fiets.nu zegt de verzekering de fiets is 5 jaar oud nieuwe waarde is 150,euro laten maken kost 193,euro omdat de fiets dus 5 jaar oud is kunnen ze maar 10% van de dagwaarde betalen maar dit vonden wel heel weinig dus toen kreeg ik een bod van 50,euro dit wil ik dus ook niet aanvaarden wie heeft een goede oplossing voor mij want voor 50 euro kan ik geen andere oma fiets kopen

3800 20 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 22, 2009 om 21:07
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Check of de winkelprijs inderdaad slechts 150 euro bedraagt en als dat het geval is dan is het aanbod om 1/3 deel te vergoeden redelijk, want u krijgt voor deze AVP schade slechts de dagwaarde vergoed. Het verschil tussen dagwaarde en nieuwwaarde blijft altijd voor eigen rekening, maar misschien kunt u wel een occasion kopen. Mocht de fiets nu 250 euro kosten dan dient een evenredig deel te worden vergoed. U heeft dus geen recht op volledige vergoeding van de fiets.

grindweg
door grindweg - Jan 22, 2009 om 21:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een mogelijk heid is dat zij u een adres geven waar u een dergelijke fiets kan kopen. er zit op een fiets net als op alles toch een afschrijving. een computer is na 3 jaar al zeer oud. eigenlijk is de fiets dus totalos. vandaar die bieding. willen zij verder niets dan toch proberen om er 75 euro van te maken. laat even horen hoe of wat. bvd

jcjoppe
door jcjoppe - Jan 22, 2009 om 21:11
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi antonetta,heb je 5 jaar geleden 150 euro voor die fiets gegeven?? krijg je daar nu nog 50 euro voor?? volgens mij hoef je dan niet te klagen. 100 euro verreden in 5 jaar is niet veel! bij de halforts hebben ze voor 150 euro weer wel een splinternieuwe. ik snap je verhaal niet helemaal. je schrijft dat je 10% van de nieuwwaarde krijgt, dan zou je fiets toch 500 euro gekost hebben?? je kan ook

deze aanschaffen

groet, Johan

edwardus
door edwardus - Jan 22, 2009 om 21:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas, dat is waar een schadeverzekering toe dient: een geldelijke vergoeding om te komen tot een situatie van net voor het ongeval, in dit geval een 5 jaar oude fiets. Een schadeverzekering vergoedt uitdrukkelijk niet de nieuwwaarde, hoe graag je dat ook zou willen. Overigens klopt de uitspraak "10% van de dagwaarde" niet, ze zullen wel dagwaarde hebben gezegd en dan is €50 best wel schappelijk op een leeftijd van 5 jaar bij een nieuwprijs van €150.

Je kunt proberen verder te onderhandelen, maar ik zou zeggen: pak aan en zoek een 2e hands als je niet weer €150 wilt uitgeven.

holstein
door holstein - Jan 22, 2009 om 21:19
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik denk ook dat wanneer de nieuwwaarde inderdaad 150 euro is dat je dan niet mag klagen over 50 euro.
Zo werkt het nu eenmaal, moet je eens kijken wat de dagwaarde van je auto is t.o.v. de aanschafwaarde van een gelijkwaardige auto, krijg je ook een hartverzakking van...

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 22, 2009 om 21:54
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Grindweg de verzekeraar hoeft echt geen adres of naam te geven van een fietshandelaar, daar elke schade wordt uitgekeerd op een op geld waardeerbaar belang.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 22, 2009 om 21:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Edwardus je antwoord is helemaal juist als je het woord "schadeverzekering " vervangt door aansprakelijkheidsverzekering. De opstal / inboedel / casco verzekeringen zijn net als AVP ook schadeverzekeringen, maar die keren wel in veel gevallen de nieuwwaarde uit bij een schade ook al is dat strijdig met het indemniteitsbeginsel.

edwardus
door edwardus - Jan 22, 2009 om 22:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Even in "gewone taal": het indemniteitsbeginsel betekent: de verzekerde mag er door het vergoeden van de schade niet beter van worden dan daarvoor.

jcjoppe
door jcjoppe - Jan 23, 2009 om 16:14
279 Antwoorden / 59 Vragen

Antonetta is er gewoon stil van.....

an
door antonetta_1 - Jan 23, 2009 om 16:17
11 Antwoorden / 2 Vragen

sorry de dagwaarde van de fiets moet zij 150 euro en over die dag waarde kreeg ik 10% dat wilde zeggen dat ik 15 euro kon ontvangen dat vond de verzekering te weinig en boden tot mijn spijt maar 50 euro zou ik die wel aan moetenpakken want daar heb ik geen andere omafiets voor vandaar dat ik om hulp vraag

an
door antonetta_1 - Jan 23, 2009 om 16:20
11 Antwoorden / 2 Vragen

sorry johan ik ben inderdaad stil mar ik wil je bedanken voor uw reactie ik had er een fout in gezet het moest de dagwaarde van 150.euro zijn en niet de nieuwe waarde

edwardus
door edwardus - Jan 23, 2009 om 18:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als de dagwaarde 150 is, dan natuurlijk géén genoegen nemen met 50.

maykemeijer
door maykemeijer - Jan 30, 2009 om 15:01
83 Antwoorden / 11 Vragen

Ik probeer het probleem duidelijk te krijgen. Even een vraagje Antonetta.

U schrijft: “…..dat wilde zeggen dat ik 15 euro kon ontvangen.” Van wie kon U deze 15 euro ontvangen?

U schrijft verder: “…..dat vond de verzekering te weinig en boden tot mijn spijt maar 50 euro.”

Ik kan me niet voorstellen dat de verzekering onderhandelt over de door hun te betalen vergoeding voor de schade. Over welke verzekering hebben we het hier eigenlijk? Is de fiets door u verzekerd? Of betreft het een WA verzekering van de wederpartij?

an
door antonetta_1 - Jan 31, 2009 om 16:13
11 Antwoorden / 2 Vragen

hoi het betreft een verzekering van de wederpartij die verzekerd zijn bi interpolis de dagwaarde is volgens de fietsenmaker 150,euro alles staat op papier ondertekent door de fietsenmaker interpolis zegt dus omdat mijn fiets 5 jaar oud is willen ze 10% van de dagwaarde overmaken dit houd in dat het bedrag 15,eurozou worden maar intepolis wilde een tegemoet komen om 50,euro over te maken daar zou ik ook weleen fiets voor kunnen kopen dus nu zit ik mijn eigen af te vragen of ik dat nu aan moet nemen of dat ik nog iets anders kan doen heeft u misschien nog een idee

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 16:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou staat er wéér 10% van de dagwaarde. Wat is het nou?
Is de dagwaarde €150 en willen ze daar maar 10% van op tafel leggen, of is de nieuwwaarde €150? Het wordt er niet (glas)helderder op zo.

an
door antonetta_1 - Jan 31, 2009 om 16:23
11 Antwoorden / 2 Vragen

ja de dagwaarde is 150euro endaar wilde de verzekering inderdaad 10% voor uitbetalen omdat de fiets 5jr oud is dus zou ik maar 15 eurovoor krijgen maar omdat dit interpolis wel wat weinig vonden kreeg ik een bod van 50euro ik hoop dat je het en beetje snapt sorry dat ik het zo moeilik maak

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 16:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De dagwaarde is €150, dan moeten ze dat vergoeden want dat is je schade (zie 1e antwoord van Tonnieboy). Reparatie is volgens opgave duurder dan de dagwaarde. 10% van dagwaarde (€15) of €50 uit "coulance" hoef je niet te accepteren, de schade is €150, dat moet worden uitgekeerd.

an
door antonetta_1 - Jan 31, 2009 om 19:39
11 Antwoorden / 2 Vragen

ja dacht ik ook maar helaas de verzekering vindt dit niet deze blijven bij deze een malige bod van 50euro dus nu weet ik niet meer wat ik nog kan doen heb er een aangetekende brief met de rekening van de fietsemaker heen gestuurd op de rekening stond dus als de fiets gemaakt moest worden kwamen de kosten op 192,euro de verzekering heeft toen terug gebeld met de mededeling dat de bod van 50euro blijft staan en niet voor de 150 eurodus nu zit ik eraan te denken op dat bod maar te aanvaarden omdat ik niet weet wat ik nog verder kan doen

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 20:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Interpolis is aangesloten bij de KiFiD. De afwijzing van wat je per aangetekend schrijven hebt gevraagd kan denk ik wel opgevat worden als: de interne klachtenprocedure heeft niet geholpen.
Dan maar een klacht indienen bij KiFiD? Het adres is:
http://www.kifid.nl/consumenten/

Voor zover ik weet hoort Interpolis dagwaarde uit te keren en niet een (klein) percentage daarvan.

Hun gedrag druist ook in tegen hun eigen reclamespotjes ("mannetjes die wel even alles glashelder regelen zodat je even later weer wegfietst")

an
door antonetta_1 - Feb 2, 2009 om 22:27
11 Antwoorden / 2 Vragen

wil u graag bedanken ik ga er meteen achteraan