ma
door marijke0 Aug 23, 2013 om 15:35
Geldzaken & recht

Gaatjes in mijn wasgoed/ rechten als consument

Hallo lezers, Op 8 augustus j.l. kwam ik met de vraag over"gaatjes in mijn wasgoed" die waarschijnlijk te maken hebben met de trommel van mijn Miele W3364 wasautomaat (aankoop sept.2009). Ik heb toen goede tips gekregen en Miele ned. een mail gestuurd.Bij de reactie van Miele stond o.a.: "Indien er een beschadiging aan de binnenzijde van de trommel wordt geconstateerd, dient de trommel te worden vervangen om u wederom de volledige garantie op uw trommel te kunnen geven. Aan dit bezoek zijn, gezien de aanschafdatum van uw wasautomaat, kosten verbonden. Wij verzoeken u vriendelijk contact op te nemen met de afd...om deze situatie te bespreken en samen met u naar een oplossing te zoeken". Maar hoe zit het dan met deze gerechtelijke uitspraak?De opgelegde boetes van €90.000 voor elektronicaketens BCC, De Block, Mikro Electro en Scheer & Foppen blijft staan. Dit heeft de rechtbank van Rotterdam besloten. De elektronicaketens kregen deze boete van de toenmalige Consumentenautoriteit (tegenwoordig ACM) omdat de ondernemingen zich niet hebben gehouden aan de Wet oneerlijke handelspraktijken. De ketens gingen tegen deze boete in hoger beroep, maar de rechtbank heeft deze beroepen nu ongegrond verklaard.

"RECHT OP HERSTEL
In Nederland hebben consumenten het recht op kosteloze vervanging of herstel van een product, als dit product gebrekkig is. Dit recht blijft bestaan, ook na het verlopen van de fabrieksgarantie. De ondernemingen meldden hun klanten echter dat zij alleen recht hebben op vergoeding of kosteloos herstel binnen de duur van de fabrieksgarantie.
WETTELIJK RECHT
Het wettelijke recht op kosteloze vervanging of herstel geldt gedurende de termijn waarvan de consument redelijkerwijs van mag verwachten dat het product meegaat. Dit kan bij duurzame apparaten langer zijn dan de duur van de fabrieksgarantie. Bron: acm.nl
VRAAG; Wat moet ik doen?
De kans is groot dat als ik Miele hierop aanspreek dat mijn wasmach. niet gerepareerd wordt. Er wordt verzocht eerst een prijsafspraak te maken. Wat is je juiste volgorde, Eerst laten repareren en dan een hoop trammelant over de kosten, mijn recht halen enz enz.??

2438 10 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 23, 2013 om 15:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor kosteloos herstel of vervanging moet je altijd bij de verkoper zijn. U wilt zich dan nl beroepen op non-conformiteit.
De fabrikant hoeft u geen kosteloos herstel of vervanging aan te bieden. Voor zover ik mij herinner heeft u bij de failliete It's uw machine gekocht. Dus voor non-conformiteit (ook wel wettelijke garantie genoemd) kunt u niet meer terecht.
Alleen It's had u kunnen aanspreken op dat recht. Ik meen dat ook de fabrieksgarantie was verlopen, maar omdat Miele toch zijn goed-merk gezicht wil laten zien, hebben ze toch besloten u te helpen. Daarna heeft u zelfs weer garantie op de trommel. Daar moet u dan wel even een bewijs voor vragen, maar dat zal wel lukken.

Recht op kosteloos herstel heb je dus niet, omdat de verkoper ter ziele is.

ikbenik
door ikbenik - Aug 23, 2013 om 16:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=Marijke0 schreef op vrijdag 23 aug 2013, 15:35] Maar hoe zit het dan met deze gerechtelijke uitspraak?De opgelegde boetes van €90.000 voor elektronicaketens BCC, De Block, Mikro Electro en Scheer & Foppen blijft staan. Dit heeft de rechtbank van Rotterdam besloten. De elektronicaketens kregen deze boete van de toenmalige Consumentenautoriteit (tegenwoordig ACM) omdat de ondernemingen zich niet hebben gehouden aan de Wet oneerlijke handelspraktijken. De ketens gingen tegen deze boete in hoger beroep, maar de rechtbank heeft deze beroepen nu ongegrond verklaard.
Die uitspraak heeft hier totaal niets mee te maken.
In tegenstelling wat ACM en consumentenorganisaties beweren zijn die winkelketens niet beboet omdat zij niet aan de garantieregels hebben gehouden, maar dat zij standaard een bepaald bedrag in rekening brachten, ook al was het product niet volgens de koopovereenkomst.

In geval van non-conformiteit (niet volgens de koopovereenkomst) dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.
Doordat die winkelketens standaard een bepaald bedrag in rekening brachten, werd het voor de consument veel moeilijker om kosteloze reparatie of vervanging te claimen in geval van non-conformiteit en daar heeft de rechter die winkelketens op de vingers getikt. En terecht.
De rechter oordeelde dat de consument op een gemakkelijke manier en zonder kosten een beroep op non-conformiteit moet kunnen doen. De procedures die de winkelketens hanteerden verhinderden dat.

[quote=Marijke0 schreef op vrijdag 23 aug 2013, 15:35]
VRAAG; Wat moet ik doen?
De kans is groot dat als ik Miele hierop aanspreek dat mijn wasmach. niet gerepareerd wordt. Er wordt verzocht eerst een prijsafspraak te maken. Wat is je juiste volgorde, Eerst laten repareren en dan een hoop trammelant over de kosten, mijn recht halen enz enz.??
Laat eerst eens onderzoeken wat de oorzaak van die gaatjes in het wasgoed vandaan komt.

Veel mensen denken dat de wasmachine zelf de oorzaak van het probleem is, maar diverse onderzoeken op internet wordt dat weerlegd.

alfatrion
door alfatrion - Aug 23, 2013 om 16:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Voor kosteloos herstel en vervanging moet u in principe inderdaad bij de verkoper zijn. Als dat niet kan omdat deze failliet is, dan is er nog een andere mogelijkheid.

De verkoper zou op de voorverkoper, zoals een Nederlandse leverancier of producent, een dwingend retentierecht hebben gehad. Dit betekent dat de voorverkoper de kosten van de verkoper zou moeten vergoeden. Als de verkoper failliet is dan wordt de voorverkoper verrijkt. Immers, de verkoper dient geen claim in omdat hij failliet is. Deze verrijking is ongerechtvaardigd omdat hiervoor geen wettelijke of contactuele grond bestaat. In een dergelijke heeft u recht op een vergoeding van de voorverkoper. Deze vergoeding is niet meer dan het bedrag waarmee u bent verrijkt én niet meer dan het bedrag waarmee de voorverkoper verrijkt is.

ro
door ron530 - Aug 23, 2013 om 17:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Aan dit bezoek zijn, gezien de aanschafdatum van uw wasautomaat, kosten verbonden" logisch toch, u meent stellig dat de oneffenheden in de trommel de oorzaak zijn van gaatjes in het wasgoed en in uw optiek ook te bewijzen. Als blijkt dat u gelijk heeft wordt de trommel kosteloos vervangen en als toetje een nieuwe garantie periode. U gaat m.i. nu wel heel erg ver om alles maar zonder kosten voor elkaar te krijgen.

dearagain
door dearagain - Aug 23, 2013 om 17:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als de gaatjes inderdaad zijn ontstaan door een defekte trommel, dan heb je natuurlijk recht op een kosteloze reparatie door de leverancier

*er is dan immers sprake van een produktfout

*wil Miele daar niet in meegaan, dan zou ik de machine onder protest laten herstellen en daarna een procedure starten om je geld terug te krijgen

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2013 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Miele schrijft helemaal niet dat de trommel kosteloos wordt vervangen als er oneffenheden in de trommel zijn.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 00:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Heel vaak hebben gaatjes in kleding hele andere oorzaken dan een defect van de machine.
Denk aan:
- bij jersey/viscose-achtige materialen kunnen (onzichtbare) weeffoutjes zitten die na het wassen gaatjes kunnen veroorzaken.
- dat het wasgoed met een bleekmiddel (bijv. huishoudchloor), peroxide (bijv. acnecreme) of een haarverzorgingsproduct in aanraking is gekomen.
- Als de gaten zich bevinden aan de omslagen, de halspartij, de broeksband en de boorden, kunnen ze veelal te wijten zijn aan normale slijtage.
- door het leunen tegen bv het aanrecht. Dat is nooit helemaal glad en dus veroorzaakt dat gaatjes.
- door de riem in je broek.
- kledingstukken die een rits hebben, dan kan deze rits gaatjes veroorzaken in de andere kleding. Met name wanneer de rits niet of niet goed dicht zit, kan deze de kleding tijdens het wassen beschadigen.
- zilvervisjes. Zilvervisjes zijn kleine zilverachtige beestjes die je kunt tegenkomen in vochtige ruimtes in je huis. Deze beestjes eten graag aan stoffen zoals zijde of aan synthetisch textiel.

bronnen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/43036-hoe-komen-die-gaatjes-in-mijn-kleding.html
http://www.rijnmond.nl/programmas/vraag-het-de-bieb/berichten/02-09-2011/hoe-komen-er-gaatjes-mijn-t-shirts-tijdens-het-was

Het is gemakkelijk om te zeggen dat de wasmachine defect is, maar in de praktijk is dat juist niet zo.

ikbenik
door ikbenik - Aug 24, 2013 om 00:33
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 24 aug 2013, 00:04]@ron530

Miele schrijft helemaal niet dat de trommel kosteloos wordt vervangen als er oneffenheden in de trommel zijn.
Klopt.
Als een trommel kapot is, kan het juist totaal andere oorzaak hebben dan fabricagefouten.

Scherpe onderdelen in de wasgoed kan ook de trommel beschadigen, waardoor die beschadigde trommel weer de wasgoed beschadigd.
In dat geval kan de koper geen beroep doen op de garantie en non-conformiteit.

ma
door marijke0 - Aug 24, 2013 om 10:09
10 Antwoorden / 5 Vragen

Dank je wel jullie allemaal.
Dank je wel voor de uitleg van die gerechtelijke uitspraak.En ook de tip waar gaatjes door zouden komen. In mijn geval zijn bijna alle punten niet van toepassing. Mijn wasgoed keer ik binnenste buiten, heb geen ongedierte, geen scherpe dingen in de machine, Maar toch, dank je wel. De gaatjes zitten echt overal in, op allerlei plaatsen. Van mijn dekbedovertrek tot in mijn ondergoed.
Een keer heb ik mijn vitrage gordijnen gewassen waar zelfs scheurtjes in zaten. Handdoeken waar lusjes in komen enz.

mousy32
door mousy32 - Aug 24, 2013 om 11:45
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou Miele bellen, ik had een stofzuiger van hen en die ging net 3 maanden na de garantie kapot, motor was verbrand.
Volgens Miele mocht dit niet en kreeg ik een nieuwe motor alleen voor het erin zetten heb ik moeten betalen.
Ik zou zeggen het is het proberen waard.