so
door sol Feb 11, 2006 om 19:13
Geldzaken & recht

Garantie voorwaarden

Mijn dure telefoon is een beetje stuk. Ik kan mijn beeld scherm niet meer lezen.

Omdat het in de garantie periode is wilde ik hem graag laten maken. Mij werd echter dit in de winkel van Vodofone verteld. Ik citeer,

Dat is geen probleem, wij sturen hem op naar nokia. Zij bepalen daar of het geen val schade of waterschade is. Valt het repareren buiten de garantie dan moet u 95 euro betalen.

Ik vroeg daarop is dat te controleren? Nee dat was niet mogelijk. Dus mijn lot ligt in de handen van degen die bepaalt of het stuk is gegaan door een val of door een fabrieks fout.

Ik was het echter niet eens dat als het zo is, dat het buiten de garantie valt ik verlicht wordt hem voor 95 euro te laten maken. Omdat ik dat geld niet waard vind.

Dan konden ze hem ookniet opsturen. Ik vroeg daarop,ze kunnen me toch bellen als het niet in de garantie valt?

Daar deden ze niet aan. Take it or leave it.

Het komt er op neer. Gok zelf maar of het garantie is en zo niet kost het je 95 euro.

Mijn vraag is of dit juridisch juist is en wat zijn mijn rechten.

Ik heb trouwens meteen mijn abonement opgezegt en ik ga nu nop zoek naar een ander, maar die zal waarschijnlijk niet beter zijn.

266 2 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 11, 2006 om 22:12
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk gaat het om een mobiele telefoon en dan is het niet onlogisch dat bij de fabrikant eerst wordt vastgesteld of er geen sprake is van veel voorkomende beschadiging zoals valschade of waterschade. U kunt erop vertrouwen dat men dit objectief zal kunnen vaststellen. Bij waterschade zijn oxydatiesporen op de metalen delen van de electronica van het toestel aanwezig en bij een valschade zullen zowel aan het huis als binnenwerk de sporen te zien zijn. Veel consumenten proberen of ze onder garantie zo'n probleem kunnen laten herstellen.

De vraag over de opgegeven reparatiekosten in het geval de garantie niet van toepassing zou zijn is feitelijk hypothetisch en dient u af te wegen tegen de aanschafprijs en levensduur. De gemiddelde levensduur van mobieltjes is in de praktijk 2 - 5 jaar los van de snelle technische veroudering.

ha
door hanneke - Feb 14, 2006 om 19:05
321 Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is alleen dat er wel heel vaak erg snel naar 'waterschade'
wordt verwezen. En probleem daarbij is dat het heel vaak ook nog
terecht is...

Als u de telefoon bijvoorbeeld ooit in een binnenzak van uw jas heeft
gehad in de winter, of in een broekzak, dan is de omgeving waar de
telefoon zich in bevindt al voldoende vochtig om bij daarvoor gevoelige
telefoons schade te veroorzaken.

U hoeft er dus echt niet mee zijn wezen zwemmen, in de moesson te hebben gelopen of onder de douche mee hebben gebeld.

Helaas kan de moderne apparatuur, die klein genoeg wordt gemaakt om in
broek- of jaszak te worden gestopt, daar kennelijk niet tegen.
Ironisch, maar helaas waar.Vraag in ieder geval wel altijd om de
foto's. Helaas zegt ook dat op zich niet zoveel, want wie garandeert
dat het binnenwerk dat u op de foto ziet, ook daadwerkelijk uit uw
telefoon komt. Maar u geeft daarmee in ieder geval wel aan dat u zich
niet zomaar iets wijs laat maken, en dat u er wel achteraan wilt gaan
om uw gelijk te krijgen. Misschien worden ze daar "bang" van, in
zoverre dat ze 'om van het gezeur af te raken' u tegemoet komen.

Succes in ieder geval!