ol
door olek1063 May 24, 2018 om 19:19
Geldzaken & recht

Geen belastingrente

Ik heb in maart 2013 mijn aangifte gedaan over 2012. Ik had niet het hele jaar in NL gewoond en ik heb in plaats van formulier M een gewone aangifte via het belastingdienstprogramma gedaan. Pas in juni 2013 stuurde ik het juiste formulier M terug naar de Belastingdienst. Ik verwachtte dat ik heel snel een antwoord zal ontvangen. Maar pas in november 2017 heb ik naar de Belastingdienst gebeld om te vragen wat er aan de hand is met mijn aangifte. Toen hoorde ik dat ik in januari 2018 een brief ontvang. Ja… de brief kreeg ik wel, maar een paar dingetjes klopten helemaal niet, onder andere arbeidskorting en inkomsten. Daarom heb ik in januari het bezwaar gemaakt tegen die aanslag. Bovendien hebben ze zelf de algemeen heffingskorting aangepast, omdat ik niet het hele jaar in NL gewoond had (dit bedrag klopt wel). Gelukkig heb ik vandaag de uitspraak gekregen naar aanleiding van mijn bezwaar. Ze zijn akkoord met mijn gegevens die ik doorgegeven heb, maar volgens het artikel 30fd lid 1 AWR voldoe ik niet alle voorwaarden voor de belastingrente. Is het wel mogelijk? Alvast bedankt voor alle antwoorden.

861 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2018 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw aanslag is toch niet conform de aangifte zie a. opgelegd, meen ik op te kunnen maken uit uw topic?

Dan heeft de belastingdienst gelijk.

Maar waarom 4,5 jaar wachten met informeren?

Dit staat in dat artikel.

stuk VA. Belastingrente en revisierente

Artikel 30fd
1.
Indien met betrekking tot de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting na het verstrijken van een periode van 6 maanden te rekenen vanaf het einde van het tijdvak waarover de belasting wordt geheven een aanslag tot een negatief bedrag aan te betalen belasting wordt vastgesteld, wordt met betrekking tot die aanslag aan de belastingplichtige rente – belastingrente – vergoed ingeval wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. de aanslag is overeenkomstig de ingediende aangifte, en
b. tussen de datum van ontvangst van die aangifte en de datum van vaststelling van de aanslag zijn meer dan 13 weken verstreken.

ol
door olek1063 May 25, 2018 om 09:27
4 Antwoorden / 7 Vragen

Ik verwachtte het dat ze gelijk hadden.

Ik vraag me af zelf waarom het zo lang duurde. Bovendien kreeg ik de uitsrpaak pas nadat ik een dwangsom opgestuurd heb.

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Een dwangsom opgestuurd”?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2018 om 09:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Aannemend dat u rente wordt aangerekend: dat is altijd het geval als er sprake is van het moeten doen van een nabetaling ofwel het opgelegd hebben gekregen van een naheffingsaanslag. Zo de naheffing lager is zou u rente terug ontvangen.

tijger1
door tijger1 May 25, 2018 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts verwachtte belastingrente te krijgen omdat de terugbetaling zo lang duurde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2018 om 10:58
16887 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ bij terugbetaling ontvang je rente en uit het relaas lees ik dat de correcties  bij o.a. de heffingskorting er sprake is van een naheffing of misschien beter gezegd een aanslag die hoger is dan de eerder op basis van de aanvankelijk ingediende aangifte opgelegde aanslag.
Het 'moeten nabetalen' bleef dus enige jaren onduidelijk. Dus naheffingsrente.