si
door simone1966 Aug 14, 2008 om 13:25
Geldzaken & recht

Geen pensioen betaald zonder dat ik het wist

Bij toeval ben ik erachter gekomen dat er sinds april 2005 van de een op de andere maand geen pensioenpremie meer is ingehouden op mijn salaris. Volgens de boekhouder van ons bedrijf hadden mijn werkgever en ik daar van op de hoogte moeten zijn. Hij heeft mijn werkgever geanttendeerd op het volgende; Jullie staan ingeschreven voor pensioen bij het pensioenfonds horeca en catering. Dat is alleen voor mensen die ook werkelijk in de horeca werken en jij en je kantoorwerknemer werken op kantoor dus vallen jullie daar niet onder. Ik ben me daar nooit van bewust geweest en er is geen alternatiefgeboden.Er is geen pensioenpremie meer ingehouden na april 2005 en mijn werkgevver heeft dus ook de in het contract afgesproken 50 % niet betaald aan een pensioenfonds. Er is volgende week een gesprek hoe dit op te lossen met de boekhouder. Ik heb van deze zaken absoluut geen verstand maar wil graag beslagen ten ijs gaan. Waar moet ik opletten en wat zijn mijn rechten en plichten. Wat is de meest reele oplossing voor deze situatie. Ik heoop van heel veel harte dat er iemand is die mij kan advisren want dit voelt helemaal niet goed. ALvast hartelijk bedankt voor de moeite

2641 27 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2008 om 13:43
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst is van belang of er op u een CAO van toepassing is en wat er dan met betrekking tot pensioen in die CAO is geregeld. Doe per direct navraag ook bij het betrokken pensioenfonds en schakel een rechtsbijstandsverzekering als u die heeft of uw vakbond als u lid bent. Ik ga er vanuit, maar weet dat niet helemaal zeker, dat er een wettelijke plicht is voor uw werkgever voor het regeln van uw pensioenvoorziening en dat betekent dat u hem in gebreke zou kunnen stellen en aansprakelijk met vordering om alsnog de premie te voldoen. Ga dus na, in ieder geval ook bij het pensioenfonds of er een verzekeringsplicht voor u geldt.

kiran
door kiran - Aug 14, 2008 om 13:44
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo simone1966

Misschien heb je wat aan onderstaande site. Linkerkant scrollen naar Pensioenen. Als je er niet uit komt kan je daar ook evt. je vraag stellen.

http://www.infopensioen.nl/indexlijfrente.html

Dag, kiran

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2008 om 13:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

http://www.horeca.org/PDF/CAO/CAO%20Horeca%202005%20def%2007.pdf of wel hier is de CAO zoals die gold tot 1 maart j.l. Ik zie zo snel geen argumentatie dat de pensioenregeling niet voor u zou gelden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2008 om 13:50
16887 Antwoorden / 202 Vragen

en let dus met name op het gestelde in art 21 lid 2!!!!  en uiteraard het gestelde in art 2. Kantoorwerknemers vallen overduidelijk wel degelijk onder de CAO en dus ook onder de verplichte pensioenregeling. De boekhouder kent dus de CAO niet, de werkgever is daarmee zeer ernstig in gebreke.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2008 om 13:52
16887 Antwoorden / 202 Vragen

kiran@ het gaat om het geen volgens de arbeidsvoorwaarden van toepassing is m.a.w. de CAO-Horeca! (en dus geen verwijzing naar indexering e.d.)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2008 om 13:53
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps hier is dus arbeidsrechtelijk de werkgever zeer ernstig in gebreke tenzij vraagsteller niet voldoet aan het gestelde in art 2 van de CAO.

poltol
door poltol - Aug 15, 2008 om 15:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Misschien "te" laat maar schakel een vakbond in. Geen lid? Dan rechtsbijstandsverzekering. Geen verzekering? Dan jurist erop zetten. Het gaat om veel geld. Het lijkt niet veel maar tegen de tijd dat u met pensioen wilt gaan spreken we van een echt pensioengat.

Vr.gr. poltol.

PS: lid worden van een vakbond is altijd slim!!!!

drees
door drees - Aug 15, 2008 om 22:01
26 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Simone,

Geen paniek. Geen rechtsbijstand of vakbond inschakelen. Het betreft hier namelijk een zogenoemd verplichtgesteld bedrijfstakpensioenfonds. Van belang is hierbij niet wat er in de cao staat maar in het verplichtstellingsbeschikking. Zoals ik even snel kan zien moeten alle werknemers van 21 jaar tot 65 jaar van de verplichtgestelde werkgever worden aangemeld. Zie bijgevoegde link voor de beschikking.

http://www.phenc.nl/phc/asp/werkgevers/Deelname%20aan%20PH&C/werkingssfeer%202008.asp

Gewoon even bellen naar het pensioenfonds dan weet je het zeker.

Het mooie nu van een verplichtgesteld bedrijfstakpensioenfonds is dat zij aanspraken moeten toekennen ongeacht of er premie is betaald. Dus geen premie wel recht. Het pensioenfonds moet zorgen dat zij de premie binnen krijgt en heeft daar dus belang bij. Zij kunnen zonder tussenkomst van de rechter bij dwangbevel de premie invorderen.

Dus contact opnemen met het pensioenfonds en melden dat je deelnemer in het pensioenfonds hoort te zijn (waarschijnlijk ben je door je werkgever uit dienst gemeld, anders zou de premie gewoon worden geïnd). Eventueel aantonen met loonstrook. Het pensioenfonds zal vervolgens actie moeten ondernemen. Contact opnemen met de vakbond kan geen kwaad. Vaak zijn deze ook vertegenwoordigd in het bestuur van het pensioenfonds. Ik zou geen discussie aangaan met de boekhouder. Die moet gewoon zorgen dat de premie voor het verleden en de toekomst alsnog gaat worden betaald.

Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2008 om 09:58
16887 Antwoorden / 202 Vragen

beste drees, inschakelen van een vakbond of rechtsbijstandsadviseur is altijd zinvol! U bent m.i. iets te gemakkelijk met de stelling dat er gewoon recht is op pensioen. Dat is inderdaad helder uit de CAO en pensioenregeling af te leiden. Het pensioenfonds zal echter gaan claimen bij de werkgever en bovendien zijn er ook fiscale consequenties. Uiteraard is er geen reden voor paniek, wel is hulp zinvol als dat te verkrijgen is.

drees
door drees - Aug 16, 2008 om 13:01
26 Antwoorden / 5 Vragen

U bent m.i. iets te gemakkelijk met de stelling dat er gewoon recht is op pensioen.

Beste Gerrit,
Ik ben hier niet te makkelijk in! Het gaat hier ook niet om een mening, maar om wat de wet zegt. Ook een pensioenfonds dient zich aan de wet te houden. Wettelijk is het voor pensioenfondsen verboden een bepaling te hanteren van "geen premie, geen recht". Dus als je kan aantonen dat je deelnemer bent in de regeling heb je recht op pensioenaanspraken. In dat geval sta je heel sterk. Zoals gezegd heeft het pensioenfonds er alle belang bij de premie te innen, omdat zij anders de kosten moeten dragen. Dus laat eerst het pensioenfonds zijn werk doen. Later kan altijd nog rechtsbijstand o.i.d. worden ingeschakeld.

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2008 om 15:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Sinds kort hebben pensioenverzekeraars de schone taak deelnemers te melden wanneer er voor een deelnemer geen premie wordt afgedragen. Ze willen terecht niet opdraaien voor het niet afdragen van premie en als dit actief gemeld is bestaat er een mogelijkheid om de zaak stop te zetten. Het is dus aan de deelnemer om met de werkgever hierover een hartig woordje te wisselen.

Premie-afdracht is weliswaar niet verplicht, maar de verzekeraar ziet je al aankomen als er geen premie is betaald, zie je het voor je ...

drees
door drees - Aug 16, 2008 om 19:03
26 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Edwardus,

De klepel horen luiden? Er is een duidelijk verschil tussen verzekeraars en pensioenfondsen. Verzekeraars hebben inderdaad het recht om de verzekering premievrij te maken. Pensioenfondsen hebben dit recht nu juist niet!

drees
door drees - Aug 16, 2008 om 19:25
26 Antwoorden / 5 Vragen

Ik bedoel natuurlijk klok!

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2008 om 20:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Okee okee, ik nam zomaar aan dat pensioenverzekeraars en pensioenfondsen zich aan dezelfde regels van de AFM moeten houden. Misschien is dat niet zo, weet ik veel.

Jouw antwoord vond ik trouwens wel erg goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2008 om 10:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Drees, niet bedoeld als negatieve kritiek maar ik blijf erbij: iets te gemakkelijk. U stelt: laat eerst het pensionefonds zijn werk doen en schale eventueel daarna rechtsbijstand in. Neen dus, dan kan die verzekeraar stellen dat de melding te laat is. Dus altijd melden (mist er sprake is van een verzekering). Voor alle helderheid: ik ging met mijn antwoord in op het in gebreke zijn van de werkgever en dat staat los van het feit dat het pensioenfonds werkwijze moet zijn zoals u stelt. Punt is, dat de werkgever eventueel de achterstallige premie voorzover werknemersdeel ook nog zou willen verhalen En dat is dan "geen probleem"voor het pensioenfonds maar kan het wel zijn voor de vraagsteller. Er zijn dus om het antwoord/reactie m.b.t. edwardus aan te halen: er zijn dus meer klokken met een klepel.

drees
door drees - Aug 17, 2008 om 22:59
26 Antwoorden / 5 Vragen

Neen dus, dan kan
die verzekeraar stellen dat de melding te laat is. Dus altijd melden
(mist er sprake is van een verzekering).

Ik weet niet wat je hier mee bedoeld, maar het heeft hier niets mee te maken (het is weer die bekende klok). Nogmaals er is een duidelijk verschil tussen een rechtstreeks verzekerde regeling en een pensioenfonds. Als deelnemer aan de pensioenregeling kan je in dit geval het pensioenfonds aanspreken. Het maakt niet uit wanneer je dit meldt. Als je kan aantonen dat je deelnemer had horen te zijn, heb je recht op pensioenaanspraken. Het pensioenfonds zal de werkgever moeten bewegen om alsnog het werkgeversdeel van de premie te betalen ((Bedrijfstak)pensioenfondsen zijn daarom erg alert op het aanmelden van werknemers en de premiebetaling. Zij zijn bang voor latere claims van werknemers). Maar ik val in herhaling. Het is een kwestie van aannemen of niet. Ik ben er klaar mee.

edwardus
door edwardus - Aug 18, 2008 om 00:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nu alleen nog een reactie van Simone, dan zijn we compleet ;P

ev
door evavampzomer - Aug 20, 2008 om 14:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je een strook waar het wel op betaald is. Pensioenoverzichten? De pensioenjaaroverzichten hoor je ieder jaar te krijgen en die hoor je jaarlijks zelf te controleren. Zelf het pensioenfonds even bellen waarom je vanaf 2004 geen pensioenoverzichten meer krijgt terwijl je nog bij dezelfde werkgever werkt. Zelf informatie vergaren en vragen of ze dit naar je op willen sturen. Pensioenfondsen willen graag met terugwerkende kracht deze premie hebben wanneer er iets niet klopt. Wanneer je een salarisstrook hebt waarop het altijd is ingehouden is dit een juridisch bewijs. Op de jaaropgave staat het niet!. Dus mensen gooi nooit je salarisstroken weg!! Wanneer er sprake is van een fout van de werkgever dient die met terugwerkende kracht bij het pensioenfonds hersteld te worden. Heb je eindloon dan snel herstel. Bij middenloon meer werk. Het dient een aparte correctieopgave van de werkgever te zijn. Ook dient de achterstallige premie (werknemers en werkgeversdeel)door de werkgever betaald te worden.Dus ook met terugwerkende kracht indexatie en loonsverhogingen. Indien de werkgever dit afwimpelt dan rechtsbijstand in schakelen. Je pensioenopbouw is al niet 4 jaar goed en dit heeft financiele consequenties voor in de toekomst. Stel werkgever corrigeerd wel dan kan er wel aan je gevraagd om het werknemersdeel te gaat betalen met terugwerkende kracht. Uiteraard dit dit met een betalingsregeling goed opgelost te worden. Andere optie is om een compensatieregeling te krijgen door een stamrechtstorting. Hier uiteraard eerst laten berekenen wat je aan opbouw mis hebt gelopen en rendement tot je 65e jaar laten berekenen. Nu zo een 4%. Succes van een salarisadministrateur en pensioenadviseur.

si
door simone1966 - Aug 20, 2008 om 15:28
3 Antwoorden / 5 Vragen

Beste mensen,

Wat ontzettend fijn dat er zoveel reacties binnen komen. Ik ben blij dat ik aan de bel heb getrokken want het is echt wel heel serieus. Ik heb verder nog nergens op gereageerd omdat het gesprek met de bevindingen van de boekhouder morgen is en dat wilde ik even afwachten, vandaar. Ik heb wel wat huiswerk gedaan en mijn salaristrook gevonden. Op de strook van maart 2005 werd pensioen en vroegpensioen ingehouden en op de strook van april 2005 betaal ik dat niet meer. Ik had beter moeten opletten en een verschil in salaris moeten zien. Wat verbaasd me echter. er zit geen verschil in bedrag????

Daarnaast heb ik het overzicht bij het pensioenfonds aangevraagd wat mijns inziens tot maart 2005 moest lopen omdat er tot dan toe is afgedragen blijkt dat ik maar tot 2002 heb opgebouwd. Nogmaals ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten, krijg er een beetje buikpijn van en denk dat ik maar rechtsbijstand ga vragen. Hartstikke bedankt voorzover

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2008 om 08:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hallo Simone, maak in ieder geval bij uw pensioenfonds duidelijk dat u nog altijd in dienst bent van dezelfde werkgever en daarmee het verkregen overzicht m.b.t. de pensioenopbouw niet correct is. Laat, als ook anderen al stelden, ook het pensioenfonds datgene doen waartoe ze verplicht zijn. Uiteraard wel ook dit melden bij uw rechtsbijstandsverzekeraar.

jos-euro
door jos-euro - Sep 13, 2008 om 15:15
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Simone,
Lees nu pas het verhaal over Pensioen in de horeca.
Ben benieuwd naar de uitkomst. Te meer daar er volgens mij meer mis is, als er geen pensioen is opgebouwd. Indien nog nodig graag even contact:  schoe@planet.nl

Gr. Jos

drees
door drees - Sep 15, 2008 om 21:17
26 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Schoe,

Wij zijn ook nieuwsgierig, dus reactie is op dit forum gewenst en niet naar een persoonlijk e-mail adres. Dit is ook tegen de regels.

Groet.

si
door simone1966 - Sep 17, 2008 om 13:25
3 Antwoorden / 5 Vragen

Beste allemaal,

Bij deze de tussenstand. Ik heb bureau rechtshulp ingeschakeld en zij fungeren als back up. In dit sadium gaat alles in redelijkheid dus hebben we voor de achtergrond gekozen. Mijn werkgever heeft contact gehad met het pensioenfonds voor horeca en catering en een brief gezonden met het verzoek om inzage in het pensioenoverzicht wat tot heden is opgebouwd, wat het bedrag van het gat betreft en een een voorstel om dit te dichten. Nadat er na 2,5 week nog geen reactie was heeft hij gebeld en blijkt dat de des betreffende persoon op vakantie is tot 25/9. Het verzoek is daar aangekomen en ingeboekt. We staan als het ware in de wacht. Iedereen nogmaals hartelijk bedankt voor de medewerking voor zover

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2008 om 17:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

dank voor de terugkoppeling. Ik blijf benieuwd naar de afloop.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 16:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2009 om 12:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

en Herman, deze is van een half jaar geleden en vraagsteller reageerde nooit meer op de vraag hoe het is afgellopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2009 om 12:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

HERSTEL, Simone heeft ons in augustus 2008 al bedankt.