ge
door geesje50 Aug 19, 2013 om 20:12
Geldzaken & recht

Geld terug

ik heb een lederen portemonneevan bijna 40,00 euro gekocht voor mijn man, maar helaas hij vond het te klein. inmiddels heeft hij een andere gekocht bij een andere winkel. dus wil in de te kleine terug naar de winkel brengen en mijn geld terug. maar helaas ze schreven alleen maar een tegoed bon uit en moet dan binnen een jaar de tegoedbon opmaken.( het betreft een lederwaren/schoen herstel winkel) Mag dit zomaar of kan ik mijn geld alsnog terug eisen.Want dat papiertje verdwijnt ergens achter in de portemonnee en voor je het weet is het jaar al om en dan weg 40,00 euro

863 5 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Aug 19, 2013 om 20:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in een winkel is koop is koop

*ruilen en geld terug kan alleen maar als dat van te voren is afgesproken en schriftelijk is vastgelegd

*zelfs een tegoedbon is coulance van de winkelier

*dus je hebt nog mazzel

valerius-2
door valerius-2 - Aug 19, 2013 om 20:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft er ook geen recht op om het geld terug te krijgen. Koop =koop eneen tegoed bon is een coulante geste van de winkelier hij heeft n.l. hier ook geen plicht voor.

zwemmer
door zwemmer - Aug 19, 2013 om 22:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wat een merkwaardige redenering: voor je het weet is het jaar om en dan weg 40 euro. Dat geld krijgt u zeker niet, zo gaat dat nu eenmaal. Maar het beheer over de tegoedbon kunt u zelf in de hand houden. Plak de tegoedbon ergens waar deze vaak gezien kan worden. Kleine moeite maar wel zeer zelfstandig....

Zwemmer

edrick3
door edrick3 - Aug 20, 2013 om 10:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo geesje50,

Hebt u achteraf spijt van uw aankoop? Vindt u de kleur bijvoorbeeld toch niet zo mooi? Bij veel winkels kunt u kleding dan binnen een bepaalde tijd nog ruilen. De kleding moet dan wel ongebruikt en onbeschadigd zijn. Grote winkels gaan in hun service soms nog verder en geven u het aankoopbedrag terug als u het product terugbrengt. Let op: ruilen is geen recht! Het is een gunst die een winkelier u verleent. Geeft de verkoper u dus een tegoedbon? Dan mag dat.
(Bron: Consuwijzer)

Tegoedbon:
Een tegoedbon kunt u krijgen als u een product terugbrengt naar de winkel. U hebt bijvoorbeeld zelf spijt van uw aankoop en u had geen klacht over het product. De wet zegt in dit soort situaties: koop is koop. Ruilen is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom ook voorwaarden verbinden aan een tegoedbon. Bijvoorbeeld: hoelang de bon geldig is. Of dat u alleen een ander product mag kiezen en u geen geld terug krijgt. U kunt er zelf voor kiezen of u de tegoedbon wilt accepteren. Wilt u geen tegoedbon? Dan hoeft de verkoper niets anders aan te bieden in deze situatie.
Geldigheidsduur van een tegoedbon

Er is geen minimale geldigheidsduur voor een tegoedbon. De verkoper moet wel van te voren melden wat de geldigheidsduur van een tegoedbon is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de tegoedbon? Dan is de tegoedbon vijf jaar geldig.
(Bron: Consuwijzer)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2013 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag blij zijn dat u een tegoedbon hebt gekregen. Maar als die zaak portemonnees verkoopt, zullen ze ook wel andere spullen hebben, dus meteen besteden, dan bent u het niet kwijt.