ha
door haflinger Nov 20, 2007 om 12:34
Geldzaken & recht

Geld v.Budgetbeheercliënten geschieden houden van het mijne

Ik wil een budgetbeheer bureau starten. Wil dat zo sekuur mogelijk doen. Heb daardoor rekeningen nodig die ik aan beheren, maar hoe voorkom ik dat 'hun' geld door de fiscus wordt aangezien als 'mijn' geld alleen door het feit dat ik het even beheer?

Wat voor soort rechtsvorm moet ik aannemen om te voorkomen dat dit gebeurt?

Ik heb al aan een stichting zitten denken die op te richten, die mij uitbetaalt voor mij diensten en alle 'winst' terugvloeit in de stichting. Zolang het geld van de cliënten maar gescheiden blijven van mijn geld en ik niet word aangeslagen voor die bedragen die  bij mij binnenkomen om te kunnen beheren.

In een gesprek met een bank zijn 'inzake' rekeningen geen oplossing, maar vragen om problemen met de fiscus.

341 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 20, 2007 om 12:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het goedkoopst is het voor u om dit via een stichting te regelen. De rekening komt dan ook op naam van de stichting en is afgescheiden van uw eigen vermogen. Nadeel is dat eventuele winsten nimmer aan u uitgekeerd mogen worden, ook niet op een verkapte manier van bijvoorbeeld een 13e maand.

Wilt u dat wel, dan zit u vast aan de B.V.. Met de B.V. kunt u op het gebied van winstbesteding doen en laten wat u wilt, zolang de boel maar niet failliet gaat. Voor een B.V. moet echter wel een minimum storting van € 18.000,-- gedaan worden (of eventueel via een bankverklaring regelen). Mocht tzt minder dan € 18.000,-- in de B.V. zitten en de B.V. gaat failliet, dan zult u in privé ook aansprakelijk zijn voor de schulden van de B.V.

Aan u dus de keuze: of een stichting, of een b.v. Win anders informatie in bij de kamer van koophandel, een accountant en/of notaris.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 20, 2007 om 12:48
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Voor beheer van gelden van derden wordt doorgaans een zogenaamde derdenrekening geopend. Boekhoudkundig heeft die rekening een vast grootboeknummer en de contracten / dossiers van clienten dienen een daaraan gekoppeld dossiernummer te hebben.

Grootboeknummer 1111 / dossiernummer 123456

maykemeijer
door maykemeijer - Nov 21, 2007 om 22:34
83 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Halfinger,

Als ik in uw schoenen stond dan zou ik mij eens melden bij
de Kamer van Koophandel.

Succes, Mayke