el
door elsroos Sep 11, 2016 om 17:17
Geldzaken & recht

Geldigheid testament

Mijn man en ik hebben in 1977 een testament laten maken voor de langstlevende i.v.m. ons koophuis.
Mijn man is inmiddels overleden. Is het testament nu nog geldig voor de erfenis van de nu volwassen kinderen? Er staat namelijk ook een regel in voor het geval van mijn overlijden namelijk:
dat al hetgeen mijn kinderen uit mijn nalatenschap zullen ontvangen, niet zal vallen in enige gemeenschap van goederen indien ze gehuwd zijn. Ik wilde dat namelijk laten vastleggen, maar als bovengenoemd testament nog geldig is hoeft dat volgens mij niet.

8308 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2016 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men maakt alleen een testament voor zichzelf. Dus u moet in 1977 beiden een testament gemaakt hebben.

En als u geen wijzging hebt laten aanbrengen, is uw testament van 1977 uiteraard nog geldig.

ik weet natuurlijk niet of die regel ook in het testament van uw overleden echtgenoot stond, ook weet ik niet of de kinderen hun erfdeel van hun vader al hebben ontvangen, maar als die regel er stond, geldt dat ook voor uw schuld aan de kinderen  ivm zijn nalatenschap,

el
door elsroos - Sep 11, 2016 om 17:46
36 Antwoorden / 28 Vragen

hartelijk dank voor uw snelle reacties. ik heb er wat aan.

1paul
door 1paul - Sep 12, 2016 om 14:53
3188 Antwoorden / 0 Vragen

laatste testament wat opgemaakt is is altijd geldig tenzij deze herroepen is door de degenen die deze hebben laten opstellen dan wel eventuele wetswijzigingen die ingaan zonder rekening te houden met bestaande afspraken...

Ta
door TasjaFleur - Sep 12, 2016 om 15:42
13 Antwoorden / 1 Vragen

Het erfrecht is sinds 1977 op een aantal punten aangepast. Uw testament is wel geldig maar u kunt het zodanig laten aanpassen dat bv. alleen uw kinderen erven en het erfdeel alleen van uw kinderen blijft, ook als ze bv. gaan scheiden (uitsluitingsclausule). Ook kunt u de nalatenschap AWBZ bestendig maken voor het geval u in een verpleeghuis komt te liggen en u niet de waarde van uw koopwoning moet gebruiken voor het betalen van de eigen bijdrage. Het is ook verstandig om het aanpassen van het testament met uw kinderen te bespreken. Niets is zo frustrerend voor uw kinderen dat, als u komt te overlijden, de kinderen niet weten wat hun te wachten staat op financieel gebied.
Het beste advies dat ik u kan geven is om contact op te nemen met een notaris om de mogelijkheden te bespreken en zijn adviezen op te volgen.

el
door elsroos Sep 12, 2016 om 15:47
36 Antwoorden / 28 Vragen

hartelijk dank. ik heb uw raad opgevolgd en een afspraak gemaakt bij een notaris
.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou ook met de notaris moeten bespreken wie uw zaken zou moeten behartigen in het geval dat u daar geestelijk niet meer toe in staat zou zijn,

he
door hennyhenny - Sep 13, 2016 om 10:12
12 Antwoorden / Vragen

Als uw man u alles heeft nagelaten, u als enige erfgenaam heeft aangewezen, dan bezit u alles nu.
Uw kinderen zullen het van u erven, ze hebben niets te maken met een clausule in de erfenis van uw man. Uw man is geen eigenaar meer, dat bent u nu.
Maar het erfrecht zit ingewikkeld in elkaar, dus ik raad u aan naar een notaris te gaan en uw wilsbeschikking uit te leggen en op papier te laten zetten. Het is allemaal niet eenvoudig. Onterven is soms niet confrom de overledene wenste.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2016 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hennyhenny

U bent abuis. Bij een langstlevende testament erven ook de kinderen, alleen hoeft de langstlevende niet tot betaling van het erfdeel over te gaan, maar houdt een schuld aan de kinderen.

En de voorwaarden in het testament van de eerst overledene blijven van kracht. Dus als de langstlevende komt te overlijden en het erfdeel van de eerste wordt uitbetaald zijn de voorwaarden van het eerste testament op dat deel van toepassing.