branda7
door branda7 Oct 13, 2013 om 22:50
Geldzaken & recht

Geldzaken van ouders overnemen

We zijn gebeld door een broer van mijn man die we 13 jaar niet meer hebben gezien en die vroeg aan mijn man of hij papieren wil onderteken omdat hij de geldzaken van mijn schoonmoeder wil gaan beheren,
Maar omdat mijn schoonmoeder beginnend dement is moet mijn man er voor tekenen maar ik heb er nog nooit iets van gehoord dus ik wil weten of dat moet.
Mijn eigen moeder is ook 88jaar en mijn jongste broer beheerd ook de bankzaken van mijn moeder en ik heb daar niet voor hoeven tekenen dus mijn vraag is moet hij dat en waarvoor?

7128 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2013 om 23:16
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou eerst en vooral eens een goed gesprek hebben met de "verloren" broer. En papieren inzien, het gaat over geld en om problemen achteraf te voorkomen moet je vooraf duidelijkheid hebben en vooral goede afspraken maken, o.a. qua toezicht. En daarnaast een gesprek met de artsen. En vóór u iets tekent, rustig met een deskundige alles goed en rustig nalezen.

Ervan uitgaande dat uw schoonmoeder werkelijk is zoals omschreven, kan er ook een rechtelijke uitspraak "onder curatele stelling" van toepassing zijn.

tenormin
door tenormin - Oct 13, 2013 om 23:16
16860 Antwoorden / 108 Vragen

't Lijkt me wel netjes van de broer om toestemming te vragen, handtekening. Zo kan uw man er ook een oogje op houden, indien er ook geld in het geding is. Beter is om alles dan notarieel te laten vastleggen, zodat er geen dingen ontvreemd kunnen worden. Misschien dat het tussen uw broer koek en ei is; wat niet zo zal zijn met uw man en zijn broer (al 13 jaar niet meer gezien).

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2013 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw man hoeft natuurlijk helemaal niet tekenen om toestemming aan zijn broer te geven. Als uw schoonmoeder nog goed van geest is, kan zij natuurlijk zelf iedereen machtigen, maar als dat niet het geval is, kan dat eigenmachtige optreden van uw zwager niet en daar verandert de handtekening van uw man niets aan.

Beter is om bewindvoering aan te vragen of wellicht zelfs een onder curatelestelling. Dan wordt in ieder geval de bewindvoerder of de curator gecontroleerd door de kantonrechter.

Klik hier dan kunt u er alles over lezen.

Bij de ingang van het bewind moet een staat overlegd worden van de bezittingen en schulden. En elk jaar moet een verslag van de inkomsten en uitgaven ingediend worden bij de kantonrechter.

Dat voorkomt, meestal, het nodige gesjoemel.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 09:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien is de broer van uw man al bezig met een bewindvoeringsaanvraag of onder curatele stelling bij de rechtbank en wil hij met een goedkeuring van uw man het proces bij de kantonrechter bespoedigen, zodat alles in gang kan worden gezet.

Het lijkt mij ook dat de broers maar eens bij elkaar moeten komen om de situatie met hun moeder te bespreken. Het kan heel wel zijn dat uw zwager het beste met zijn moeder voorheeft.
Het is in dit verhaal niet duidelijk hoe de verhouding tussen uw man en zijn moeder is. Heeft hij regelmatig contact met haar? En heeft uw zwager ook al 13 jaar geen contact meer met zijn moeder? In dat laatste geval zou deze situatie me zeer bevreemden.

Ook is het niet duidelijk of uw man al contact heeft opgenomen heeft met zijn moeder of deze situatie. Beginnende dementen zijn vaak nog redelijk aanspreekbaar.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 09:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie
'of deze situatie' moet 'over deze situatie' zijn.

branda7
door branda7 - Oct 14, 2013 om 12:17
29 Antwoorden / 15 Vragen

Zoekster mijn man heeft ook al die jaren geen contact met zijn moeder gehad,
En daarom vinden wij het zo raar dat nu ineens we op zondagavond worden opgebeld en hij vroeg om het sofinummer
Van mijn man wat dat nu te maken heeft met het aanvragen voor mijn zwager dat hij de financiën van zijn moeder kan regelen ik snap dan de vraag van zijn sofinummer niet.
En mijn man heeft na al die jaren niets meer met die familie die hem in de steek lieten dus de vraag is moet hij dan tekenen en wat voor consequentie heeft dat voor ons.
We hebben geen zin in toestanden na al die jaren we hebben alleen maar een AOW dus zitten niet op problemen te wachten,en is mijn man wettelijk verplicht te teken?

mahadma
door mahadma - Oct 14, 2013 om 13:29
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Branda,

neem eerst telefonisch/email contact op met de vervreemde broer, en vraag eerst eens wat van dit gebeuren de bedoeling is. Wij kunnen dat hiervandaan niet raden.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2013 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, uw man is nergens toe verplicht. Laat u niet gek maken en zeker niet het sofinummer afgeven.

Laat die broer eerst maar eens duidelijk maken, van aangezicht tot aangezicht en zeker niet over de telefoon, waar hij mee bezig is.

Als er een bewindvoering is aangevraagd, zal hooguit de kantonrechter bij uw man informeren, wat hij er van vindt, maar dat loopt zeker niet via die broer.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 16:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, de kantonrechter gaat niet bij uw man informeren wat hij ervan vindt, zo werkt dat niet. Uw zwager heeft die handtekening nodig om een verzoekschrift bij de rechter in te dienen.

Uw zwager dient een verzoek in bij de kantonrechter voor curatele of bewind. Op dat formulier moet hij ook de kinderen of echtgenoot van de moeder vermelden. Dan is het wenselijk als er een akkoordverklaring van de overige kinderen/echtgenoot is van de moeder dat zij met de bewindvoering/curatele akkoord gaan, zodat daar achteraf geen gedoe om komt.
Leest u het volgende even door.

klik HIER

Als uw zwager eenmaal de bewindvoering/curatele voor zijn verantwoording neemt, dan hebben u en uw man daar verder niets meer mee te maken. Juist niet, zou ik willen zeggen.

Zoals ik het nu zie is de zwager op zoek naar een snelle goede oplossing.
klik HIER voor het formulier dat uw man ook rechtstreeks naar de rechtbank kan sturen. Dan gaat het niet via zijn broer.

Toch zal er heel even contact moeten zijn tussen beide broers om te weten naar welke rechtbank dit formulier moet worden opgestuurd. En misschien heeft de zwager ook al een zaaknummer.

Er is duidelijk een hoop wantrouwen in de familie.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2013 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ongeveer 35 jaar geleden heeft mijn vader bewind aangevraagd t.b.v. zijn moeder. Op die papieren hoefde helemaal niet iets vermeld te worden over de andere kinderen. De kantonrechter (of misschien een knechtje) kwam in het tehuis waar mijn oma woonde haar vragen stellen en het bewind werd uitgesproken. Naar de mening van de andere kinderen werd niet gevraagd.

Maar misschien ging het zo in de oude doos.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2013 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch wonderlijk dat die broer niet vermeld waar hij mee bezig is. Ook dat zorgt voor wantrouwen.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 17:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1

Was je moeder toen nog bij haar volle verstand? Dan zal een rechter veel eerder bereid zijn om zonder akkoordverklaring zijn goedkeuring te verlenen.
Maar het zal wel anders dan vroeger gaan. Ook voor bewindvoering wordt een nieuwe wet ingevoerd, zag ik nu.

Omdat deze moeder dementerende is, zal de kantonrechter minder snel bereid toe zijn om zonder akkoordverklaring de zoon tot bewindvoerder/curator te benoemen, denk ik.

Ik kan hier vanaf niet zien wat er allemaal gaande is. Mijn vermoeden is dat die andere zoon met een steen in zijn maag zijn broer heeft gebeld. Misschien zit het anders, koffiedik kijken. Ik denk wel dat de zorgzoon een veel hechtere band heeft met zijn moeder dan de nu gebelde zoon.

zoekster
door zoekster - Oct 14, 2013 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O sorry, je grootmoeder bedoel ik.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2013 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ja alleen bijna stokdoof en invalide en 92, dus alles moest geschreeuwd worden (lol).

Uit uw link blijkt dat de vraag dus "normaal" was gelukkig. (Leer nog elke dag bij).

branda7
door branda7 - Oct 14, 2013 om 17:56
29 Antwoorden / 15 Vragen

Ik dank jullie voor de informatie en ga de site's die jullie hebben doorgegeven aan mijn man laten lezen
En als de papieren binnen komen ook even goed doornemen samen met mijn man en als we dan nog vragen hebben en we er niet uitkomen dan willen we graag nog een beroep op jullie doen omtrent de vragen als we het niet begrijpen.

Met vriendelijke groet,

Branda