jokesk
door jokesk Jun 2, 2013 om 14:50
Geldzaken & recht

Gestolen bankpas per 1 juli goud waard?

Zo juist hebben we van de RABO bank een brief gekregen dat onze pinpas vanaf 1 juli zonder pincode kan betalen en wel met een bedrag van 50 of 100 euro. Dus als je pas wordt gestolen kan men je toch nog aardig plunderen.
Zijn er ook al andere banken met dit onzalige idee gekomen?
Het is toch raar dat je niet voor een pas kan kiezen zonder deze mogelijkheid.

1405 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2013 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het veilig?
De nieuwe manier van betalen is niet alleen snel, maar is ook veilig. Zo helpt het skimming fraude voorkomen doordat u geen pincode meer gebruikt.

Ook loopt u geen extra financieel risico als u uw pas kwijtraakt. Bedragen die zonder pincode zijn betaald maar niet door u, worden teruggeboekt op uw rekening. Het eigen risico van € 150 geldt hierbij niet. Het is dan wel belangrijk dat u uw pas meteen laat blokkeren zodra u merkt dat deze kwijt is.

Kan ik betalen zonder pincode uitzetten?
U kunt met één telefoontje naar uw eigen Rabobank het betalen zonder pincode bij parkeerautomaten en tolwegen uitzetten.
Maar houd er rekening mee dat u bij een toenemend aantal parkeergarages en parkeerautomaten in de toekomst alleen nog op deze manier met uw betaalpas kunt betalen. Met chipknip kan na 2014 niet meer betaald worden. Weer aanzetten gaat ook telefonisch.

DisclaimerPrivacy en cookiesVeilig bankierenVoorwaarden en bijsluitersToegankelijkheidEnglishSitemap

Dit staat er op de site, dus u kunt kiezen.

zoekster
door zoekster - Jun 2, 2013 om 19:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is wel een dwingelandij, het is ook nog eens zo dat je actie moet ondernemen om de pincode weer aan te zetten ipv uit. En dan die waarschuwing over parkeergarages enz. Je moet er echt aan geloven.

Bovendien lijkt me dit systeem ook nog eens enorm fraudegevoelig, aangezien er geen financieel risico voor de klant is.
We zullen zien wat dit gaat betekenen. Veel pasjesdiefstal vrees ik, fakers en echte slachtoffers.

jokesk
door jokesk - Jun 3, 2013 om 22:13
50 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 2 jun 2013, 18:44]Is het veilig?
De nieuwe manier van betalen is niet alleen snel, maar is ook veilig. Zo helpt het skimming fraude voorkomen doordat u geen pincode meer gebruikt.

jokesk
door jokesk - Jun 3, 2013 om 22:18
50 Antwoorden / 9 Vragen

Oeps! Net iets fout gedaan maar nu wel wat ik eerder wilde hier neerpennen.

=tijger1 schreef op zondag 2 jun 2013, 18:44: Is het veilig?
De nieuwe manier van betalen is niet alleen snel, maar is ook veilig. Zo helpt het skimming fraude voorkomen doordat u geen pincode meer gebruikt.

Volgens mij Tijger1 een bankmedewerker.

Tja, skim-fraude gaat niet want er is geen pincode meer om af te kijken.
Nu hoeven ze alleen nog de pas uit je hand te rukken of stiekem stelen en hun gang te gaan.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jokesk

Ja hoor, ik werk ook nog bij een bank.

Misschien kunt u de site van uw eigen bank eens bezoeken.

alexishoop
door alexishoop - Jun 5, 2013 om 01:21
562 Antwoorden / 6 Vragen

Je moet deze ongevraagde dienst zelf uitzetten en als je dat doet ben je wel aansprakelijk voor skimmen tot een x bedrag.

Voorwaarde is ook dat de pashouder zich heeft gehouden aan de (product)voorwaarden. Zo moet hij verlies of diefstal van de pas op tijd melden aan de bank.

Dit roept heel veel vragen op.!!!, nadeel van skimmen is dat je het bijna nooit op tijd merkt.

ba
door bakfiets_1 - Jun 5, 2013 om 14:25
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vervelend dat er automatische een keuze voor je wordt gemaakt. Ik ben er ook geen voorstander van, maar je kunt wel uitzetten dat betalen zonder pincode ook niet meer gaat. Bij de Rabobank moet je even bellen dat je het niet wilt en dan wordt het geregeld. Maar ik ben wel bang dat we straks niet meer zonder kunnen, als parkeergarages en tolwegen alleen nog maar op die manier betaald kan worden.

Volgens mij gebeurt dit in het buitenland trouwens ook al. Ik weet dat ik in Duitsland regelmatig met mijn Rabobank-pas heb kunnen betalen zonder een pincode in te voeren. Ik moet wel mijn handtekening geven, maar ik krijg mijn pas altijd al terug voor ik überhaupt getekend heb. Dus dat checken ze ook niet. Er wordt ook niet altijd naar mijn identiteitskaart gevraagd trouwens.

holstein
door holstein - Jun 6, 2013 om 09:10
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb het bij de Rabobank telefonisch stopgezet, want het is betrekkelijk nieuw en ik wil het eerst eens aankijken voor ik het weer terug laat zetten, want het kan tzt ook zijn dat ze er zelf toch ineens niet zo blij mee zijn en dat het niet zo waterdicht is als dat ze roepen.
Simpel geregeld en heb ik er wel een goed gevoel bij en wordt er iets meer over bekend, dan kan het met 1 telefoontje weer teruggezet worden.

ma
door mailman - Jun 15, 2013 om 18:23
84 Antwoorden / 9 Vragen

Ik wil dus absoluut NIET dat ik betalingen kan gaan verrichten zonder mijn pincode te gebruiken. Wat heb ik te maken met klanten die achter mij staan, iedereen wil toch graag zorgvuldig kunnen betalen? Dan maar wat langzamer, maar wel veilig.

Dit systeem heette voorheen Chippen of bij de Postbank ''chipperen''.

Dat was bedoeld als snel alternatief, en juist bedoeld voor hele kleine bedragen beneden de gulden (het systeem werd ingevoerd in de gulden-tijd).

Wat gebeurde er? Winkeliers gingen transactiekosten tellen, omdat het verwerken van de betaling toch geld bleef kosten.

Het chippen, dat toen dus wel nog via de sleuf in het apparaatje ging, is een geleidelijke dood gestorven. En nu willen ze dat weer gaan invoeren, en nog wel op een zodanige manier dat het nog aantrekkelijker wordt om een pas te stelen. Ik wacht wel een paar tellen, als ik daarmee zeker ben van een veilige betaling.