ri
door rilinden Aug 8, 2015 om 19:01
Geldzaken & recht

Geweigerd pakketje

Ik heb een onderdeel besteld. Ik kom erachter voor uitlevering dat ik het verkeerde onderdeel heb besteld. Ik neem contact op met de Firma waar ik het onderdeel besteld heb en vraag wat ik het beste kan doen.
Firma geeft aan beste is om het pakketje te weigeren zodat het pakketje automatisch terugkomt bij de afzender. Dit zou ongeveer 1 week duren.
Firma gaf aan dat als ik opnieuw 8,95 euro betaal voor verzendkosten het nieuwe onderdeel opgestuurd gaat worden.
Het verkeerde pakketje wordt aangeboden en door mij geweigerd zoals afgesproken. De bezorger begrijpt dit en neemt het pakketje gelijk mee terug. Er kan niet voor getekend worden dat het pakketje geweigerd is.
In de track en trace procedure zie ik staan dat het pakketje afgeleverd is bij mij. Ik heb post.nl gebeld en zij zeggen dat de afzender moet reageren bij Post Nl met betrekking tot het zoekgeraakte pakketje.
Dit is gedaan door de afzender. Vraag is wat zijn mijn rechten moet ik het nieuw besteld onderdeel opnieuw betalen? Wat kan ik nog meer doen?
Bedankt voor de reacties.

10628 4 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Aug 8, 2015 om 19:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rillinden,

in contact blijven met de leverancier is het belangrijkste wat u kunt doen.
Post.nl zal niet met u in gesprek gaan over het geweigerde pakket aangezien u niet de 'verzendende partij' bent.
Hoop dat u snel de bevestiging, van de Firma waar u besteld, heeft dat uw geweigerde pakket in goede orde retour ontvangen is.
Bij uw nieuwe bestelling moet u uiteraard het nieuwe onderdeel betalen, maar wel moet u uw geld voor het teruggestuurde onderdeel terug krijgen (inclusief de initiële verzendkosten). Als beide onderdelen even duur zijn dan is het bedrag dus € 0,- en verzendkosten heeft u dan ook niet.

De verzendkosten welke men u in rekening gaat brengen hebben wellicht betrekking op de retourkosten. Meer informatie leest u hier. Bezorgkosten van uw eerste bestelling dient u ook terug te krijgen van de firma als u het onderdeel retour stuurt.

door 1953 - Aug 9, 2015 om 04:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U had beter het pakketje kunnen aannemen - Wet koop op afstand dd. 13 juni 2014 - om binnen 14 dagen de order te herroepen, annuleren dus, en het pakketje te doen retourneren.

Uw aankoopbedrag en de verzendkosten dienen dan binnen 14 dagen te worden terugbetaald op uw bankrekening. Verzendkosten worden dan terugbetaald als het volledige pakket met het bestelde wordt herroepen en teruggestuurd, bij deelherroeping wordt de verzendkosten niet terugbetaald - Wet koop of afstand dd. 13 juni 2014.

Nu gaat u 2 x € 8,95 betalen, 1 x teveel verzendkosten betaald.

ri
door rilinden - Aug 9, 2015 om 13:35
13 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn belangrijkste vraag is:
Moet ik het goede onderdeel opnieuw betalen?
Ik heb een pakket geweigerd en Post Nl zou het pakket terugsturen naar de afzender.
Dit is niet gebeurd. Post Nl zegt dat zij het pakket bij mij hebben afgeleverd.
Moet ik als consument hiervoor opdraaien?

Met vriendelijke groet,

zoekster
door zoekster - Aug 9, 2015 om 13:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=rilinden schreef op zondag 9 aug 2015, 13:35]Mijn belangrijkste vraag is:
Moet ik het goede onderdeel opnieuw betalen?
Ik heb een pakket geweigerd en Post Nl zou het pakket terugsturen naar de afzender.
Dit is niet gebeurd. Post Nl zegt dat zij het pakket bij mij hebben afgeleverd.
Moet ik als consument hiervoor opdraaien?

Met vriendelijke groet,

In principe is de verkoper verantwoordelijk voor het pakket totdat het bij u is afgeleverd. Zo staat het in de wet ingeval van consumentenkoop.

Nu er geen handtekening is van u dat het pakketje bij u is afgeleverd, komt dit dus voor de verantwoordelijkheid van de verkoper. Die moet nu dus gaan klagen bij post.nl.