mi
door michael03 Apr 15, 2009 om 13:56
Geldzaken & recht

Hoe regel ik een gerechtsdeurwaarder

mijn provider (Telfort) heeft mij ten onrechte aansluitkosten in rekening gebracht en geincasseerd (na dreiging met afsluiten). Vele brieven van mijn kant om opheldering zijn  niet beantwoord en tenslote heb IK hen een nota gestuurd waarin de ten onrechte geincasseerde aansluitkosten worden teruggevorderd. Geen reaktie. Vervolgens een herinneringsnota, met de aanzegging dat eventueel via een incassobureau geincasseerd zou worden. Geen reaktie. Vervolgens heb ik hen wettelijk in gebreke gesteld. Geen reaktie.

Nu wil ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen. Niet vanwege de hoogte van het bedrag, maar meer omdat 'niet reageren' de standaardpraktijk schijnt te zijn geworden. Mijn vraag: wat moet ik nu doen om een uitspraak te krijgen van een rechter, zodat ik de gerechtsdeurwaarder opdracht kan geven mijn nota te innen.

570 7 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 15, 2009 om 14:21
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Een rechtzaak beginnen tegen Telfort?

Dien een aanklacht in wegens tenonrechte geincasserrde kosten , neem dan een advocaat bv sprong/moscivitch ongeveer €450,00 per uur goedkoper dan die heeft geen zin )want telfort kan nog duurdere betalen) en als je de rechter jouw gelijkgeeft kan de gerechtsdeurwaarder aan deslag.

Als je niet wint draai je wel op voor alle kosten ook die van je advocaat.

johanpc
door johanpc - Apr 15, 2009 om 14:22
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Begin eerst eens bij de geschillen commissie telecom.

vladja
door vladja - Apr 15, 2009 om 14:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt een civiele procedure anspannen tegen Telfort. Daarvoor hen je geen advocaat nodig als je weet hoe het moet. Je moet wel in ieder geval griffiekosten betalen en die bedragen bij zaken tot € 91: €63,--, van € 91,-- tot € 453,--: € 90,--.

Bij het winnen van de zaak kunnen deze kosten niet verhaald worden op de tegenpartij.

Als je verliest komen alle kosten voor jouw rekening, waarbij ook de tegenpartij hun kosten - via de rechter toe te wijzen - bij jou kunnen claimen.

Is dat de moeite waard?

Vladja

ro
door ronny530 - Apr 15, 2009 om 14:56
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller is gefrustreerd over de gang van zaken bij telfort. Een rechtzaak beginnen, en dat begrijpt hij zelf ook wel is duur en kansloos.

johanpc
door johanpc - Apr 15, 2009 om 15:21
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Gister stond in de krant dat een aantal grote providers weer begonnen zijn met het inrekening brengen van aansluitkosten.

Te beginnen bij 1 jarige kontrakten. Later waarschijnlijk ook de 2 jarige kontrakten.

Omdat een verlenging eigen lijk een nieuw kontrakt zou inhouden.

Oa vodafoon kpn en telfort zijn hier mee begonnen.

sp
door speurneus - Apr 15, 2009 om 15:41
54 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte klager

Voor het aanspannen van een rechtszaak, tegen ten onrechte geinde bedragen, kun je terecht bij het kantongerecht. Deze alleen-sprekende rechter beslist over vorderingen beneden de 5000 euro. Voor deze civiele rechtzaak heb je geen advocaat nodig. Je kunt dus de zaak zelf bij de rechter bepleiten. Begin met Telfort per aangetekende brief aansprakelijk te stellen. Doe alles schriftelijk, het liefst aangetekend. Met telefoongesprekken valt later moeilijk bewijs te leveren. Je weet niet eens zeker of een naam juist wordt vermeld. Je kunt dan je postzending per "track and trace" (TNT) volgen op het internet. Vermeldt in de brief alle  (schriftelijke) bewijzen (in kopie) die je hebt. In dit geval ben je de eiser en in het burgerlijk recht geldt: "Wie eist, bewijst". Dus jij moet alles bewijzen. Geef een redelijke termijn voor het antwoord van Telfort. Deel aan Telfort mee dat indien geen, danwel een onbevredigend antwoord komt de zaak voor de rechter zal worden gebracht. Stel in de brief Telfort verantwoordelijk voor alle (buitengerechtelijke) kosten. Bij Radar kun je dergelijke modelbrieven vinden op de site. Voor je de aangetekende brief verstuurd, dien je de "algemene voorwaarden" goed te lezen. Bij het aangaan van het contract heb je je hiermee geconfronteerd, d.w.z. akkoord gegaan! Wanneer je akkoord gegaan bent met deze voorwaarden zul je waarschijnlijk eerst naar de geschillencommissie moeten. Voor het indienen van een klacht bij de geschillencommissie dient men in de regel eerst met de tegenpartij (Telfort) in correspondentie te gaan. Wordt de zaak niet opgelost dan moet binnen een bepaalde tijd de klacht worden ingediend. Meestal wordt de zaak via een Geschillencommissie wel opgelost. De deurwaarder komt pas in beeld als er een rechterlijke uitspraak is. De geschillencommissie kost geld en ook voor de kantonrechter worden griffiekosten berekend (behoorlijk bedrag).

Succes

sterkearm

karelstromph
door karelstromph - Apr 15, 2009 om 22:30
95 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Johan,

Indien het rechtsbelang onder de E 5.000,-- blijft, mag je de zaak ZONDER advocaat voor de kantonrechter leggen. Je zult wel griffierechten moeten betalen (niet veel) en de dagvaarding moet door een deurwaarder uitgeriekt worden.

Je moet uit de stukken "hard" kunnen maken dat de aansluitkosten onrechtmatig in rekening zijn gebracht (bevestiging etc.). Tevens moet je de rechter vragen voor de kostenveroordeling (dus de griffierechten, deurwaarder) van Telfort, omdat deze kosten niet plaatsgevonden hadden indien Telfort zich aan de afspraak (gratis aansluiten) jad gehouden.

Volgens mij kun je winnen. (uiteraard geef ik niet de garantie).

Succes, Karel