mathilda_1
door mathilda_1 May 13, 2007 om 13:30
Geldzaken & recht

Hoe te handelen indien mogelijk

Vanaf november 2005 tot en met juni-juli 2006 heeft een vastgoedhandelaar onze inboedel met adres naar derden ter info verstuurd. Daarnaast ongevraagd ons vee op zijn site getoond tijdens de verkoop van het pand.

In hoeverre (qua tijd) kun je iemand nog wegens schending van onze privacy aan"pakken". Is hierovor een wettelijke termijn.

Wij hebben hem destijds meerdere malen aangegeven (mondeling en schriftelijk) dat wij dit niet toestonden. Hij heeft het altijd genegeerd.

kan iemand ons hierop een antwoord geven wat binnen de wettelijke bepalen ligt/geldt?

299 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel ik mij afvraag of dit een consumentenvraag is is hier m.i sprake van een onrechtmatige daad, begaan door de vastgoedhandelaar. Ik neem tenminste aan dat u een overeenkomst met deze vastgoedhandelaar had m.b.t. het verwachtte handelen en u ook schriftelijk het een  en ander heeft aangegeven.

Een en ander betekent dat u de vastgoedhandelaar tenminste schriftelijk met aan te tekenen scrijven in gebreke moet stellen en aansprakelijk. Uiteraard is de vraag wel relevant in hoeverre u kunt aantonen dat u schade heeft ondervonden van zijn handelen en dat zal niet een voudig zijn. Overtreden van privé regel/wetgeving of wel in de zin van de Wet op de Persoonsbescherming lijkt mij niet aan de orde.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  wanprestatie

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/76.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html schadevergoeding bij wanprestatie

en deze dus wel.  Succes

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mathilda,

Informeer eens bij:

Stel hier uw vraag

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, deze heer heeft niets aangegeven hoe hij te werk zou gaan.

Sterker nog, hij kocht het pand met de mededeling het voor eigen bewoning te kopen. Na de ondertekening van het voorlopig koopcontract heeft hij het, zonder medeweten van ons, op marktplaats gezet. Door passanten die in onze tuin liepen e.a. ongemakken kwamen wij achter zijn handelswijze.

Via via zijn wij er ook achtergekomen dat hij aan derden foto's van onze inboedel met adres heeft doorgegeven. Dit alles zonder medeweten van ons.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

en laat svp hier hun antwoord weten. heeft u overigens in uw koopovereenkomst vastliggen dat het voor eigen bewoning is gekocht? En als het door u al verkocht is, ja dan maakt hij reclame voor zijn object zoals het er nu bijstaat en m.i. is er weinig meer aan te doen. daarom benieuwd naar het antwoord dat u van forbud krijgt.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 06-11-2005 heeft u dezelfde vraag geplaatst was er toen niet 1 antwoord bij dat aan uw wensen voldoet.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

krook, heb je een link? als dat zo is vraag ik me af wat dan nu nog de waarde is van het antwoorden, afgezien van het feit dat het mij niet als een consumentenvraag overkomt.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, anders had ik het nu niet gesteld en de strekking van de vraag is welke termijn er voor staat om iemand achteraf nog ergens op aan te kunnen spreken.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor uw link. Deze kende ik nog niet.

Heb het reeds uitgevoerd en ben benieuwd wat hun reactie is.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

mathilda@ als al gezegd het komt voor dat uitsluitend een civiele procedure aan de orde kan zijn maar u mogelijk een ook nog ander antwoord via forbud krijgt. Ik acht dat echter onwaarschijnlijk. Een civiele procedure betekent dat u schadevergoeding kunt claimen maar u moet dat zelf aangeven. Hoewel tot een bedrag ad, € 5.000,00 kan worden geproceddeerd zonder advocaat/procureur adviseer ik u dan toch een advocaat in te schakelen hetgeen het nodige aan kosten met zich mee zal brengen Herhaald, het plaatsen van een foto van eigendom met daarop zaken die mogelijk geen eigendom zijn (maar nog het uwe) lijkt mij niet strijdig met enige andere wet dan als genoemd BW art 6:74

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, dank voor uw uitleg.

Wat nog wel een belangrijk punt is, is de "verstrijkingstermijn".

Zoals ik al aangaf, heeft het gebeuren zich voorgedaan binnen een bepaalde periode. Is het dus nog mogelijk hiermee iets te doen of is de termijn verstreken. Is het laatste het geval dan heeft het nl. geen zin om nog maar aan enige actie te denken.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze misschien?

     Verkoop en publikatie...

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag mathilda,

Ik zou eerst even het antwoord van FOBID afwachten en pas daarna zo mogelijk verdere stappen ondernemen.

Nogmaals groeten, Read2.

ve
door verwijderd - May 13, 2007 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zal ik doen en nog bedankt voor het meedenken en de tip.

Zodra ik uitsluitsel heb zal ik het laten weten.

Fijne dag allen!
Mathilda

ve
door verwijderd - May 14, 2007 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

mathilde@ bedoelt u verjaring i.p.v. verstrijking? Verstrijking is als begrip niet aan de orde, als u verjaring bedoelt is dat niet aan de orde, nog niet aan de orde omdat dan tenminste een termijn van 5 jaren geldt maar meestal 20.

ve
door verwijderd - May 14, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals beloofd bij deze de reactie welke ik heden heb ontvangen.

"Uw vraag betreffende schending van privacy kan ik niet beantwoorden. U
stuurde de vraag naar FOBID en die organisatie richt zich o.a. op zaken
aangaande privacy op het gebied van (openbare) bibliotheken en
persoonsgegevens.

Via Postbus 51 kunt u wellicht antwoord op uw vraag krijgen."

ve
door verwijderd - May 14, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry ik bedoelde ook verjaringstermijn.