et
door etli27 Jun 3, 2013 om 17:12
Geldzaken & recht

Huis verkopen, restschuld, uitkering

Man 29 jaar wil bij vriendin met eigen huis intrekken. Overweegt zijn eigen huis te verkopen, maar blijft dan wel met een restschuld van 30.000 euro zitten. Verhuren mag niet van de bank.
Is sinds 1 juni ook nog zonder werk. Krijgt een uitkering voor een half jaar van 50% van laatste loon om daarnaast zijn eigen bedrijf op te richten en hiermee alvast te kunnen verdienen.
Onzekerheid alom over zowel werk als wel of niet huis verkopen.Wat is wijsheid en wat zijn er voor eventuele regelingen, mogelijkheden om het leed te verkleinen. Ideeen meer dan welkom.

1464 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen NHG afgesloten bij de aankoop van de woning?

Andere baan zoeken in plaats van bedrijf starten? Waarom mag er niet verhuurd worden?

Rijke ouders? Lening vragen?

zwemmer
door zwemmer - Jun 3, 2013 om 17:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je hebt wilde plannen. Maar hoe dan ook als men zijn woning in de verkoop zet zou deze wel verhuurd mogen worden. Steek je licht bv eens op bij de site Leeghuis.nl. Wat zijn de argumenten van de bank?

getty
door getty - Jun 3, 2013 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voorlopig niet gaan samenwonen. Indien u met uw verlaagde inkomen de vaste lasten niet meer kan betalen, bij de gemeente informeren of u voor een (tijdelijke) woonkostentoeslag in aanmerking komt.

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 18:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als er geen directe financiële noodzaak is om de woning nu te verkopen zou ik dat zeker niet doen.
U zou de woning wel gewoon te koop kunnen zetten en afwachten op een acceptabel bod welke om en nabij de hypotheekschuld van de woning ligt.
In deze tijd is het blijven zitten met een restschuld, als een hypotheek is gevestigd die hoger is als de huidige dagwaarde van de woning, bijna vanzelfsprekend geworden.
De hypotheekverstrekker zal in dit geval niet veel voor u kunnen/willen doen vanwege een vrijwillige verkoop.
NHG garantie is in dit geval niet van toepassing omdat het hier geen gedwongen verkoop betreft.

marcel75
door marcel75 - Jun 3, 2013 om 19:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hebt u hierover al contact gehad met de bank? Op de een of andere manier zal de restschuld uiteindelijk toch betaald moeten worden. Hebt u niet nog een spaarpolis die aan de hypotheek is gekoppeld? Die levert bij afkopen ook nog wel wat op waardoor de restschuld lager zal worden.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2013 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Als er al NHGG van toepassing is, zou dat hier eventueel ook van toepassing kunnen zijn. Een inkomensdaling met 50% en maar 6 maanden een uitkering, maken logerscherwijze de kans groter, dat ook de komende rentebetalingen vertraging oplopen en zelfs stoppen, met nog een grotere restschuld tot gevolg.

marcel75
door marcel75 - Jun 3, 2013 om 19:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mocht er NHG afgesloten zijn, dan dient ook hier tijdig contact mee opgenomen te worden.