ma
door martijnfc Feb 21, 2007 om 11:00
Geldzaken & recht

Huurgeiser, automatisch een contract?

Half oktober kocht ik een voormalige huurwoning, in de keuken hing een huurgeiser. Bij Eneco kon ik opgeven of ik al dan niet de huurgeiser wil overnemen. Ik heb dit tot 2 keer toe ontkennend beantwoord. Ik dacht daarmee klaar te zijn en dat Eneco wel zorg zou dragen dat dat ding werd opgehaald. Ik ben immers niet verantwoordelijk voor andermans eigendommen, toch? Helaas brengt Eneco automatisch een huurbedrag in rekening. Bij vragen verwijzen zij naar Thempus Energielease, een dochteronderneming van Eneco. Ik heb geen contract met Thempus of een huurcontract  ondertekent.
Hoe kan Eneco dan toch dat ding in rekening brengen? Zij zeggen dat ik onmiddelijk de geiser had moeten laten ophalen en " ik heb hem toch gebruikt? " Ik wil het geld terug wat in het termijnbedrag verkent is, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Dank voor uw antwoord!
Martijn

2573 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2007 om 11:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij toch wel heel duidelijk. U heeft Eneco tweemaal te kennen gegeven dat u de geyser niet overneemt en u had ook m.i. mogen verwachten dat "de kous daarmee voor u af was"en Eneco de geyser zou verwijderen.

Een nadeel voor u kan zijn dat u de geyser eventueel wel degelijk heeft gebruikt, Eneco zal dat echter moeten aantonen en dat kan Eneco niet als ze nog niet bij u zijn geweest en u zelf zorgt voor demontage per z.s.m. of anderzins kunt aantonen dat u het apparaat niet heeft gebruikt. Hoewel, uit uw vraagstelling leid ik af dat u de geyser al heeft verwijderd, u stet immers "er hing".

tevens dient u per zo snel als mogelijk Eneco schriftelijk per aangetekende brief uw bezwaar kenbaar te maken en daarbij uiteraard melden dat u geen enkele huurovereenkomst heeft en dat u tot tweemaal toe heeft aangegeven de geyser niet te willen overnemen. Geef aan dat u uitdrukkelijk van mening bent op geen enkele wijze huur verschuldigd te zijn. U heeft geen overeenkomst, u heeft de geyser gedeinstalleerd en niet gebruikt. Eneco is nalatig geweest door het niet ophalen ( en het doen verwijderen).

Succes.

ma
door martijnfc - Feb 21, 2007 om 12:13
49 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor uw antwoord, de geiser is inmiddels opgehaald door Tempus Energielease. Probleem is dat Eneco naar Tempus verwijst en Tempus naar Eneco. Omdat ik de aanvraag van energie per internet heb gedaan heb ik helaas geen schriftelijke of afgedrukt formulier met daarop de aangifte dat ik geen huurgeiser wil overnemen. Omdat Eneco expliciet deze vraag stelt was ik in de verwachting het hiermee te kunnen regelen..Eneco stelt daarop dat het niet hun verantwoording is, einde verhaal. Tempus stelt dat zij tot het ophalen van de geiser huur in rekening brengen. Mijn opmerking dat ik geen contract heb wordt genegeerd. Het gaat waarschijnlijk om een bedrag van 24 euro (3maanden), geen wereldbedrag maar het zit me toch hoog!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2007 om 12:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dank en ik herhaal: per aangetekend schrijven bezwaar maken. Stel daarin ook dat u niet op de hoogte was van het bestaan van Tempus en ook niet op de hoogte behoefde te zijn. het gaat weliswaar maar om € 24,00 maar toch is een aangetekende brief de moeite waard U kunt daarin stellen dat u die kosten terug wenst te ontvangen. Eneco handelt onrechtmatig, immers Eneco brengt u de huur in rekening. U bent niet aansprakelijk/verantwoordelijk voor hun Tempus. U heeft en had geen overeenkomst.

ka
door kassajpfrans - Mar 7, 2011 om 17:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

Momenteel heb ik gedeeltelijk de zelfde vraag, althans ik heb ook zonder daar enig weet van te hebben een huurcontract voor een geiser. Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen en of je onder de huurkosten uit bent gekomen anders wel de service kosten.

groet,