po
door poely Jan 27, 2007 om 10:47
Geldzaken & recht

Huurovereenkomst

Eigenlijk stel ikmeerdere vragen in 1. Allereerst, ik huur momenteel met 2 andere huisgenoten een boven etage, nu kregen we afgelopen jaar een naheffing van 900 euro pp voor energie rekening, terwijl we destijds maar met zijn tweetjes woonden meer dan een jaar lang. Het jaar daarvoor kregen we beiden ruim 500 terug.Na diverse malen om uitleg hierover te krijgen van huurbaas werd ons gesommeerd dit te betalen. Dit bedrag kan nooit kloppen, moeten we dit klakkeloos betalen. En aangezien we nu weer met zijn drieen wonen, ik er enorm van baal dat ik ook voor medebewonders moet betalen als die dus te laks zijn om rekening te houden met energie. Er is namelijk geen gescheiden meter tussen de etage's

En zo ook blijft de huurbaas in gebreken met reparatie 2e wc, als antwoord hierop geeft hij: er is toch nog een wc. Kan ik hiervoor huur in houden omdat er geweigerd wordt te reparen?

Verder hebben ze mij een contract laten tekenen afgelopen november voor een half jaar, kan dit?

Zeker nu het pand inmiddels verkocht is, is het dan rechtsgeldig om na afloop van contract de overeenkomst te beeindigen?

296 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 27, 2007 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag poely,

Ik weet weinig af van huurovereenkomsten, maar ik kan wél de juiste adressen geven waarbij je jouw vragen wél kunt stellen:

Huurdersinformatie zie:

Alles over onderhoud, renovatie, vergoedingen, etc.

www.woonbond.nl.

www.vrom.nl

Alles over huurbescherming

Alles over huurbescherming2

http://www.huurders.info/

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Poely, Zomaar een paar links voor internet vind ik wat kort door de bocht . Belangrijk is bent u de huurder ? Bent u op de hoogte van de energie kosten ( de rekening ?) Wat staat precies in de huurovereenkomst ? U kunt contact opnemen met www de woonbond.nl maar zij zullen u vragen lid te worden € 24-99 per jaar .Zij geven u alle ondersteuning maar wel op door u te geven informatie ,Begin eens om schriftelijk protest aan te tekenen tegen de naheffing . Neem contact op met de Huurcommissie  Tel 0800-4887243 (gratis) zij zullen u een pakket informatie sturen waarmee u e.e.a. kunt onderbouwen .ik wens u succes B.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

>Na diverse malen om uitleg hierover te krijgen van huurbaas werd >ons gesommeerd dit te betalen. Dit bedrag kan nooit kloppen, >moeten we dit klakkeloos betalen.

Nee, dat hoef je niet klakkeloos te betalen. De verhuurder is verplicht na afloop van een kalenderjaar een overzicht van de servicekosten te geven. Pas dan hoef je iets betalen, of je krijgt wat terug. Als je de boel niet vertrouwt, kun je ook de onderliggende nota's vragen. Die is hij verplicht om te geven. Doet hij dat niet, dan betaal je zeker niets en als je vermoedt dat je zelfs minder hebt verbruikt, blijf je eisen dat hij alsnog dat overzicht met onderliggende nota's verstrekt.

>En aangezien we nu weer met zijn drieen wonen, ik er enorm van >baal dat ik ook voor medebewonders moet betalen als die dus te >laks zijn om rekening te houden met energie.

Tsja, dat is nu eenmaal niet anders. Wat je wel kunt doen is onderling afspraken maken dat als iemand veel verbruikt omdat hij een plasma-tv heeft bijvoorbeeld, hij een groter deel van de naheffing betaalt. Maar verplichten daartoe kan niet.

Zelf allemaal een aansluiting krijgen, maakt het er trouwens ook niet echt goedkoper op. Dat is hartstikke duur.

En zo ook blijft de huurbaas in gebreken met reparatie 2e wc, als antwoord hierop geeft hij: er is toch nog een wc. Kan ik hiervoor huur in houden omdat er geweigerd wordt te reparen?

Nee, dat kan niet. Omdat er nog een wc is, is het woongenot nog niet ernstig aangetast. Wat je wel kunt doen, is het volgende:

Stuur een aangetekende brief en geef de verhuurder nog een redelijke termijn om de zaak op te lossen, vier weken bijvoorbeeld. Zeg daarbij dat als de reparatie dan nog niet uitgevoerd is, je deze zelf laat uitvoeren en de kosten inhoudt op de huur. Verwijs daarbij naar artikel 206.3 van Burgerlijk Wetboek 7.

Als de verhuurder niets van zich laat horen, dan huur je een aannemingsbedrijf in en laat het toilet repareren, het factuurbedrag, mits redelijk, mag je van de wet doorberekenen aan de verhuurder of op de huur inhouden.

>Verder hebben ze mij een contract laten tekenen afgelopen >november voor een half jaar, kan dit?

Nee, dat kan niet. Een contract voor bepaalde tijd is in dit geval niet rechtsgeldig. Je contract van een half jaar is derhalve van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd.

>Zeker nu het pand inmiddels verkocht is, is het dan rechtsgeldig om >na afloop van contract de overeenkomst te beeindigen?

Nee dus, een nieuwe eigenaar mag zelfs de eerste drie jaar het contract niet opzeggen vanwege dringend eigen gebruik, als hij bijvoorbeeld zelf de woning nodig heeft.