pe
door peggyvand Oct 17, 2004 om 20:41
Geldzaken & recht

Hypotheek

Over 5 jaar zijn wij klaar met de aflossing van onze woning, we hebben geen tweede hypotheek. Nu weten wij niet van verstandig is of helemaal aflossen of toch al een deel van de overwaarde opnemen.

Ik ben bij verschillende hypothekers geweest, maar ik krijg steeds een ander antwoord.

Wat raden jullie aan?

247 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2004 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dit zowiso met jullie persoonlijke situatie, wensen en doelen te maken heeft! Tevens met het soort hypotheek wat je hebt.

Neem eens contact op met een huis en hypotheek vestiging wat tevens het keurmerk hypotheekbemiddeling heeft!

Groet,

Madelief

www.madelieff.nl

ve
door verwijderd - Nov 1, 2004 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is inderdaad afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. Niet helemaal aflossen is handig, als u het bedrag dat u niet aflost, goed kunt gebruiken: een hypothecaire lening met belastingaftrek is veel gunstiger dan een andere lening (als u die nodig zou hebben).

Zit u ruim bij kas, dan is helemaal aflossen gunstiger, want dan betaalt u na die 5 jaar helemaal geen hypotheeklasten meer.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 03:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al zit u ruim bij kas hoeft het zeker niet voordelig te zijn de hypotheek af te lossen.

Indien u vermogen (in box 3) onder de 20.000 euro blijft (en indien u een fiscaal partner heeft 40.000 euro) is het onverstandigd om af te lossen. U dient dan u hypotheek om te zetten naar een aflossingsvrije met een variabele rente. Voorwaarde is dan wel dat u hetzelfde bedrag dan wel op een spaarrekening zet met ook een variabele rente (bijvoorbeeld een internetspaarrekening),indien u niet bereid bent om beleggingsrisico te lopen. U heeft dan debet en credit variabel gemacht. Het fiscaal voordeel leidt bijna altijd dan tot een voordeel. Voorwaarde is dan wel dat er voldoende belasting (loonheffing en premies) wordt betaald om de betaalde hypotheelrente te kunnen aftrekken. Ook bij overschrijding van de fiscale grenzen waarbij u misschien vermogensrendementheffing moet gaan betalen kan deze constructie postief uitvallen. Zeker als u gebruik zal maken van de extra vrijstelling voor de zogenaamde groenbeleggingen. Deze constructie is zonder financieringsrisico (met uitzondering van de eventuele "groenbeleggingen") door de volgende twee redenen. Zodra de variabele rente stijgt zal zowel de debet rente (de door u te betalen rente over de hypotheek) als wel de credit rente (de door u te ontvangen (internet)spaarrente) stijgen. Bij een eventuele mismatch tussen deze twee renten kunt u ten alle tijden natuurlijk als nog tot aflossing over gaan, daar er bij hypotheken met variabele rente over het algemeen geen vergoedings of boeterente in rekening wordt gebracht. Voorwaarde is wel dat de lening is aangegaan voor de eigen woning (box 1) of het een hypothecaire geldlening betreft die voor 1-jan 1996 is afgesloten. Tevens dient er geen uitkering plaats te vinden d.m.v. een kapitaals verzkering eigen woning waarbij een eventuele fictieve aflossing op de box 1 lening plaatsvindt. Ondanks genoemde uitzonderingen kan het dan zelfs nog steeds interessant blijven om niet af te lossen.

Succes met u beslissing.

Met vriendelijke groet,

Vincent