hy
door hypowyb Sep 10, 2012 om 19:20
Geldzaken & recht

Hypotheek aflossen

Ik ben er nog niet helemaal uit met die aflossing van de hypotheek. Ik heb een hypotheek op basis van levensverzekering. Ik heb nooit afgelost en altijd kunnen aftrekken van de belasting. In 2013 loopt de levensverzekering af.
In de uitzending werd aangegeven dat aflossen voor 65+ niet altijd goed was.
Gelden die adviezen uit de uitzending voor mij dan ook?
Ik ben 66 jaar, mijn vrouw is binnenkort 65 jaar. Ik heb door een erfenis een redelijk gevulde spaarpot.
Gaarne advies.

697 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 10, 2012 om 19:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sinds de uitzending van zaterdag, zie ik veel van dit soort vragen verschijnen. Volgens mij doet u er beter aan een financieel adviseur u een goed advies te laten geven, dat kost misschien wel wat, maar goed bedoelde adviezen hier kunnen u veel meer kosten.

hereistom
door hereistom - Sep 10, 2012 om 19:37
740 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad was de uitzending van Kassa niet geheel naar waarheid en is aflossen meestal wel de beste oplossing, vooral als u spaargeld heeft!
Let op als u een financieel adviseur vraagt dat deze dan ook wel echt onafhankelijk is, de meeste praten nog steeds in hun eigen straatje om eraan te verdienen!

Als u aflost heeft u lagere hypotheek lasten of helemaal geen als u alles aflost en ook de vermogensbelasting is lager omdat u dan minder vermogen (spaargeld) heeft.
En bij volledig aflossen heeft u geen eigenwoningforfait meer. Dat is de bijtelling op uw inkomen waarover u belasting betaalt, die tevens afhankelijk is van de waarde van uw woning.

jantje7
door jantje7 - Sep 10, 2012 om 20:28
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waarschijnlijk staat de hypotheek verstrekker als begunstigde op de polis van uw levensverzekkering en wordt deze rechtstreeks aan hen overgemaakt. Zodoende is uw hypotheek schuld voldaan.

Jantje

melomaan
door melomaan - Sep 10, 2012 om 21:07
157 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij verstandig om ook even te wachten met advies inwinnen tot na de samenstelling van een nieuwe regering. Vrijwel alle partijen hebben een andere oplossing voor het probleem met de huizenmarkt, maar bijna allemaal willen ze wel verandering. Hele grote kans dat de wetgeving in de komende kabinetsperiode gaat veranderen (en kunt u weer opnieuw advies gaan inwinnen).

vvofa
door vvofa - Sep 12, 2012 om 11:17
7 Antwoorden / 0 Vragen

Voor informatie over echt onafhankelijk advies kunt u ook terecht op de site van de [edit redactie]. U kunt daar bijvoorbeeld brochures opvragen. Financieel advies is complex en individueel. Algemene adviezen over bijv. aflossen van uw hypotheek zijn niet zonder meer toepasbaar op iedere situatie.