ja
door janeulink Oct 17, 2004 om 16:07
Geldzaken & recht

Ijken gasmeter

Is een energiebedrijf verplicht om om een gepaalde tijd de gasmeter te ijken?

vriendelijke groet: Jan

1956 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 18, 2004 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee een energie bedrijf is niet bij wet verplicht om een gasmeter te ijken. Indien u constateert dat de gasmeter lekt of indien blijkt dat bij een maandelijkse standcontrole door uzelf er afwijkingen zijn in het verbruik dan kunt u het energie bedrijf vragen om een ijking op basis van kosten ongelijk. Is de meter goed dan betaalt u de kosten van de ijking of anders het energiebedrijf.

Wel is er wetgeving in de maak die het gemeenten verplicht er voor zorg te dragen dat de installaties in woningen veilig moeten zijn (dit naar aanleiding van recente explosies in woonhuizen). Maar die wetgeving is nog niet effectief.

Aldert

ve
door verwijderd - Oct 21, 2004 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor uw antwoord .

ve
door verwijderd - Dec 23, 2004 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van zijle

alleen heb ik nog een aanvulling ,een gasmeter is bijna nooit kapot-hij gaat soms 25 tot 35 jaar mee dan wordt hij vanzelf  vervangen door uw energiebedrijf

het is mischien handig in de wintermaanden iedere eerste week vd maand uw standen op te schrijven zolang uw verwarming brand zo vanaf september tot en met april, voor de meeste mensen als de standen van een maand en de volgende gelijk zijn is er dus niets aan de hand -ook heb ik nog een aanmerking op eventueel ijken van de meter dat word altijd !! door een onafhankelijk instituut gedaan dus uw eigen e-bedrijf  staat daar buiten   u krijgt dan ntussen een leen meter als het inderdaad aan de meter ligt  betaald u berdijf het ongelijk -maar ligt het aan de klant dan heeft deze de kosten

ve
door verwijderd - Dec 23, 2004 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed idee van Lura. Zelf houd ik al jaren in een Excel file mijn meterstanden bij zodat ik eens kon constateren dat door een storing in de wijk de dag/nacht schakeling van mijn electriciteitsmeter niet werkte. Altijd handig als de jaarafrekening komt. Volgens mij hebben toen veel mensen in de buurt dit niet eens gemerkt en dus teveel betaald want van Eneco kun je niet verwachten dat die uit zichzelf de storing meldt en correcties uitvoert.  PML