ro
door rolleke Oct 26, 2014 om 11:36
Geldzaken & recht

Incasso

De ex van mijn neef heeft voor de incasso van de energie rekening hun oude gezamenlijke rekening nummer gebruikt. Hij heeft nu dus een jaar haar energie rekening betaald en zij heeft verzuimd het nummer te laten aanpassen. Kan hij de energie leverancier dwingen het geincasseerde bedrag terug te storten? Hij heeft geen toestemming gegeven voor de incasso.

1006 16 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 26, 2014 om 11:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hij kan daarvoor niet bij de energiemaatschappij of de bank terecht. Doordat hij een en/of rekening had/heeft met zijn ex, zijn beide rekeninghouders bevoegd handelingen te verrichten en mag de bank bevrijdend betalen.

Je neef zal bij zijn ex de vordering moeten indienen en hopen dat er iets te innen valt.

Overigens ook niet erg handig van je neef om nog steeds een en/of rekening met zijn ex te hebben. Maar dat zal een andere kwestie zijn.

me
door mein33 - Oct 26, 2014 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw neef zal hiervoor bij zijn ex. moeten zijn en daar zal niets te halen zijn aangezien het nog steeds een gezamenlijke rekening betreft waarover beide rekeninghouders (kunnen) beschikken.
Er had een wijziging in de tenaamstelling van de rekening moeten plaatsvinden toen de relatie verbroken werd.
Maar hoe is het zo wie zo mogelijk dat hij er pas na een jaar achter komt dat er iets met de afschrijvingen van de rekening niet in orde was, blijkbaar neemt heeft hij het niet nauw met het beheer van deze rekening.
Wie de brand niet tijdig blust zal met een puinhoop achterblijven.

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2014 om 12:13
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De ex van mijn neef heeft voor de incasso van de energie rekening hun oude gezamenlijke rekening nummer gebruikt. Hoe vaak controleert uw neef zijn bankrekening op correcte afschrijvingen?

Hij heeft nu dus een jaar haar energie rekening betaald en zij heeft verzuimd het nummer te laten aanpassen. Beide partijen zijn hier in deze duidelijk fout geweest.

Kan hij de energie leverancier dwingen het geïncasseerde bedrag terug te storten? Nee.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 26, 2014 om 12:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, start een M.O.I. procedure.

diumenge
door diumenge - Oct 26, 2014 om 12:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 26 okt 2014, 12:16]Ja, start een M.O.I. procedure.
Zinloos. De ex heeft de incasso afgegeven.

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2014 om 13:38
11590 Antwoorden / 51 Vragen

De ex van mijn neef heeft voor de incasso van de energie rekening hun oude gezamenlijke rekening nummer gebruikt. Hij heeft geen toestemming gegeven voor de incasso. Maar ZIJ wel op de en/of rekening ...........

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij alimentatie betaalt aan zijn ex, kan hij die betaling voor haar aan die energieboer opvoeren op zijn aangifte.

ro
door rolleke - Oct 26, 2014 om 18:02
3 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst hartelijk dank voor de reacties.

Even ter onderbouwing van het verhaal een kleine uitleg want er speelt uiteraard veel meer mee.

Mijn neef had samen met zijn ex een gezamenlijke rekening. Toen zij uit elkaar gingen hebben ze samen afgesproken de rekening nog even aan te houden omdat hun huis verkocht werd en de overwaarde op het op dat moment enige bekende rekening nummer te laten uitbetalen.

De afspraak was dat hij zijn eigen rekening zou houden (hij was ooit de hoofd rekeninghouder) en zij een ander nummer zou aanvragen.

In die periode kreeg zij haar eigen woning en had blijkbaar nog geen eigen rekening geopend en heeft vervolgens voor de energie rekening het 'oude' nummer afgegeven.

Nu aan het eind van het jaar wordt de jaarrekening opgemaakt en ontving mijn neef een kaart van de maatschappij met het verzoek de meterstand door te geven.

Het behoeft natuurlijk geen uitleg dat hij veel eerder had moeten zien dat er bedragen van zijn rekening nummer werden afgeschreven (ja dat is laks inderdaad) maar hij is er dus pas achter gekomen nadat men de stand op vroeg en hij belde met de opmerking dat hij niet bij deze leverancier afnam.

De vraag of hij bij de leverancier verhaal kan halen is gebaseerd op het feit dat het al een tijd zijn rekening nummer is en hij dus geen toestemming heeft gegeven voor de incasso, ook al is dat al langer geleden gedaan toen het blijkbaar nog een gezamenlijke rekening was.

We zijn dus nu aan het uitzoeken welke termijnen hij bij zijn ex gaat terughalen en welke termijn hij eventueel moet terughalen bij de leverancier.

Tot zover dus een iets uitgebreidere versie van het verhaal.

Aan Tijger1: hoe moet ik dat zien dat opvoeren op zijn aangifte? Hij betaald nl alleen kinderalimentatie (zij waren niet getrouwd nl).

Nogmaals allemaal dank voor jullie antwoorden, het gaat erom dat hij goed beslagen ten ijs komt als hij dit straks allemaal moet gaan bespreken met haar.

marcel75
door marcel75 - Oct 26, 2014 om 18:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op het moment dat de incassomachtiging werd verleend was het nog wel een en/of rekening? In dat geval kun je nog steeds bij de maatschappij niets terug halen en moet neef gewoon bij de ex te rade.

Anders zal hij bij de bank te rade moeten. Nog steeds niet bij de maatschappij.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de aangifte inkomstenbelasting die uw neef volgend jaar moet doen, staat een onderdeel alimentaie. Dat onderdeel kent twee regels, één voor periodieke betalingen aan een ex, en één voor, voor de ex gedane betalingen.

Dus als hij het niet van haar terugkrijgt en er ook geen kans op is dat hij dat van haar terugkrijgt, zou ik, als ik hen was die betalingen aan de energieboer voor haar, daar opvoeren.

Zij krijgt daar dan een aanslag inkomstenbelasting over te betalen, plus premie ZVW, alsmede minder kindgebonden budget en eventueel minder zorgtoeslag.

Hij kan haar dat natuurlijk ook vast mededelen dat hij dat gaat doen.

Adviseer hem dat bedrag NIET in mindering te brengen op de kinderalimentatie, want daar is hij niet toe gerechtigd en dat levert alleen meer problemen op.

Bij de energieboer hoeft hij niet asn te komen. Er is een incassomachtiging verstrekt en die moet men zelf intrekken.

Iedereen moet in elk geval ELKE maand zijn rekening controleren op rare dingen.

marcel75
door marcel75 - Oct 26, 2014 om 20:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En hij is ook niet gerechtigd om dit voor de Inkomstenbelasting op te voeren. Allimentatieverplichtingen zijn dit jaar en volgend jaar een speerpunt bij de Belastingdienst en liggen dus onder een vergrootglas. Dit advies kan een naheffing en zelfs een boete tot gevolg hebben voor TS

diumenge
door diumenge - Oct 26, 2014 om 20:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=rolleke schreef op zondag 26 okt 2014, 18:02]...
Nu aan het eind van het jaar wordt de jaarrekening opgemaakt en ontving mijn neef een kaart van de maatschappij met het verzoek de meterstand door te geven.

Het behoeft natuurlijk geen uitleg dat hij veel eerder had moeten zien dat er bedragen van zijn rekening nummer werden afgeschreven (ja dat is laks inderdaad) maar hij is er dus pas achter gekomen nadat men de stand op vroeg en hij belde met de opmerking dat hij niet bij deze leverancier afnam.
...
Raar verhaal. Het contract stond toch zeker op haar naam en adres, maar omdat zijn rekeningnummer wordt gebruikt wordt aan hem verzocht de meterstand door te geven?

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou je een betaling gedaan voor een ex niet opvoeren bij de alimentatieverplichtingen.

Omdat iets een onderdeel van de aangifte van verleden jaar onder een vergrootglas lag, maakt nog niet dat je het dan maar niet moet opvoeren.

Er zal wellicht ern bewijs van betaling gevraagd worden, en die is er. Eventueel kan de inspecteur het niet accepteren, maar dan volgt er nog niet een boete.

marcel75
door marcel75 - Oct 26, 2014 om 22:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wellicht omdat er geen alimentatieverplichting was? En de betaling via een gezamenlijke rekening geen alimentatiebetaling is?

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2014 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het stel was al uit elkaar. En er zijn ook nig morele verplichtingen die in asnmerking genomen kunnen worden.

target
door target - Nov 6, 2014 om 16:52
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rolleke schreef op zondag 26 okt 2014, 11:36]Hij heeft geen toestemming gegeven voor de incasso.
[quote=rolleke schreef op zondag 26 okt 2014, 18:02]Mijn neef had samen met zijn ex een gezamenlijke rekening. Toen zij uit elkaar gingen hebben ze samen afgesproken de rekening nog even aan te houden omdat hun huis verkocht werd en de overwaarde op het op dat moment enige bekende rekening nummer te laten uitbetalen.

Dan heeft hij toch wél toestemming gegeven? Dat deed hij met het aangaan en handhaven van de gezamelijke rekening. Daarmee gaf hij haar (en zij hem) toestemming tot gebruik van de rekening.

Niet handig. Maar daar kan de energiemij of bank niets meer aan doen.
Dat zij onderling nog wat afspreken en iemand zich er niet aan houdt is aan hen onderling waar verder iedereen buiten staat.

Onderling, dus ook onderling oplossen. Verhalen bij zijn vriendin.

Handig is het niet wat hij deed. Ik kan u troosten door te zeggen dat zoiets doorlopend voorvalt en hij niet de enige is die zich liet foppen.