lv
door lvank Mar 22, 2014 om 20:00
Geldzaken & recht

Inkomensgrens

Ik krijg een jaarlijkse uitkering van ca € 3.300 uit een lijfrenterekening bij de ABN/AMRO bank. Deze uitkering is uiteraard belastbaar, want het spaartegoed is opgebouwd via een destijds bejubelde loonspaarregeling, die toen een belastingvoordeel met zich meebracht, maar waarover nu belasting wordt geheven (en terecht). Ik ben echter van mening dat dit stukje lijfrente niet als inkomen aangemerkt zou moeten worden bij het bepalen van de inkomensgrens voor diverse zaken, bijvoorbeeld het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning of het verkrijgen van zorgtoeslag.
Ik heb mij afgevraagd of de mogelijkheid bestaat dat ik van de belastingdienst een verklaring kan krijgen (een soort IB60) waarin die lijfrente als inkomsten buiten beschouwing wordt gelaten, maar de belastingdienst is vooralsnog zeer halsstarrig. Als ik in de loop van de jaren een spaarpotje heb gemaakt waar ik elke maand iets aan mijzelf betaal (bijv.van spaarrekening naar betaalrekening) dan wordt dat logischerwijze ook niet als inkomen aangemerkt. Het bedrag in het lijfrentedepot is ook opgebouwd uit mijn eigen spaargeld (loonspaarregeling), door inhoudingen op mijn inkomen van destijds.
Dat ik daar nu belasting over moet betalen is niet meer dan logisch, daar heb ik ook geen probleem mee. Wel met het feit dat dit geld als inkomen wordt geteld bij het vaststellen van de inkomensgrens voor eerder genoemde zaken. Ik ben ervan overtuigd dat ik in deze niet de enige ben, want hoeveel mensen hadden er destijds niet zo’n loonspaarregeling.

Ben ik nu zo dom dat ik e.e.a. niet begrijp of is de logica zoek.

535 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die jaarlijkse uitkering meegeteld wordt voor alles is heel logisch.

Het bedrag van de spaarloonregeling kon u broto/netto sparen, dus er werd geen loonbelasting over ingehouden en ook geen premies. Als u het daarbij had gelaten, waren de gespaarde bedragen iedere keer na een paar jaar compleet belastingvrij vrijgevallen.

Maar u hebt dat bedrag ook nog eens aangewend als premie voor een lijfrenteverzekering, waardoor dat bedrag nog een keer aftrekbaar van uw inkomen werd.

Alle lijfrentepolissen die tot uitkering komen, zijn gewoon inkomen waarover belasting en ook nog premie ZVW verschuldigd is en die jaarlijkse uitkering verhoogd het inkomen voor allerlei toeslagen.

U hebt over de waarde van die polis ook nooit vermogensrendementsheffing hoeven betalen.

fi
door fisbel - Mar 22, 2014 om 22:11
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik sluit me geheel bij het vorige antwoord aan. U heeft contact gezocht met de Belastingdienst. die kan er al helemaal niets mee,omdat de Belastingdienst uitvoerder is van de wet. Als u bezwaar hebt tegen de wet moet u zich melden bij de vaste kamercommissies van de Tweede en Eerste Kamer.