d_
door d_dejong May 10, 2024 om 14:38
Geldzaken & recht

Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)

Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan.

Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de contributie ten opzichte van vorig jaar, vanwege de stijgende energiekosten. Nu wordt er dus met dezelfde reden (nog) een extra bedrag geïnd.

Mag de club zomaar een extra rekening sturen bovenop de eerder overeengekomen contributie? En welke mogelijkheden heb ik als lid in deze situatie?

2254 9 Rapporteer
tenormin
door tenormin - May 10, 2024 om 14:55
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Als het goed is heeft uw voetbalclub ook een extra bedrag voor de energie gekregen vorig jaar (net zoals zwembaden dat kregen). Nu weet ik niet of dat afdoende is geweest. Is er een mogelijkheid voor u om met de penningsmeester een gesprek aan te gaan. Zo kunt u er wellecht achterkomen wat de motivatie dit keer was om weer het contributiegeld te verhogen. Het dreigement dat u geblokkeert zou worden als u niet betaalt voor de extra verhoging komt in ieder geval niet "sportief" over. Men zou clubleden misschien ook een soort terugbetaling in termijnen kunnen aanbieden. Anders maar van club veranderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 10, 2024 om 15:12
2098 Antwoorden / Vragen

U kunt gewoon weigeren en de consequenties aanvaarden, ze kunnen u vermoedelijk niet verplichten te betalen maar lees de statuten.

ne
door neodutchio - May 10, 2024 om 20:48
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Alle leden dragen de lusten en lasten van een vereniging. Dus als de kosten hoger uitvallen dan gepland is er de keuze tussen met z'n alle dit betalen of de vereniging opheffen. Aan de leden de keuze.

sw
door swat1500 - May 10, 2024 om 23:43
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Zomaar mag dit niet en daarom bent u lid van een vereniging. De leden van de vereniging draaien op voor de lusten en lasten van de vereniging. Waaruit zouden die kosten andfers betaald moeten worden?
U kunt hierover meer terug vinden in de statuten van d vereniging.

rj
door rjw - May 10, 2024 om 23:58
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien moet je je eens verdiepen in wat een vereniging is. Je zou ook kunnen voorstellen dat er alleen nog met koud water gedoucht kan worden om zo de energiekosten te verlagen.

1paul
door 1paul - May 11, 2024 om 07:09
3174 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat mogen ze niet, de contributie word in de vergadering bepaald en gezien uw vraag is deze extra vergadering er niet geweest..

als u het niet eens bent met deze gang van zaken stuur een brief met juist deze vraag, wanneer en in welke vergadering hebben de leden dit besloten en wanneer krijgt u daar de notulen van!!

lees ook eens de statuten door van de vereniging normal gezien zou dit hier in moeten staan, wijs ze dan daarop..

Iv
door Ivo W May 11, 2024 om 15:43
734 Antwoorden / Vragen

Ik lees überhaupt niets over een ledenvergadering. Het kan heel goed zijn dat de TS niet weet wat een lidmaatschap inhoud en dat er wel degelijk ergens in afgelopen maanden een ledenvergadering is geweest waar een besluit is genomen. Maar dat TS nooit naar een vergadering gaat en ook de stukken niet echt leest.

Iv
door Ivo W - May 11, 2024 om 15:40
734 Antwoorden / Vragen

Nee, een club mag niet zomaar een (extra) bijdrage in rekening brengen.

De Ledenvergadering (u zelf dus ook!) belist over de hoogte van de contributie en andere bijdragen. De eenmalige extra bijdrage moet volgen uit een rechtsgeldige beslissing van de ledenvergadering. Om een rechtsgeldige beslissing te kunnen nemen, moet de vergadering tijdig bijeen geroepen zijn volgens de wijze uit de statuten, moet de agenda tijdig bekend zijn gemaakt én moet er op de ledenvergadering een rechtsgeldige meerderheid van stemmen zijn geweest.

Of dat het geval is kunt u als lid allemaal zelf controleren, want u heeft als het goed is toegang tot de statuten en alles wat te maken heeft met de laatste ledenvergadering.

rj
door rjw May 11, 2024 om 22:13
3281 Antwoorden / 5 Vragen

In principe moeten tekorten op de begroting worden aangevuld, tenzij de vergadering anders beslist.in een stemming. De vergadering zou kunnen beslissen om de tekorten uit reserves te betalen maar daarvoor niet expliciet gestemd worden. Voor aanvullen is in de meeste gevallen geen stemming nodig al kan het wel handig zijn om het te agenderen.

mahadma
door mahadma - May 11, 2024 om 17:51
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als er door de algemene ledenvergadering is besloten dat er een verhoging mag komen dan is het legaal, ook als u wel een uitnodiging heeft gehad en mogelijk niet bent gekomen. Vraag ander de besluitenlijst van die vergadering aan.

me
door meganega - May 12, 2024 om 13:18
50 Antwoorden / Vragen

Mag de club zomaar een extra rekening sturen bovenop de eerder overeengekomen contributie?

Nee.

En welke mogelijkheden heb ik als lid in deze situatie?

Je kunt het vriendelijk aangeven bij het bestuur, en anders kun je nog naar de rechter.