helma66
door helma66 Mar 16, 2007 om 01:12
Geldzaken & recht

Is dit zonder risico voor mij?

Het volgende, een kennis die door omstandigheden geen eigen giro/bankrekening heeft..moet een behoorlijke schuld aflossen rond de 13.000 euro.

Het incasso buro heeft hem verzocht geld over te maken iedere maand, van 75 euro p.mnd.

Nu ben ik benaderd of ik dat geld wil overmaken, oke heb ik geen moeite mee, maar ik vraag me dan wel af of zo'n incassoburo mijn gironummer niet gaat gebruiken om geld eraf te halen?

Misschien zie ik spoken maar vertrouw het niet helemaal, kan ik dit doen voor die persoon~?

Wie o wie kan mij antwoordt geven?

Vast bedankt.

283 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 02:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Helma

Ik zou dit niet doen jouw geval. Iedereen met wat inkomen in NL kan een bankrekening krijgen. Je moet het wel erg bont gemaakt hebben als dat niet lukt.

Een incassobureau heeft in beginsel niets met jou te maken, ook al betaal je zijn schuld af. Er zijn echter bureaus genoeg die misbruik zullen maken van jouw goedhartigheid. Het is niet gezegd dat zij geen blokkering van jouw rekening zullen aanvragen!!!!

Bedenk je ook het volgende:

Een schuld van 13.000 met 75 per maand aflossen, betekent dat jij jouw bankrekening voor 174 maanden beschikbaar moet stellen! En dan reken ik nog niet eens met rente.

Je hebt het dus over 14,5 jaar!!!!

En dat zonder rente. Totaal kan het wel oplopen tot 19 jaar!

Hoezeer je deze persoon ook vertrouwt, het is geen basis om voor een kennis deze verplichting aan te willen gaan.

NIET DOEN!!!!!

Groet, C.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik zeg, NIET DOEN!!
Als meneer/mevrouw het werkelijk zo bont heeft gemaakt dat er geen rekening geopend kan worden moet het geld maar op het postkantoor gestort worden.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Helma, Iedere gemeente heeft tegenwoordig( gezien de toename van de schuldproblematiek) een stadsbank of een hulpdesk voor mensen met schulden .Daar gaat men in overleg een aflossingsplan maken B

ve
door verwijderd - Nov 25, 2007 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste helma66,

U zou dit kunnen doen voor deze persoon, maar ook ik raad u dit af. Uw kennis is daarmee namelijk niet echt geholpen. Ik neem niet aan dat u deze schuld wilt inlossen. Uw kennis zal dus maandelijks € 75 aan u moeten geven, opdat u weer € 75 overboekt naar het incasso-bureau. Wat wanneer er niet aan u wordt betaald???

Wanneer u deze kennis wilt helpen, help hem/haar dan aan een betaalrekening zonder crediet-mogelijkheid... Ik kan me voorstellen dat er via de schuldhulpverlening of het maatschappelijk werk contacten met banken zijn waardoor er toch een rekening kan worden geopend...(ga ook niet garant staan of een "en/ of rekening aan": dan bent u mede aansprakelijk voor die rekening) Onderzoek die opties. wanneer ook dat niet mogelijk blijkt, is het altijd nog mogelijk de uitbetaler van het inkomen van uw kennis te vragen maandelijks deze betaling te doen. Leven per "zichtcheque" is een duur bestaan (€ 7.50 per storting: huur, energie, water, ziektekosten en andere verzekeringen en een maandelijkse aflossing is tenminste 6 maandelijkse betalingen, ofwel zeker € 45 per maand aan betaal-kosten, € 540 per jaar...)

IJzerbroot