to
door tonnieuwegein Jan 7, 2015 om 09:49
Geldzaken & recht

Kan ik bank aansprakelijk houden voor eventueel faillissement

Geachte Ls,

Ik zit als Zzp'er met het volgende probleem.
Ik koop goederen in China en moet deze altijd betalen voordat deze verscheept worden.
Op 4 januari zou er weer een zending bestemd voor mij op transport gaan ( via zeevracht).
Om deze zending te klaren heb ik op 22 december enkele 10 duizenden dollars overgemaakt welke ook op de 22ste van mijn rekening afgeschreven zijn.
Tot op heden heeft mijn leverancier echter nog steeds geen geld ontvangen en is de voor mij bestemde zending nog steeds niet onderweg.
Navraag bij mijn bank leert dat zij totaal geen controle meer hebben over mijn geld want het overmaken geschied via tussenpersonen ( andere banken). Het verhaal van mijn bank is dat de regels in de US zo zijn aangescherpt met het oog op terrorisme dat men grote bedragen extra controleert.
Nu heb ik daar best begrip voor maar wij zijn nu meer dan 2 weken verder en nog is het geld er niet en erger mijn bank haalt zijn schouders op en zegt wij kunnen niets doen want wij krijgen van de 3e partij geen informatie.??
Mijn situatie is nu als volgt de voor mij bestemde goederen staan in de haven en gaan niet weg , maar indien de betaling nog even uitblijft zullen deze goederen aan een ander worden toegewezen en ben ik mijn goederen kwijt .
Dit betreft geen vrij beschikbare goederen maar alleen op bestelling gemaakt.
Eerst volgende mogelijkheid om eventueel nieuwe te ontvangen zal pas in Mei zijn en dit is voor mij te laat en zal mijn faillissement kunnen betekenen.

Zou graag van iemand een advies ontvangen wat te doen om ea te bespoedigen en/of wat ik kan doen bij een eventueel faillissement.

Met vriendelijk groet,

Ton

653 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk dat er hier een antwoord op komt, maar dit is een consumenten forum, u bent zzp'er.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet ik , en ik zou al tevreden zijn met een doorverwijzing naar de juiste instantie.
Want bij de bank kom je niet eens voorbij de call-center medewerker.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informeer een bij de Kamer van Koophandel wat te doen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult niets kunnen verhalen op de bank in geval van faillissement, de bank heeft zich ongetwijfeld in zijn algemene voorwaarden voor dit soort calamiteiten uitgesloten en zal zich anders beroepen op overmacht. Verder is het erg onverstandig om uw bedrijf afhankelijk te maken van 1 transactie waarbij die staat of omvalt, naar gelang deze transactie doorgang vindt.

Wat u het beste kunt doen is voorbij gaan aan de callcentermedewerker en schriftelijk een klacht indienen bij de bank. Vraag ook naar NAW van de derde partij. Misschien als u rechtstreeks in contact treedt met die derde partij dat u de zaak nog enigszins kunt bespoedigen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn verhaal voorgelegd aan de KvK.

@zoekster , ik snap uw redenatie, helaas zit ik in seizoensgebonden producten en maak een sterke groei door oftewel cash flow is een probleem.
De vraag naar mijn producten groeit en iedereen wil het zo snel mogelijk na de jaarwisseling hebben.
Dus van enige spreiding is helaas geen sprake.
Niet omdat ik dit niet zou willen maar omdat het allemaal in de eerste 4 maanden van het jaar moet gebeuren.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoelang duurt een overboeking naar China?
Een overschrijving naar China per bank duurt meestal twee weken. Wanneer men kiest voor een spoedbetaling door de bank, wat 10 tot 20 euro meer kost, duurt de overboeking slechts 3 tot 4 dagen. (BRON)

Tel er voor de feestdagen nog maar wat extra tijd bij op. Wellicht zou u in de toekomst kunnen overwegen één en ander middels een Letter of Credit te laten verlopen. Kost een paar euro's extra, maar dan heeft u dit probleem niet.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

U wist toch van te tevoren ook wel dat uw bank allergisch is voor Chinese afslankmiddeltjes in januari.... :-)

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe Lang bestaan ze?

Er zijn enkele bekende bank nummer daar die telkens een nieuwe website bouwen en waar ik graag zou kopen en die binnen enkele maanden na genoeg geld er orders binnen te hebben gekregen zelf het faillissement aanvragen....

Er zijn naast hard werkende dus ook criminele Chinezen en welke was het...
en welke bank en nummer?
Verder loop je bij elk bedrijf dit risico, ik werk nu zelf al 9 jaren maar kan nog elke dag ditzelfde doen....

Ik weet dat als ik als webshop eigenaar vlak voor kerst onder de inkoop prijs ga stunten ik tenminste 100x de huidige omzet kan halen of meer.
Bij niet leveren gaat de normale marge van 2% naar 100% dus kan ik meer verdienen door vlak voor kerstdagen te frauderen dan ik afgelopen jaren na aftrek van belastingen en kosten ooit heb binnengehaald.

Alleen die hier geldende BTW is al 10X het bruto winstmarge en daar moet de website, risico van retouren en al het werk nog af, en van de netto winst zit ik eerder onder de 0,5% op Uw bestelling.....
Ja, dan is frauderen dus 200X netto meer vangen en geëxplodeerde omzet best leuk...

Ik doe het niet maar als ik in problemen kom, ik weet dat er een verleiding is en je weet nooit met wie je zaken doet.

Als ZZPer kun je als je twijfel beter het via een kredietverzekeraar doen die jou risico over neemt en had je vermoedelijk dit bespaard gebleven...

Vooral in December zal ik vele aanbiedingen maar die waren te mooi om waar te zijn... en na controle, ja vele zijn spoorloos verdwenen!

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van bij welke bank u zit en de bank van de begunstigde, zal een betaling naar China via een of meerdere zogenaamde "correspondent banken" verlopen. Bij elke van deze banken kan het geld tijdelijk blijven hangen, zowel vanwege problemen met de betalingsinstructies of inderdaad vanwege het feit dat het een USD-betaling betreft en er aanvullende gegevens nodig zijn.

Bij een betaling naar China kan soms het ontbreken van een enkele letter in de naam van de begunstigde (of bijvoorbeeld het afkorten van "limited" naar "ltd") er al voor zorgen dat de betaling niet kan worden verwerkt door de begunstigde bank.

Over het algemeen zal de bank waarbij het geld niet kan worden verwerkt, contact opnemen met uw bank en aangeven wat er mis is en aanvullende gegevens vragen.

Ik zou uw bank verzoeken om een "trace" te starten naar het geld en om "credit confirmation" te vragen, hierbij neemt de bank contact op met de correspondent bank(en) en/of de begunstigde bank om te vragen of de begunstigde het geld al heeft ontvangen.

Overigens is het mogelijk dat uw bank al contact met de andere bank(en) heeft opgenomen, aangezien u aangeeft dat uw bank van de 3e partij geen antwoord/informatie krijgt.

Het komt helaas meer dan eens voor dat een andere bank niet of zeer traag reageert op dit soort verzoeken. Het enige dat uw bank in dat geval kan doen is herhaald proberen om een reactie te krijgen. Ik wens u veel succes.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2015 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat extra info.

Goederen staan in China , geld hoeft niet naar China maar naar Frankrijk !

Ik doe dit al bijna 10 jaar op deze manier en inderdaad normaal kost dit 2-3 dagen.

Mijn bank is een Nederlandse bank en is zo'n bank die wij met z'n allen overeind hebben gehouden , dus geen enge Chinese bank.

Mijn goederen zijn seizoens gebonden niet omdat men met de prijzen stunt maar omdat men vanaf augustus bij sommige concurrenten al weer de 2016 modellen kan krijgen en dus bijna geen 2015 modellen meer koopt.

Wel allemaal bedankt voor het meedenken .

ve
door verwijderd - Jan 8, 2015 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van een faillissement is nog lang geen sprake dus het heeft geen zin om daar op vooruit te lopen.
Toch nog maar eens naar de bank zou ik zeggen en vraag daar om een persoonlijke afspraak met de manager. Uw bank moet uitzoeken hoe het zit. Heeft de bank ook een vertegenwoordiging in Frankrijk? Vraag uw bank en verlang dat men het daar ook uitzoekt.
Ook zou u de leverancier een kopie van een bankafschrift kunnen mailen. Of men daar in China wat mee kan is natuurlijk de vraag maar het kweekt in elk geval vertrouwen en men weet dat u bezig bent om een probleem op te lossen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2015 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste wat ik gedaan heb is een kopie gestuurd van het feit dat het bedrag van mijn rekening is afgeschreven
Dus het vertrouwen is er wel maar het geld niet
Wat blijkt iedere betaling in US dollar gaat via tussenpersonen in Amerika in mijn geval zelfs 2 Wells Fargo en NSBC en dat mijn Nederlandse bank hekemaal geen grip meer op het geld hebben zodra get baar de tussenpersoon is overgemaakt zodat zij ook niets meer kunnen doen
Volgens mijn bank vonden de Amerikanen mijn transactie verdacht
Ik doe dit dan ook pas 10 jaar enkele keren per jaar op dezelfde manier

Laatste stand van zaken morgen schijnt het bedrag naar Frankrijk overgemaakt te worden

Mijn bank heeft wel geadviseerd om te kijken of ik niet in euro's kan betalen dit om dezelfde problemen in de toekomst te vermijden

Als het bedrag morgen is overgemaakt is het bijna 3 weken onderweg geweest

Grenzenloos bankieren !!

ve
door verwijderd - Jan 8, 2015 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een idee om eens bij andere banken te informeren of het daar ook zo omslachtig gaat??

ve
door verwijderd - Jan 9, 2015 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een zure appel maar er bestaan betere manieren om geld over te maken b.v. een creditcard of Paypal.
Juist op die manier voorkomt u dat de transactie via verschillende kanalen gaat en vooral paypal stort het geld op de paypal rekening van de ontvanger.
Hier zijn wel kosten aan verbonden maar daar tegen over staat wel een kopers bescherming.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2015 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter leed en vermaak een up-date.
Het is nu dinsdag 13 januari : nog steeds is het geld niet bij mijn leverancier.
Nog steeds zegt mijn bank " wij kunnen niets doen" .
Nog steeds kom ik niet langs de eerstelijns call center medewerker.

Te bizar voor woorden.

De bank is Charlie………

Charlie Chaplin

ve
door verwijderd - Jan 13, 2015 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je als zakelijke klant geen account manager bij de bank?

ve
door verwijderd - Jan 13, 2015 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat de bank geen informatie kan krijgen van hun 'tussenpersonen'.
Het zou dus zo maar kunnen zijn dat uw geld verdwijnt en de bank geen informatie kan krijgen waar het zit.
Bij de overboeking staat toch uw naam en aan wie het betaald moet worden
De bank is naar mijn idee laks, ik zou een klacht indienen bij het hoofdkantoor en eens vragen of het overgemaakte geld niet ten alle tijden te volgen moet zijn.

ve
door verwijderd - Jan 14, 2015 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kon mij dat ook niet voorstellen toch is het zo
De bank in de US blokkeert het bedrag en de bank in Nederkand kan niet meer doen dan vragen waarom en hoelang
Maar niet schiet eens op jullie hebben het al 3 weken

Ik heb al op 3 nivo's klachten gedeponeerd
Ik heb echter sterk het idee dat er iets in de algemene voorwaarden staat van de bank wat hun vrijwaard van eventuele schade claims want niemand schijnt zich over mijn klachten erg druk te maken
Andere bank zoeken is een optie alleen ben ik daar nu niet mee geholpen

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kogel is door de kerk.

Vandaag wederom contact opgenomen met mijn bank.
Antwoord ". De bank in de US heeft mijn betaling geweigerd en gaat het geld terug storten"
Dus na meer dan 3 weken komen ze tot deze conclusie en het terug storten gaat 3-5 dagen duren.

Nu moet ik de factuur opnieuw gaan betalen echter de koers van de dollar is in deze masnd minstens 5 cent duurder geworden oftewel goederen komen ruim een maand later , klanten ontevreden en ik ben minstens 2000 euro meer kwijt.
En wat dit gaat betekenen voor de rest van mijn seizoen blijft gissen maar dat kan best wel eens tegen gaan vallen.

Ik ben erg benieuwd welke aap de bank uit de mouw haalt indien ik de extra kosten op ze ga verhalen.