ko
door korthals Oct 17, 2006 om 22:37
Geldzaken & recht

Korting

Ik zag laatst een rek met jassen. Er hing een briefje boven "Al deze jassen 20% korting.

Het waren jassen die afgeprijsd waren van bv 100 euro naar 95 naar 90 euro.  Wie kan mij vertellen wat ik moet betalen voor zo'n jas. 20% van 100 euro of 20% van 90 euro?

327 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het waren jassen die afgeprijsd waren van bv 100 euro naar 95

Ik weet het is al laat, maarre 20% van 100 euro is toch echt 20 euro, dus een prijs van 80 euro.

Je schrijft dat de jassen al waren afgeprijsd???

Als ik zo'n bordje zie hangen vraag ik altijd aan de verkoopster of er 20% afgaat van de prijs die op de jas staat.

Want het komt ook voor dat ze al afgeprijsd zijn op het kaartje. En dan is €5,- zoals je hieboven beschrijft geen 20% als de jas € 100,- heeft gekost.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het aan de winkelier dan wordt je niet onplezierig verrast bij de kassa..........

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch heeft het al verwoord. Een korting van 20% gaat over € 90,00, dus € 18,00 korting, wordt de prijs € 72,00. Heeft de winkelier(ster) anders vermeld, dús 20% over de (advies/oorspronelijke)prijs dan geldt 20% over € 100,00 = € 20,00 korting, dan wordt de eindprijs € 80,00.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik neem aan dat de korting van de prijs af gaat die aan de jas op het rek zit en natuurlijk zullen daar verschillende jassen met verschillende prijzen hangen - 20 % dus!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was eingelijk nog gekker (ik dacht om het principe duidelijk te maken,kleinere bedragen te noemen)

De jas was 120 euro, afgeprijsd naar 100 euro afgesprijd naar 80 euro EN er hing een bordje bij "al deze jassen 20% korting".

Yvonnes

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Yvonne,

in het geval zoals u schetst, is het voor mij duidelijk dat de korting van 20% van die €90,- afgaat. Zoals boven ook al is weer gegeven, is 5 of 10 euro bij langa na geen 20%.

U zult dan wel gaan afvragen of dit wettelijk geregeld is. Op zich is dit niet direct wettelijk geregeld. Wel dat de prijsaanduiding voor de klant ondubbelzinnig moet zijn.

Om die reden mag u er vanuit gaan dat die 20% dus nog eens van het afgeprijsde bedrag af gaat. Echter zeer wel mogelijk dat de verkoper hier niet op in gaat omdat die korting (5 en/of 10 euro) bedoeld is als de genoemde 20%. In dat geval mag al het personeel van die winkel, op kosten van de eigenaar, terug naar school...... en mogen zij ook nieuwe rekenmachines aanschaffen.

Ter uwer informatie: de verplichting tot prijsaanduiding is gebaseerd op Richtlijn 98/6/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 1998.

Het 'Besluit prijsaanduiding producten' schrijft het volgende, in artikel 4 lid 2, voor:

"De aanduiding van de verkoopprijs en prijs per meeteenheid:

a.   is bevattelijk en ondubbelzinnig;
b.   is in de munteenheid euro uitgedrukt;
c.   bevat, voor zover dat voor een goed begrip van de verkoopprijs en prijs per meeteenheid noodzakelijk is, een aanduiding van de verkoopeenheid en
d.  is, zo nodig na een oppervlakkig onderzoek, van nabij duidelijk leesbaar, tenzij een product of een monster is uitgestald op de wijze, bedoeld in het derde lid."

Dus eigenlijk kunnen we dan twee kanten op: of het is inderdaad ondubbelzinnig, daar die 5 en/of 10 euro geen 20% is, of, indien de verkoper dit wel vind, zijn zij in strijd met dit besluit.....

Gr. Hutch