lottesanne
door lottesanne Mar 18, 2015 om 14:48
Geldzaken & recht

Leveringskosten notaris

Ik heb een woning gekocht. De notaris heeft mij ook kosten voor de levering van het huis in rekening gebracht, o.a. ook voor de inschrijvingskosten in het kadaster. Mag deze kostenpost ook worden opgevoerd bij de aftrekposten eigen woning. Er worden ook kosten in rekening gebracht voor de levering van de hypotheek. Van deze kosten weet ik dat die afgetrokken mogen worden. Dit is ons eerste huis

3955 11 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 18, 2015 om 14:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Normaal gesproken staat er op de factuur van de notaris wat wel en wat niet als aftrekpost kan worden opgegeven. Dus kijk de factuur hierop even na.

lottesanne
door lottesanne - Mar 18, 2015 om 14:51
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat staat er nou net niet bij. Overigens de te betalen OZB en waterschapslasten, valt dat ook onder de aftrekposten?

re
door respondent - Mar 18, 2015 om 14:57
73 Antwoorden / 8 Vragen

aftrekbaar: notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
niet aftrekbaar: notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De OZB en de waterschapslasten zijn niet aftrekbaar.

De leveringskosten van het pand en de daarbij behorende kosten ook niet.

Alleen de kosten voor de hypotheekacte zijn aftrekbaar en uiteraard de overige kosten die samenhangen met het verkrijgen van de hypotheek.

jantje7
door jantje7 - Mar 18, 2015 om 18:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

KLIK HIER

Leest u dit op uw gemak eens door.
OZB en Waterschap zult U er niet tegenkomen.

lottesanne
door lottesanne - Mar 18, 2015 om 18:49
438 Antwoorden / 47 Vragen

Bedankt allen. Ik weet wat te doen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 18, 2015 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja hoor alle losten die met de koop gepaard gaan zin voor de belasting aftrekbaar. Zelfs als u ooit tot een wijziging van de rente doet is de boete hiervoor ook idem dito.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2015 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 19:04]Ja hoor alle losten die met de koop gepaard gaan zin voor de belasting aftrekbaar. Zelfs als u ooit tot een wijziging van de rente doet is de boete hiervoor ook idem dito.

Nee Valerius, dat is niet waar. De kosten voor het verkrijgen van de eigendom zijn niet aftrekbaar. Slechts de totale kosten van de geldlening.

fi
door fisbel - Mar 19, 2015 om 02:51
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 19:04]Ja hoor alle losten die met de koop gepaard gaan zin voor de belasting aftrekbaar. Zelfs als u ooit tot een wijziging van de rente doet is de boete hiervoor ook idem dito.
Het FNV hanteert al jaren het principe: Alle kosten in verband met de STENEN (bijvoorbeeld acte van levering, makelaarskosten) - niet aftrekbaar. Alle kosten in verband met het LENEN (hypotheek) - wél aftrekbaaar. Door dit principe te hanteren, worden de grootste fouten t.a.v. van wel of niet aftrekbaar is, vermeden.

En als u dit principe nou eens goed in de oren knoopt, geeft u nooit meer zo'n fout antwoord.
Gelukkig zijn de andere beantwoorders beter op de hoogte.

door 1953 - Mar 19, 2015 om 03:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De notaris kan een afschrift van de factuur bijvoegen waarop het aangeeft wat de aftrekposten zijn voor de aangifte bij de Belastingdienst. Naar mijn weten viel ook kadasterkosten daaronder de aftrekpost, dat was in 2006 nog,

fi
door fisbel - Mar 19, 2015 om 09:34
851 Antwoorden / 3 Vragen

@1953:
Kadasterkosten zijn soms wel en soms niet aftrekbaar. We gaan weer even terug naar het uitgangspunt: de stenen en het lenen.
*Kadasterkosten voor de inschrijving van de levering - niet aftrekbaar
* Kadasterkosten voor de inschrijving van de hypotheek - wel aftrekbaar