si
door silver5 Aug 1, 2012 om 17:11
Geldzaken & recht

Lokale belastingen versus rijksbelasting

Mijn vraag is als volgt;
twee jaar terug kon ik voor het eerst mijn hulphond opvoeren bij de rijksbelasting als aftrekpost bijzondere ziektekosten (mits ze uiteraard niet door de zorgverzekeraar vergoed werd en dat is ook het geval) Ik kreeg dit jaar een bedrag van 1300 euro terug voor de ziektekosten die ik opgevoerd had (ruim 4000 euro) en nu komt het;
Tot mijn grote verbazing zegt de gemeente nu dat ik de 1300 euro aan ziektekosten moet gebruiken om gemeentelijke en waterschapsbelastingen van te betalen???
Dit bedrag is allang uitgegeven aan allerlei ziektekosten en men vraagt zich niet af waar ik het overige deel van mijn ziektekosten van moet betalen???
Ik heb een belastbaar inkomen van 12.904 euro, en volgens diverse instanties moet men dáár naar kijken maar niet naar het kleine gedeelte wat ik voor mijn ziektekosten terug krijg.

wie weet raad en wat kan ik nu nog doen?

Met vriendelijke groet,
Silver5

1830 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of u daadwerkelijk voor kwijtschelding in aanmerking komt, beoordeelt de gemeente aan de hand van uw vermogen en inkomen en de uitgaven die u moet doen.

Bron

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar ziet de gemeente een teruggave i.v.m. ziektekosten als "inkomen", terwijl het eigenlijk een verláging is van het belastbaar inkomen!
Dit heb ik overigens ook op papier staan en naar de gemeente gestuurd, want van een inkomen van nog geen 1000 euro kun je maar héél weinig doen. Men hanteert zoals men zegt een "gemeentelijke leidraad" en dan zijn alle inkomsten te gebruiken om lokale belastingen van te betalen. Dat de 1300 euro die ik teruggekregen heb van de belasting géén inkomsten zijn, daar is men blind voor en men werkt m.i. dan ook met oogkleppen op en volgens "rijtjes" zonder de situatie in ogenschouw te nemen.

Silver5

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is inderdaad een merkwaardige zaak, u krijgt geld voor de hulphond en kunt het geld inleveren voor de gemeentelijke belastingen. Sowieso is die 'gemeentelijke leiddraad' erg vaag, ook als je er op de site van de gemeentes over leest. Heeft u al een definitieve afwijzing van de kwijtschelding gehad? Dan zou u in bezwaar kunnen gaan.
Sommige gemeentes hebben een gemeentelijke ombudsman, u zou tijdens uw bezwaarperiode ondertussen ook daar te rade kunnen gaan. De gemeentelijke ombudsman heeft daar de bevoegdheid toe, niet de plicht. Ook een bezoek aan het juridisch loket is aan te raden om te kijken wat uw juridische mogelijkheden zijn en om te helpen met een eventueel bezwaarschrift.
adressen juridisch loket klik hier

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb uiteraard ook al verder informatie gevraagd, de CG raad (chronisch zieken en gehandicapten raad) is het hier ook niet mee eens, maar wat ik ook vreemd vind is dat ik in eerste instantie helemaal geen ontheffing aangevraagd heb, (want die kreeg ik altijd al automatisch) en fat nu in een brief als antwoord op mijn bezwaar (?? Hoezo dat had ik op dat moment nog helemaal niet gemaakt) gezegd werd dat mijn bezwaar dus afgewezen was, én dat ik toestemming had verleent tot automatische incasso??? Dat heb ik al helemaal niet gedaan, en dus wordt mijn eerste (bezwaar) brief meteen als beroep gezien en zou ik er verder niet tegenin kunnen gaan? Héél vreemd allemaal

Silver5

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@silver5, hiermee zou u mee naar een advocaat moeten gaan.

Er is altijd eerst een bezwaarmogelijkheid op een afwijzing voor kwijtschelding, wordt dat bezwaar afgewezen dan komt er een beroepsmogelijkheid bij de rechter, het beroep moet dan binnen 6 weken worden ingediend.
Wat er in uw geval aan de hand is, geen idee.

Misschien heeft u de aanvraag tot kwijtschelding, die meestal bij de aanslagen wordt geleverd, voorbij laten gaan, omdat u dacht dat het bij u automatisch zou worden geregeld?

Er is niet altijd meer een automatische ontheffting als je daar voorgaande jaren voor in aanmerking kwam, omdat de regels steeds meer worden aangescherpt.

Mijn advies is nog steeds bij het juridisch loket langs te gaan, weet niet of dat mogelijk is in uw geval. Anders kunt u ook bellen 0900 8020 (10ct p/m)
Misschien zijn hier procedurefouten gemaakt en kunt u alsnog de kwijtschelding aanvragen met de daarbij behorende bezwaar en beroepsprocedures.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

silver5 schreef op woensdag 1 aug 2012, 17:49: Dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar ziet de gemeente een teruggave i.v.m. ziektekosten als "inkomen", terwijl het eigenlijk een verláging is van het belastbaar inkomen!

Ze kijken eerst naar vermogen en dan naar inkomen. Heb jij genoeg op je bankrekening staan, dan kan jij dus gewoon betalen, ook al heb je een laag inkomen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou spijtig dan want op mijn bankrekening staat nooit meer dan een paar honderd euro, en als de vaste lasten eraf zijn mag ik blij zijn als ik tweehonderd euro overhoud. Maar als je nu veel schulden maakt krijg je wél ontheffing en na twee jaar worden je schulden kwijtgescholden. Vaak hebben deze mensen per maand meer te besteden als iemand die door zij/haar ziekte (waar je niet om gevraagd hebt) veel extra kosten heeft en alles doet om geen cent schuld te hebben. Schande vind ik dat persoonlijk.
Silver5

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

silver5 schreef op woensdag 1 aug 2012, 17:49: maar blijkbaar ziet de gemeente een teruggave i.v.m. ziektekosten als "inkomen",

Voor zover ik weet is een teruggaaf van de belasting Ongeacht reden waarom Altijd inkomen wat betreft dit soort dingen,
Een Voorlopige Teruggaaf tellen ze ook bij je inkomen op, dat jij dat bedrag in 1x jaarlijks krijgt maakt in dat geval niet uit, verwacht dat ze bedrag door 12 delen en dat 1/12e deel optellen bij je maand inkomen waardoor je dan boven de norm komt die geldt voor recht op kwijtschelding en dat je recht daardoor vervalt.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vreemd;
De teruggave is over het jaar 2011 een jaar waarin ik 4000 euro aan ziektekosten heb moeten maken (voordat iemand roept dat dit idioot is, er staat me een zware hersenoperatie te wachten waar zoals eerder vermeld ik echt niet om gevraagd heb maar wat een noodzaak is) Ik krijg van die 4000 euro 1300 euro "terug" dus moet nog maar zien waar ik de overige 2700 euro van betaal (een gehandicapte hoeft tegenwoordig ook niet meer op vakantie want dat gaat op aan ziektekosten) Mijn hulphond heeft mij al het leven gered (misschien was het goedkoper als ze dit niet gedaan had?) Ik weet dit klinkt cynisch maar zo voelt het wel als de gemeente en waterschap nu ook nog eens ruim 600 euro willen hebben. Ik heb een brief van de rijksbelasting dat mijn belastbaar inkomen juist verlààgd is door al deze kosten.
En het is geen EXTRA inkomsten want het wordt meteen "doorgesluisd" naar ziekte gerelateerde kosten.

Vertel me één ding, hoe moet ik van een inkomen van nog geen 1000 euro deze kosten betalen? (Dat de inkomsten zo laag zijn is mijn "eigen schuld") ik had in het verleden teveel verantwoordelijkheids gevoel en ben blijven doorwerken tot ik niet meer kon (kreeg 40 epileptische aanvallen achter elkaar eindigend in epileptisch coma maar dit terzijde) en werkte dus uiteindelijk halve dagen en ben daarop afgekeurd. Nu is 70% van halve dagen bijna niets dus vandaar het lage inkomen.
Ik ben van een generatie die zijn eigen boontjes maar moet doppen maar met de nieuwe wetten loopt het de spuigaten uit. Het water staat je aan de lippen en dit kan er écht niet nog bij.

Silver5

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

silver5 schreef op woensdag 1 aug 2012, 23:12: En het is geen EXTRA inkomsten want het wordt meteen "doorgesluisd" naar ziekte gerelateerde kosten.

Volgens de gemeente dus wel, vervelend, niet eerlijk, je kunt er van alles van vinden maar het is dan niet anders.

Je kunt eens informeren of je recht heb op bijzondere bijstand voor je ziektekosten --Als u uw ziektekosten niet zelf kunt betalen en uw zorgverzekeraar betaalt ze ook niet, dan kunt u misschien een beroep doen op de bijzondere bijstand. U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij uw gemeente.--Info

En informeer naar andere regelingen die gemeente bied, tegemoetkoming chronisch zieken-verborgen kosten en langdurigheidsoeslag ed

ve
door verwijderd - Aug 1, 2012 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat er niet om wat wij hier op het Kassaforum redelijk of rechtvaardig vinden, u moet uw juridische mogelijkheden onderzoeken. Ik gun u die kwijtschelding van ganse harte, maar ik ga niet over de gemeentebelastingen. Niemand hier. Dus klop aan bij een jurist.
Overigens, ook bij de gemeentebelastingen worden fouten gemaakt. Ambtenaren zijn net mensen. In uw geval vind ik het vreemd dat er wordt verwezen naar een bezwaar waar u niets van weet en van een automatische incasso die u zelf niet heeft afgegeven. Er achteraan dus!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet begrijp, het zal wel aan mij liggen maar met het inkomen wat u heeft hoe kan je dan zoveel belasting terug krijgen. U betaalt toch niet zoveel met dat inkomen. Sorry voor deze vraag maar ik ben hier in nieuwsgierig hoe dat kan.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachta Valerius,

Het vreemde is dat iemand met alleen AOW meer inkomsten heeft dan ik, maar het zit hem in de loonheffing. Ik betaal omdat ik allenstaand ben ruim 3600 aan loonheffing in een jaar en bij iemand met AOW is dat al verrekend. Zodoende kan ik dus een bedrag voor mijn ziektekosten terug krijgen. Ik ontvang dan ook "bruto" méér dan iemand met AOW maar netto ruim 50 eur minder. Voor zover ik gehoord heb kijkt de gemeente naar het netto inkomen?
Silver5

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

silver5 schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:35: Geachta Valerius,

Het vreemde is dat iemand met alleen AOW meer inkomsten heeft dan ik, maar het zit hem in de loonheffing. Ik betaal omdat ik allenstaand ben ruim 3600 aan loonheffing in een jaar en bij iemand met AOW is dat al verrekend. Zodoende kan ik dus een bedrag voor mijn ziektekosten terug krijgen. Ik ontvang dan ook "bruto" méér dan iemand met AOW maar netto ruim 50 eur minder. Voor zover ik gehoord heb kijkt de gemeente naar het netto inkomen?
Silver5

U betaalt dus ook nog de aow premie in de heffing. Duidelijk bedankt voor u reactie.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo werkt het niet precies. Een AOW-er krijgt minder loonheffingskorting dan een 65-minner - iets minder dan 1000 euro. Meestal ook de ouderenkorting. Voor de aftrek specifieke zorgkosten maakt het geen verschil of er geen belasting is betaald (bijvoorbeeld alleenstaande AOW-er zonder aanvullend pensioen) of wel belasting - in uw situatie het geval. Een eventueel niet verzilverbaar deel van de heffingskortingen wordt door de TSZ-regeling gecompenseerd.

De regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) houdt in dat er ook bij een hoge aftrekpost ziektekosten in combinatie met niet of weinig betaalde belasting er teruggave mogelijk is. Het niet verzilverbare deel van de heffingskortingen wordt via deze regeling dan alsnog (een half jaar later) uitgekeerd. Lees hier

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 1 aug 2012, 20:31: Er is altijd eerst een bezwaarmogelijkheid op een afwijzing voor kwijtschelding, wordt dat bezwaar afgewezen dan komt er een beroepsmogelijkheid bij de rechter, het beroep moet dan binnen 6 weken worden ingediend.

De Awb is voor een groot gedeelte niet van toepassing bij kwijtschelding. De procedure is daarom anders. Je moet binnen 10 dagen (administratief) beroep aantekenen bij burgemeester en wethouders. Als zij dat beroep afwijzen, kun je niet naar de bestuursrechter maar zul je een civiele procedure moeten opstarten. Eventueel kun je de (nationale) ombudsman inschakelen.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitenheer schreef op vrijdag 10 aug 2012, 15:03:
zoekster schreef op woensdag 1 aug 2012, 20:31: Er is altijd eerst een bezwaarmogelijkheid op een afwijzing voor kwijtschelding, wordt dat bezwaar afgewezen dan komt er een beroepsmogelijkheid bij de rechter, het beroep moet dan binnen 6 weken worden ingediend.

De Awb is voor een groot gedeelte niet van toepassing bij kwijtschelding. De procedure is daarom anders. Je moet binnen 10 dagen (administratief) beroep aantekenen bij burgemeester en wethouders. Als zij dat beroep afwijzen, kun je niet naar de bestuursrechter maar zul je een civiele procedure moeten opstarten. Eventueel kun je de (nationale) ombudsman inschakelen.

Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de informatie!

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente kijkt niet waar het geld op de bankrekening vandaan komt. Ze kijkt slechts of er geld op de rekening staat en hoeveel.

Is het bedrag op de bankrekening op die peildatum/maand boven het vrij te laten bedrag (en dat is erg laag) dan is er geen kwijtschelding. Dat het bedrag er de volgende maand niet meer is, omdat er rekening of andere zaken betaald moeten worden, dat er niet toe.

Op het moment van checken staat er voldoende geld op de rekening.

Dus voor de volgende keer, let op de peildatum (als de gemeente die wil prijsgeven, waarschijnlijk niet). Dus houdt daar - voor zover mogelijk - rekening mee bij de datum van indienen van belastingteruggave en de te verwachten uitbetalingsdatum (XX weken daarna gemiddeld).

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aanvraag wordt beoordeeld naar het moment van aanvragen. Je kunt dat moment beinvloeden door de aanvraag direct na ontvangst van de aanslag in te dienen of pas vlak voor de laatste vervaldatum.

Op het aanvraagformulier wordt meestal ook gevraagd of je een belastingteruggaaf verwacht.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitenheer schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:22: De aanvraag wordt beoordeeld naar het moment van aanvragen. Je kunt dat moment beinvloeden door de aanvraag direct na ontvangst van de aanslag in te dienen of pas vlak voor de laatste vervaldatum.

Op het aanvraagformulier wordt meestal ook gevraagd of je een belastingteruggaaf verwacht.

Welke gemeenten doen dat? Willen ze dan ook nog iets weten over een aankomende erfenis, de postcode loterij, toekomstige dik verdiende baan etc.?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Vladja,

In weze is dat inderdaad het geval, bij mij gaat het dus om een belastingterrugave ivm. medische ziektekosten, maar zou je bijv (ik noem maar wat) 1000 euro op je spaarrekening hebben staan, dan mag je dat niet besteden zoals je zelf wilt Koop je er iets noodzakelijks voor dan mag dat, maar op vakantie naar Aruba bijv niet. Dit is mij jaren geleden al eens vverteld. Nu kom je van bog geen 1000 euro inkomsten (en dan nog alle lasten eraf) niet heel erg ver hoor, maar dit ter voorbeeld. Ikzelf had ooit geld op een spaarrekening en moest een nieuw bankje hebben en mijn hulphond moest gesteriliseerd worden (toen kreeg je nog geen vergoeding voor hulphonden) Ik werd opgebeld door de gemeente of ik de bonnen maar even wilde overleggen?? Zo ver gaat het dus.

Overigens heb ik nog geen antwoord van de gemeente dus hoop eigenlijk dat ze hun beslissing herzien.

Mvgr,
Silver5

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 11 aug 2012, 14:16:
ruitenheer schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:22: De aanvraag wordt beoordeeld naar het moment van aanvragen. Je kunt dat moment beinvloeden door de aanvraag direct na ontvangst van de aanslag in te dienen of pas vlak voor de laatste vervaldatum.

Op het aanvraagformulier wordt meestal ook gevraagd of je een belastingteruggaaf verwacht.

Welke gemeenten doen dat? Willen ze dan ook nog iets weten over een aankomende erfenis, de postcode loterij, toekomstige dik verdiende baan etc.?

Vladja

De vraag is gebaseerd op artikel 26.1.9 van de Leidraad Invordering 2008 zoals deze voor/door de Rijksbelastingdienst is opgesteld en is overgenomen door de meeste gemeenten:
Ook wordt geen kwijtschelding verleend voor het bedrag van de te betalen belasting waarop het verzoek betrekking heeft als aannemelijk is dat dit bedrag kan worden voldaan omdat:

– binnen twee jaren na het verzoek als gevolg van sterk wisselende inkomens een hoger inkomen is te verwachten;

– binnen een jaar na indiening van het verzoek een verbetering is te verwachten in de financiële omstandigheden;

– binnen een jaar na het verzoek een belastingteruggaaf, anders dan de voorlopige teruggaaf, bedoeld in artikel 14, tweede lid, van de regeling kan worden verwacht. De vraag of buitengewoon bezwaar bestaat de verschuldigde belasting te betalen, kan immers slechts betrekking hebben op een per saldo verschuldigd bedrag. Alleen voor dat saldo moeten de aanwezige financiële middelen worden aangesproken. Dit houdt in dat geen kwijtschelding kan worden verleend als de belastingaanslag binnen een jaar door middel van verrekening kan worden aangezuiverd.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

U weet er blijkbaar veel van af "ruitenheer" echter ik kan me voorstellen als iemand een hoger inkomen krijgt dat men daar dan de lokale belastingen van kan betalen (bijna uiteraard zou ik zeggen) máár in dit geval gaat het om ziektekosten die het belastbaar inkomen juist verlágen en die je niet als extra inkomsten hebt maar direct moet "doorsluizen" naar datgene waar ze voor bedoeld zijn n.l. ziektekosten.
Is het niet zo dat omdat dit een "leidraad" is, gemeenten hier ook van af kunnen wijken in bijzondere situaties? Want het lijkt me als je ziektekosten maakt ivm een te komen hersenoperatie en hartproblemen je écht geen extra'tje hebt ontvangen toch?

Mvgr,
Silver5 (die hoopt na de hersenoperatie ook "alles nog op een rijtje" te hebben)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben goed op de hoogte van de hoofdregels rondom kwijtschelding. De details veranderen ieder jaar weer, als de politiek vindt dat de regels voor een paar mensen verkeerd uitvallen.

Als een gemeente een leidraad heeft opgesteld, geldt die in principe voor alle aanvragen. Dat mensen door ziektekosten geldt terugkrijgen van de belastingdienst was in ieder geval tot een paar jaar geleden niet bijzonder, die situatie zou in de leidraad moeten zijn opgenomen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitenheer schreef op zondag 12 aug 2012, 22:52: Ik ben goed op de hoogte van de hoofdregels rondom kwijtschelding. De details veranderen ieder jaar weer, als de politiek vindt dat de regels voor een paar mensen verkeerd uitvallen.

Als een gemeente een leidraad heeft opgesteld, geldt die in principe voor alle aanvragen. Dat mensen door ziektekosten geldt terugkrijgen van de belastingdienst was in ieder geval tot een paar jaar geleden niet bijzonder, die situatie zou in de leidraad moeten zijn opgenomen.

Bedoeld u hiermee te zeggen dat tot voor een paar jaar geleden ziektekosten buiten beschouwing zouden zijn gelaten of juist niet?
Dan is er nog iets vreemds, als ik voor mijn hulphond naar de "bijzondere bijstand" zou gaan zou ik haar vólledig vergoed krijgen én zou ik ontheffing krijgen van de lokale belastingen omdat ik dan van de rijksbelasting veel minder zou terugkrijgen. Echter omdat ik van een generatie ben die niet graag zijn/haar hand ophoud én gewerkt hen tot ik echt niet meer kon (dus tot halve dagen en daar 70% aan WAO inkomsten van kreeg) word ik nu gestraft? Ik wil niet naar de bijzondere bijstand, zo ben ik niet opgevoed, en als ik dan zo goed en kwaad mogelijk als het kan mijn eigen boontjes wil doppen krijg ik dit achteraan?
Ik heb het vanwege mijn handicap en alles wat daarbij komt kijken al zwaar genoeg waarom worden altijd de "zwakkere mensen" van de maatschappij het hardst getroffen?(Overigens zeg ik dit niet om medelijden te krijgen, maar als je een zware hersenoperatie te wachten staat heb je gewoon je zakken vol van allerlei regels)
En kan men ook afwijken van deze "leidraad" want het is zoals het al zegt een "leidraad" en volgens mij kan men in specifieke situaties hier toch van afwijken (de uitzondering op de regel?)

Mvgr,
Silver5

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het opstellen van regels zoals de leidraad heeft tot doel dat je de meest voorkomende gevallen op dezelfde manier behandeld. Je kunt afwijken van de regels, maar alleen voor bijzondere situaties.

Tot een paar jaar geleden waren de regels zo vreemd, dat je door het aanschaffen van een bril ineens chronisch ziek was en je daardoor teruggave kon krijgen van de belastingen. Dit is dus geen bijzondere situatie.

Ook het hebben van aanmerkelijke ziektekosten overkomt meer mensen. Dit is een vervelende maar geen bijzondere situatie.

Als je deze situaties op een bijzondere manier wilt behandelen bij een kwijtscheldingsverzoek, moet je dit opnemen in de leidraad. Of dat ook gebeurt weet ik niet, de leidraad is te lang om dat even op te zoeken. Ik zal het bij mn collega navragen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inmiddels navraag gedaan. Met de teruggave van de belastingdienst wordt geen rekening gehouden, je moet echter wel zelf aantonen dat de teruggave het gevolg is van de ziektekosten.

De situatie is anders als je voor de ziektekosten een bijzondere bijstand had kunnen aanvragen, Die bijzondere bijstand is een zogenaamde voorliggende voorziening. Door hier geen gebruik van te maken kan de gemeente kwijtschelding afwijzen wegens "verwijtbaar gedrag". Ik verwacht niet dat veel gemeenten dit doen, maar de mogelijkheid bestaat wel.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte ruitenheer,
Helaas moet ik u teleurstellen want ook al is de teruggave van de rijksbelasting een gevolg van ziektekosten, dan nog kan de gemeente hier aanspraak op maken, ik heb inmiddels een klacht neergelegd bij de Nationale Ombudsman (er stond ook in de afwijzing dat dat het enigste was wat ik nog kón doen), en ik heb contact gehad met de "bijzondere bijstand" (alhoewel ik een vreselijke hekel heb aan "mijn hand ophouden") Maar wat blijkt? Ook zij vonden de situatie te gek voor woorden en zou ik nu een afwijzing krijgen van de Ombudsman dan willen zij "meedenken" over een vaste regeling voor mijn hond, waarbij je dus niet elke maand "briefjes" hoeft in te leveren (aangezien dit als mijn hersenoperatie doorgaat een goot probleem kan vormen)
Dus kort gezegd betaal ik nu (via een regeling) de lokale belastingen en zoek daarnaast nog naar een betere oplossing
Maar op zich wil ik U en de anderen heel erg bedanken voor de moeite want ik heb pas wéér een week in het ziekenhuis gelegen voor onderzoeken.

Mvgr,
Silver5

ve
door verwijderd - Sep 20, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen de uitspraak op beroep staat inderdaad geen rechtsgang meer open, tenzij je een civiele procedure wilt opstarten.

De regelgeving rond de kwijtschelding wordt steeds ingewikkelder, de politiek wil steeds meer met kleine groepen rekening houden. Ik ga de regels daarom niet zelf uitzoeken en neem aan dat mn collega het goed heeft uitgezocht. De ombudsman krijgt vaker klachten over kwijtschelding, ik verwacht dat ze het daar goed zullen uitzoeken. Post je de uitspraak van de ombudsman hier?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2012 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte ruitenheer en ook de anderen,

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van het verdere verloop van de zaak. In weze is het waanzin want als ik nu mijn hond via een speciale regeling wél vergoed zou krijgen, kost dat de gemeente niet alleen de vólledige vergoeding van mijn hulphond maar zou ik daarnaast ook nog ontheffing van lokale belastingen krijgen en dus zou ikzelf dubbel zoveel krijgen als waar ik bereid ben genoegen mee te nemen (omdat ik niet afhankelijk wíl zijn).
Er kan overigens wel even overheen gaan voor de uitslag op kan schrijven i.v.m. een hersenoperatie die me te wachten staat, maar ik reageer wel
Nogmaals bedankt voor alle moeite
Silver5

ve
door verwijderd - Sep 20, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u, u kunt beter die trots opzij zetten en die regelingen die u het best uitkomen aangrijpen. Nu pakt het zo enorm onrechtvaardig voor u uit. In uw situatie kunt u elke cent gebruiken.
Heel veel sterkte gewenst met de komende operatie.
Het beste.